Gå til innhold

Dere lærere som har funnet ny jobb, har dere noen gode tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke fortsette i denne jobben. Den drar all energi ut av meg, og jeg har gått fra å være et stort overskuddsmenneske til å ikke orke noe utenom jobb. Jeg er god på de vanskelige tilfellene, og har egentlig alltid likt de utfordringene, men per nå går det bare ikke opp lenger. Selv om jeg ser jeg er dobbelt så effektiv på det aller meste av dokumentasjon/ planlegging som andre kollegaer.

Det kuttes i ressurser, og jeg innser at jeg over tid har jobbet mye gratis. Kontaktlærerbiten tar i hvertfall 4 timer per uke, og det er utenom uker med utviklingssamtaler og andre spesielle ting. I tillegg går det så i ett på jobb, at jeg føler verden stopper opp når jeg har 12 minutt matpause.

Har dere noen tips? For en med norsk, kroppsøving og realfag? Om det har noe å si? 

Anonymkode: 730ef...0b7

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet over til universitetetssektoren. 

Da slapp jeg alt av det som slet meg ut av lærerjobben. (Det å ikke strekke til med enkeltelever, karakterklager fra urimelige foreldre, umulige krav om tilrettelegginger i alt for store klasser osv osv). 

Anonymkode: 26c7c...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da slapp jeg alt av det som slet meg ut av lærerjobben. (Det å ikke strekke til med enkeltelever, karakterklager fra urimelige foreldre, umulige krav om tilrettelegginger i alt for store klasser osv osv). 

Har tenkt på det samme, men alle sier at lønna er så dårlig. Føler egentlig ikke det betyr så mye, så lenge jeg kan få tilbake livet mitt. 

Problemet er bare at jeg føler jeg svikter så mange, som endelig har begynt å få litt tillit til voksenpersoner. Men... Vet ikke om jeg orker 2,5 år til, med denne gruppa. Har jo barn og familie, som også burde få litt av energien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk!

Har tenkt på det samme, men alle sier at lønna er så dårlig. Føler egentlig ikke det betyr så mye, så lenge jeg kan få tilbake livet mitt. 

Problemet er bare at jeg føler jeg svikter så mange, som endelig har begynt å få litt tillit til voksenpersoner. Men... Vet ikke om jeg orker 2,5 år til, med denne gruppa. Har jo barn og familie, som også burde få litt av energien min.

Jeg gikk opp i lønn. 

(Var lektor med opprykk og 10 års ansiennitet, men tjener bedre som universitetslektor).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg gikk opp i lønn. 

(Var lektor med opprykk og 10 års ansiennitet, men tjener bedre som universitetslektor).  

Tuller du? Alle sier man tjener så dårlig på universitet/høgskole. Jeg er riktignok bare adjunkt med tillegg ++.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra lærer på barneskole til avdelingsleder barneskole. Det er en stressende jobb på en helt annen måte. Jeg var helt ferdig som kontaktlærer, men dette liker jeg.
 Men hvis du vil bort fra skole så er det vel ikke den veien du bør gå. 

Anonymkode: a28fc...aea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Der spares det på alle bauger og kanter for tiden, flere steder skal det sies opp folk. Det er nok veldig begrensende jobbmuligheter i akademia for tiden. Og du må regne med å gå ned i lønn, kanskje så mye som 100k. Dessuten må du ha master, noe ikke alle lærere har.

Anonymkode: 1f2ff...7f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg gikk opp i lønn. 

Jeg jobber i akademia, er tillitsvalgt (så jeg ser lønnsnivået), og jeg kan forsikre deg om at det er  uvanlig. Dessuten kan du ikke regne med å få det store lønnshoppet som ligger på 16 år i skolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kan ikke fortsette i denne jobben. Den drar all energi ut av meg, og jeg har gått fra å være et stort overskuddsmenneske til å ikke orke noe utenom jobb. Jeg er god på de vanskelige tilfellene, og har egentlig alltid likt de utfordringene, men per nå går det bare ikke opp lenger. Selv om jeg ser jeg er dobbelt så effektiv på det aller meste av dokumentasjon/ planlegging som andre kollegaer.

Det kuttes i ressurser, og jeg innser at jeg over tid har jobbet mye gratis. Kontaktlærerbiten tar i hvertfall 4 timer per uke, og det er utenom uker med utviklingssamtaler og andre spesielle ting. I tillegg går det så i ett på jobb, at jeg føler verden stopper opp når jeg har 12 minutt matpause.

Har dere noen tips? For en med norsk, kroppsøving og realfag? Om det har noe å si? 

