AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:44 #1 Del Skrevet søndag kl 06:44 Hei! Barnet mitt på 19 mnd har astma og er dog mer og langvarig syk enn de fleste «har utvidet sykedager pga astmaen». Holdt han hjemme fra barnehage torsdag og fredag. Hadde jobbhelg etter uka, men lille var enda ikke frisk og samboern har ligget med 40 i feber. Valgte derfor å bruke sykt barn gjennom helgen også siden samboern ikke var i stand til å ha barnet. Følte jeg ble møtt med en fortvilelse i tlf da jeg måtte ringe inn til jobb å si jeg ikke kunne komme gjennom helgen heller pga sykt barn. Var det feil av meg å ringe inn sykt barn siden samboern i utgangspunktet skulle ha barnet? Sitter sånn å grubler. Føler jo jeg gjorde det riktige, men føler meg grusom da jeg vet det blir større belastning for de på jobb. Anonymkode: f7cc5...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:50 #2 Del Skrevet søndag kl 06:50 Det kommer egentlig ned til om samboeren var i stand til å ta vare på barnet, eller om du hadde et alternativ i form av besteforeldre. Og hvor fleks jobben er andre veien. Jeg er villig til å strekke meg for jobben, men bare fordi de også er veldig fleksibel når jeg trenger det. Anonymkode: 8de8f...2ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:52 #3 Del Skrevet søndag kl 06:52 Det ER en belastning for de som er igjen på jobb når noen ringer inn egenmelding/sykt barn på kort varsel. Det betyr ikke at det er feil av deg å gjøre det. Anonymkode: 81a6b...ed2 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:01 #4 Del Skrevet søndag kl 07:01 Du har egentlig vært hjemme pga syk barnepasser, ikke sykt barn. Det er en rettighet man har og er ment for å brukes i slike situasjoner. Fortvilelsen du ble møtt med handler nok om at det er vanskelig å få vikarer, og du bør ikke ta dette innover deg. Anonymkode: 415cd...a52 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:02 #5 Del Skrevet søndag kl 07:02 Hvis samboeren din lå mad 40 i feber visste du jo at han ikke ville kunne passe barnet i helgen selv om barnet ble frisk, så da burde du jo meldt fra tidligere om barnepassers sykdom eller funnet alternativt barnepass. Anonymkode: 75523...699 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ettbarnsmor for en Skrevet søndag kl 07:09 #6 Del Skrevet søndag kl 07:09 Barnet mitt har vært sykt og er sykt. 38 i feber og mye hoste. Ønsket ikke at min mamma skulle passe han når han er så slapp og dårlig form. Planen var jo at barnefaren «som er syk» skulle passe.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:13 #7 Del Skrevet søndag kl 07:13 Selvfølgelig gjorde du ikke noe galt ved å bruke sykt barn/syk barnepasser i denne situasjonen, TS! Det er ikke noe mer galt i å bruke slike dager i helgen dersom det er da man jobber. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det kommer egentlig ned til om samboeren var i stand til å ta vare på barnet, eller om du hadde et alternativ i form av besteforeldre. Og hvor fleks jobben er andre veien. Jeg er villig til å strekke meg for jobben, men bare fordi de også er veldig fleksibel når jeg trenger det. Anonymkode: 8de8f...2ff Besteforeldre har ikke noe med dette å gjøre. Sykt barn/sykt barnepasser er dager vi har rett på ihht lovverket og som sikrer at man kan passe eget barn når det er sykt. Hvor fleks jobben er har vitterlig heller ikke noe med saken å gjøre - hadde jobben fått bestemme skulle vel syke barn sittet hjemme alene og ingen noen gang kunne bli hjemme om de ikke var døden nær selv. Denne fortvilelsen får faktisk lederen din ta seg av, TS, det er derfor lederen din har høyere lønn. Anonymkode: f5cee...d98 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:16 #8 Del Skrevet søndag kl 07:16 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis samboeren din lå mad 