Gå til innhold

Barn som våkner kl 05. Hva gjør dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Står dere opp eller ligger dere i sengen det er morgen? 

Jeg har pleid å så opp, men i dag tok jeg kampen, byttet bleie, ga melk, og barnet HYL gråt i ca 20 min før han sovnet igjen. Jeg lå ved siden av, Vi har sprinkelsengen inne på soverommet vårt. Da barnet sovnet sov han til 6.45. 

Jeg har så dårlig samvittighet mtp den gråten, men kl 5 er jo natt. 

Anonymkode: 94196...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri vært noe fan av at barn skal grine seg til søvn.

Så om det stod mellom å la barnet mitt hylgeåte i 20 minutter til det sovner av utmattelse eller stå opp klokken 5 så hadde jeg selvfølgelig stått opp.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står gjerne opp 5-6, selv uten barn :) 

Snu på det, og se hvor mye du får ut av dagen. 

Anonymkode: 0a1c9...547

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo bare å stå opp, da. Lot aldri babyen ligge og hyle. 

Anonymkode: ee353...4ee

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres helt innafor ut, når du lå ved siden av. Det der har skjedd meg hver gang vi har gjort noe nytt med tanke på søvn (f.eks  overgang fra byssing til å sovne i egen seng osv). Så lenge man er ved siden av og gir trygghet så er det ikke skadelig. 

Da barnet mitt våkna så tidlig lå vi bare i senga leeenge, og jeg så om hun sovna igjen. Hun gjorde sjelden det. Tror det er vanlig at barn våkner kl 5. 

Men nå sover barnet mitt til 7.30-8.00. Hun er 3 år🙌

Anonymkode: b1ab6...dc4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det bare er en periode. Ja, det er helt forferdelig når det står på, og alt før 6 er natt. 😅 

Men plutselig er de tenåringer og du har motsatt problem. 

Anonymkode: 312e6...769

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du bytter bleie og gir melk har du jo begynt dagen og lar baby våkne før du forventet at han/hun skal sovne igjen.. 5 er morgen for mange, særlig for små barn. Selvfølgelig, ligger han/hun fornøyd og slapper av kan dere prøve å sove videre, men du må velge mellom det eller å begynne dagen som du gjør når du står opp og begynner med ting.

Det går seg til, kl 5 er ikke morgen for alltid (for de fleste barn) :) Hadde i alle fall ikke hørt på hylgråt i 20 minutter.

Anonymkode: a58c7...0d4

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss regnes ikke 05.00 som natt. Mannen har i alle år stått opp klokken 05.00 for å trene før jobb, så for oss er det helt naturlig å stå opp da. Da våre var små sto vi opp med dem når de våknet (med mindre det var klokken 03.00). Etterhvert sover de jo ofte lengre av seg selv uansett. Hadde ALDRI latt et lite barn ligge og gråte i 20 minutter fordi jeg ikke gadd å stå opp, det er ganske sykt. 

Anonymkode: 2b4b5...e03

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt har stått opp alt fra kl0420💀 og kl0730 i tre år nå. Vi har akseptert at dette er en kort periode av livene våre og stått opp. Nå har det gått seg mer og mer til og vi sover vanligvis til 0630, noen ganger står jeg opp tidligere for å trene og dusje før alle skal opp. 

Må helt ærlig innrømme at jeg synes det å tvinge barna videre i søvn/la de grine seg slitne for en ekstra time søvn er skikkelig dust. Legg deg tidligere om det er så viktig for deg liksom🤷🏼‍♀️ men at jeg mener det er dust er jo irrelevant - gjør det som funker for deres familie. 

Anonymkode: 811f7...e6b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når la ungen seg for natta da, og hvor gammel er den? Ganske sjukt å forvente at ungen sover fra 19-07 i tillegg til et par dagdupper, ikke engang mange nyfødte sover så mye ila døgnet. Hadde aldri latt ungen skrike sånn. Tenk hvordan det hadde føltes inni deg om du skulle hylgrine i 20 minutter selv.

Anonymkode: 096b6...ed8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse periodene gikk over hos oss helt av seg selv og helt uten at noen måtte hylgråte i 20 min for å «gi opp», men en forelder liggende sidenav og overhøre… så kan skrive under at dette IKKE er nødvendig for å lære barn å sove lenger. Det gjør de med tiden uansett.

mange står opp 5 hver dag, for å dra på jobb feks. Så 5 er vel ikke akkurat natt. Spør du meg er 5 morgen… barnet har rett. TS tar feil. TS må legge seg tidligere. 

Anonymkode: 2bd10...349

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står ikke opp med barna før tidligst 06, helst 06.30. (4 åring og en på 7 mnd) Før det er det natta, og så lenge det ikke er bitte små babyer som trenger melk på natta så følger vi det. 