Søskenbarnet mitt har gått frå kontaktlærar i barneskulen til assistent i ein omsorgsbustad (av same grunn som du skisserer). Ho seier at ho elskar læraryrket, så det kjem nok ikkje til å vere for alltid, men at ho rett og slett treng nokre år utan det evige jaget og ansvaret ❤️ 

Anonymkode: 89ec3...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne. Lektor med tillegg (ppu) som har all arbeidserfaring fra barneskolen. Redd meg fra sparekniven i skolevesenet for den tar knekken på de fleste. 

jeg har gått fra å være et ja-menneske på jobb til nei-menneske. Det toppet kaken når de denne uken bestemte seg for at mine elever visstnok har fått for mye spes og assistenttimer (hele 3 dager så langt dette skoleåret for de blir stadig tatt til vikar, men det glemmer ledelsen). Så nå er jeg ALENE men en klasse der to elever burde hatt 1-1 i alle timer. Og mange sliter generelt 😭

like før jeg søker jobb i kassa på kiwi. Ned i lønn er faktisk ikke et stort problem om jeg snart kan få litt overskudd etter jobb. 

Anonymkode: 29230...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra lærer til undervisningsinspektør for en tid siden. Gikk opp ganske mye i lønn og trives veldig godt i ny jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i akademia, er tillitsvalgt (så jeg ser lønnsnivået), og jeg kan forsikre deg om at det er  uvanlig. Dessuten kan du ikke regne med å få det store lønnshoppet som ligger på 16 år i skolen. 

Kan godt være det er uvanlig. 

Uansett tenker jeg at man ikke kan bli i en jobb man mistrives i fordi man går opp 80.000 om 6 år... 

(Jeg gikk forøvrig opp 60.000 ved jobbytte, så kun 20.000 jeg ikke hopper opp om 6 år.

Ble egentlig tilbudt lavere lønn, men fikk muntlig beskjed om å be om mer enn de tilbøy, så da gjorde jeg det). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldigvis ingeniør i bunn så jeg gikk tilbake til ingeniørjobben min og angrer ikke ett sekund. 

Anonymkode: 1918c...aa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg gikk opp i lønn. 

Det hadde ikke vært mulig dersom du søkte deg til min gamle arbeidsplass i UH-sektoren. Jeg har mastergrad og 10 års ansiennitet. Jeg hadde lønn på 530. Mine kolleger med lektorutdannelse lå på 500 i lønn. 

Anonymkode: e7e79...5ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan godt være det er uvanlig. 

Uansett tenker jeg at man ikke kan bli i en jobb man mistrives i fordi man går opp 80.000 om 6 år... 

(Jeg gikk forøvrig opp 60.000 ved jobbytte, så kun 20.000 jeg ikke hopper opp om 6 år.

Ble egentlig tilbudt lavere lønn, men fikk muntlig beskjed om å be om mer enn de tilbøy, så da gjorde jeg det). 

Det er bra det er din opplevelse, jeg vil bare påpeke at dette absolutt ikke er noe man kan regne med. Du kan bare google litt, så vil du finne mange saker på blant annet Khrono om dette. Det er viktig å ha realistiske forventninger. Uansett er det ikke så aktuelt for TS som ikke har master, og som jeg også skrev - tidene i akademia er elendige, det er ikke lett å bli ansatt nå. 
Det er også lett å si at lønn ikke er en grunn til at man ikke skal skifte beite, men realiteten er jo dessverre ofte at man har boliglån og andre utgifter som matcher lønna, og det er ikke alltid enkelt å gjøre noe med. Så at mange vil vegre seg i det lengste for å gå ned i lønn er ikke så rart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I akademia går det mot oppsigelser nå, så jeg ville ikke satset på det.

Anonymkode: 43c82...bec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig. Jeg er også lektor på vei ut. 

Jeg har vurdert bibliotek og saksbehandlingsjobber. For førstnevnte må jeg nok ta et årsstudium. 

Anonymkode: 8fd46...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet innen utdanningsforvaltningen i snart 20 år (både kommunalt og statlig (Udir)), og har overalt hvor jeg har jobbet, jobbet sammen med veldig mange tidligere lærere. Massevis av lærere som jobber med læreplaner, ulike satsinger og prosjekter rettet mot skolene etc. Og lønnsnivået er uten unntak høyere i administrative stillinger enn hva dere har som lærere 😊

Anonymkode: cfeea...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet innen utdanningsforvaltningen i snart 20 år (både kommunalt og statlig (Udir)), og har overalt hvor jeg har jobbet, jobbet sammen med veldig mange tidligere lærere. Massevis av lærere som jobber med læreplaner, ulike satsinger og prosjekter rettet mot skolene etc. Og lønnsnivået er uten unntak høyere i administrative stillinger enn hva dere har som lærere 😊

Må man bo i Oslo for disse jobbene eller noe i distriktet/hjemmekontorbasert?

Anonymkode: 8fd46...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det stemmer i alle fall ikke i staten…! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...