40 i feber visste du jo at han ikke ville kunne passe barnet i helgen selv om barnet ble frisk, så da burde du jo meldt fra tidligere om barnepassers sykdom eller funnet alternativt barnepass. Anonymkode: 75523...699 Man melder ikke syk barnepasser mange dager før, da ser det ut som man skulker. Kanskje mannen hadde blitt frisk nok til å passe barnet. Alternativt barnepass - du er helt på villspor. Syke barn skal selvfølgelig passes av mamma/pappa. Det er derfor vi har rett på å være hjemme. Det er selvfølgelig for barnets skyld, ikke foreldrenes. Regner med du ikke har barn når du kan svare slik. Anonymkode: f5cee...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:17 #9 Del Skrevet søndag kl 07:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Besteforeldre har ikke noe med dette å gjøre. Sykt barn/sykt barnepasser er dager vi har rett på ihht lovverket og som sikrer at man kan passe eget barn når det er sykt. Hvor fleks jobben er har vitterlig heller ikke noe med saken å gjøre - hadde jobben fått bestemme skulle vel syke barn sittet hjemme alene og ingen noen gang kunne bli hjemme om de ikke var døden nær selv. Denne fortvilelsen får faktisk lederen din ta seg av, TS, det er derfor lederen din har høyere lønn. Anonymkode: f5cee...d98 Da er vi mye heldigere enn du er med besteforeldre Også med arbeidsplassen. Som alltid stiller opp med mye fleksibilitet og omsorg når livet ellers krever det. Selv om de kunne vært like firkanta som din arbeidsplass tydeligvis er. Anonymkode: 8de8f...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:25 #10 Del Skrevet søndag kl 07:25 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man melder ikke syk barnepasser mange dager før, da ser det ut som man skulker. Kanskje mannen hadde blitt frisk nok til å passe barnet. Alternativt barnepass - du er helt på villspor. Syke barn skal selvfølgelig passes av mamma/pappa. Det er derfor vi har rett på å være hjemme. Det er selvfølgelig for barnets skyld, ikke foreldrenes. Regner med du ikke har barn når du kan svare slik. Anonymkode: f5cee...d98 Helt vanlig der jeg jobber at man melder inn i god tid når det er snakk om harde sykdomstilfeller, som jo 40 i feber er. Når man har godt alternativt barnepass så er jo ikke det noe problem å benytte det ved sykdom også. Og jo, jeg har barn. Anonymkode: 75523...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:29 #11 Del Skrevet søndag kl 07:29 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er vi mye heldigere enn du er med besteforeldre Også med arbeidsplassen. Som alltid stiller opp med mye fleksibilitet og omsorg når livet ellers krever det. Selv om de kunne vært like firkanta som din arbeidsplass tydeligvis er. Anonymkode: 8de8f...2ff Hvordan min situasjon er har ikke noe med saken til TS å gjøre. Du mener TS ikke skal få bruke sykt barn dager fordi det de vanskelig for arbeidsgiver og fordi du selv har besteforeldre som gladelig passer syke barn (hvem har vel ikke det liksom?) Jeg mener det er bra vi har et lovverk som beskytter barna slik at det er en forelder som kan bli hjemme når barnet er syk. Det er slike holdninger som dine som gjør at vi faktisk må ha slikt lovverk, for mange arbeidsgivere tenker det samme som deg. Besteforeldre er ikke ansvarlig for barnet til TS og dette er heller ikke noe arbeidsgiver kan forvente. De trenger ikke å være dårlig eller gamle besteforeldre heller fordi de ikke kan stille opp på en halv times eller et halvt døgns varsel i en helg, de kan jo være på ferie, selv jobbe, kanskje de bor langt unna? Og hvis du så gjerne vil vite situasjonen min, så er det jeg som er flyttet til utlandet helt selv, min familie bor i et annet land. Jeg har ikke vært «uheldig» med (beste)foreldre, men de kan ikke komme på en times varsel. Og jeg er definitivt ikke den eneste. På mannens side er bestemor nå for gammel og surrete til å passe barn hele arbeidsdager. Vi vil heller ikke smitte henne med alt mulig rart - du vet at mange eldre kan dø av lungebetennelse som de lett får fra snørrete barnehageunger? Heia lovverk som beskytter barna våre, det trenger vi! Anonymkode: f5cee...