Det vi gjør når barna våkner tidligere og gråter er forsøke å få til å sovne igjen. Noen ganger kan smokken være nok for baby eller litt byssing, andre ganger må barnet flyttes over til voksen seng. Gjelder for så vidt begge barna. Som regel roer barna seg fort når de har fått litt nærhet/kos.

Det har stort sett fungert og minste står ikke opp før mellom 0630/0730, eldste sover til rundt 0730/0800 men kan gjerne sove til 09 i helgene. Veldig deilig for den av oss som har barna om morgen å ikke stå opp så tidlig. Derimot så sovner aldri 4 åringen før kl 21 uansett hvor tidlig vi legger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Barnet vårt har stått opp alt fra kl0420💀 og kl0730 i tre år nå. Vi har akseptert at dette er en kort periode av livene våre og stått opp. Nå har det gått seg mer og mer til og vi sover vanligvis til 0630, noen ganger står jeg opp tidligere for å trene og dusje før alle skal opp. 

Må helt ærlig innrømme at jeg synes det å tvinge barna videre i søvn/la de grine seg slitne for en ekstra time søvn er skikkelig dust. Legg deg tidligere om det er så viktig for deg liksom🤷🏼‍♀️ men at jeg mener det er dust er jo irrelevant - gjør det som funker for deres familie. 

Anonymkode: 811f7...e6b

Men allikevel følte du behov for å komme med din mening. 

Anonymkode: c3efb...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stod opp selv med babyene mine den perioden de våknet i 5 tiden :) jeg er selv morgenfugl så jeg la meg også tidlig. Så fikk vi en fin start på dagen med første lur i 9-10 tiden. Jeg hadde to hjemme uten barnehage i 7 mnd og da var det veldig kjekt for eldste at yngste sov så hen fikk alenetid med meg. 

Det er forøvrig ingenting feil i mine øyne å la barn gråte med trygg forelder ved siden av seg- man må grensesette. 

nå er mine eldre og ingen får stå opp før 6. alt før det er natt. Da får de ligge i sengen til 6. om de gråter eller ei 🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert litt. I perioder har jeg stått opp, og i perioder har jeg blitt liggende i senga med barnet ved siden av meg i håp om at det skal sovne igjen. Vår eldste kunne godt finne på å sovne igjen, den yngste har sjelden gjort det. De har ikke grått, men enten ligget relativt rolig eller klatret rundt oppå meg og pratet og pratet. I sistnevnte tilfelle har jeg som regel måttet innse at håpet om mer søvn er ute, og stått opp. 

Fem er morgen her i huset også nå, og i hverdagen syns jeg det kan være litt koselig å stå opp fem med yngstejenta og ha god tid til en rolig morgen før barnehage og jobb (den eldste sover til jeg vekker henne kl. seks).

Anonymkode: 61b38...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg/vi har pleid å stå opp, før vi stilte klokken tilbake så har det vært kl 6 han har våknet. Han fyller 2 i januar. 

Jeg lå som sagt ved siden av, så barnet var ikke alene. 

Men det var fælt å høre på, så da gjør vi ikke det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 

Jeg/vi har pleid å stå opp, før vi stilte klokken tilbake så har det vært kl 6 han har våknet. Han fyller 2 i januar. 

Jeg lå som sagt ved siden av, så barnet var ikke alene. 

Men det var fælt å høre på, så da gjør vi ikke det igjen. 

Det å gråte betyr ikke at noe er galt :) husk det. Du kjenner barnet ditt, og at barnet vil opp klikken 3 eller 4 hva gjør du da? 

kan nevne at vi hadde en periode yngste ville stå opp nettopp 3 og 4 og skreik gjerne både 1-1.5 timer fordi hen ville stå opp. Dette går selvfølgelig ikke og jeg stod i de den perioden dette varte.

Jeg har hatt store søvn utfordringer med hen og det gikk utover helsen til både meg og barnet- dette gikk selv til ved 1.5-2 års alder. Heldigvis! Barn har også vilje og ønsker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp klokken 05 om 2-åringen våkner kl 05. Han våkner mellom 05 og 05.30. Det er helt greit. Det er tidlig, men det er jo ikke natt. Jeg og mannen må uansett stå opp en gang mellom 05 og 05.30 for å gjøre oss klar til jobb/trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun var liten og våknet i 5 tiden stod jeg opp med henne.

Anonymkode: 1604f...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var jo bare å stå opp, da. Lot aldri babyen ligge og hyle. 

Anonymkode: ee353...4ee

Får jo ikke akkurat gjort så mye med en unge i armene/på fanget hele dagen.

Dere som får til det, hvor dumper dere barnet, og aksepterer det det?

Anonymkode: 9d905...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...