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:33 #12 Del Skrevet søndag kl 07:33 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt vanlig der jeg jobber at man melder inn i god tid når det er snakk om harde sykdomstilfeller, som jo 40 i feber er. Når man har godt alternativt barnepass så er jo ikke det noe problem å benytte det ved sykdom også. Og jo, jeg har barn. Anonymkode: 75523...699 Enig mtp egen sykdom, men ikke mtp barnepasser som kanskje kan få til å passe. Når skulle TS meldt det inn? 2 dager før (fredag)? 3 (torsdag)? Slikt kan ikke nødvendigvis planlegges mange dager før, så her får sjefen faktisk ta seg en bolle og gjøre jobben sin. Slike holdninger som å bli fortvilet er ikke noe som skal belastes arbeidstaker som bruker en rettighet som er viden kjent og et gode for alle som er i jobb og som har barn. Anonymkode: f5cee...d98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:03 #13 Del Skrevet søndag kl 08:03 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvordan min situasjon er har ikke noe med saken til TS å gjøre. Du mener TS ikke skal få bruke sykt barn dager fordi det de vanskelig for arbeidsgiver og fordi du selv har besteforeldre som gladelig passer syke barn (hvem har vel ikke det liksom?) Jeg mener det er bra vi har et lovverk som beskytter barna slik at det er en forelder som kan bli hjemme når barnet er syk. Det er slike holdninger som dine som gjør at vi faktisk må ha slikt lovverk, for mange arbeidsgivere tenker det samme som deg. Besteforeldre er ikke ansvarlig for barnet til TS og dette er heller ikke noe arbeidsgiver kan forvente. De trenger ikke å være dårlig eller gamle besteforeldre heller fordi de ikke kan stille opp på en halv times eller et halvt døgns varsel i en helg, de kan jo være på ferie, selv jobbe, kanskje de bor langt unna? Og hvis du så gjerne vil vite situasjonen min, så er det jeg som er flyttet til utlandet helt selv, min familie bor i et annet land. Jeg har ikke vært «uheldig» med (beste)foreldre, men de kan ikke komme på en times varsel. Og jeg er definitivt ikke den eneste. På mannens side er bestemor nå for gammel og surrete til å passe barn hele arbeidsdager. Vi vil heller ikke smitte henne med alt mulig rart - du vet at mange eldre kan dø av lungebetennelse som de lett får fra snørrete barnehageunger? Heia lovverk som beskytter barna våre, det trenger vi! Anonymkode: f5cee...d98 Jeg forstår du kommer fra "livets harde skole", da diskuterer vi med veldig ulikt utgangspunkt. Anonymkode: 8de8f...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:17 #14 Del Skrevet søndag kl 08:17 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår du kommer fra "livets harde skole", da diskuterer vi med veldig ulikt utgangspunkt. Anonymkode: 8de8f...2ff Jeg liker hverken hersketeknikk eller kvinne/foreldrefiendtlige holdninger. Ikke kommer jeg fra livets harde skole heller. Det fødes 1,4 barn per kvinne. Hvis «besteforeldre som passer syke barn på sekundet» blir et krav, hvor mange barn tror du det fødes da? Har forøvrig fleksitid og fin jobb selv, men jeg mener at det bare skulle mangle at de som ikke har det fremdeles skal få ha syke barn. Også selvom de jobber i turnus - det skulle da bare mangle at de kan være hjemme med syke barn de også. Jeg tenker du hører hjemme i en annen del av verden enn der det er et etablert velferdssamfunn. Så kan du unngå å forholde deg til arbeidstakeres rettigheter. Anonymkode: f5cee...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå