-Fisken- Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Vasker dere frukt som f.eks epler og pærer før dere spiser dem? Hvorfor? Jeg skjønner jo hvorfor det er lurt å skylde grønnsaker og druer, pga insekter, larver, jord osv. Men epler og pærer? Altså, bakteriene forsvinner jo ikke om man skylder i kaldt vann, og ikke sprøytingen? (eller?) Tenker på mye rart når jeg sitter på t-banen
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Jeg skyller epler og pærer i vann og tørker godt av dem. En vane, rett og slett.
Gjest vimse Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Vil vel tro at noe av bakterier og slikt forsvinner, selv om man skyller i kaldt vann og tørker av. Har alltid gjort det, og kommer helt sikkert til å fortsette med det også
Arkana Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Ja, jeg skyller dem, mest pga jord og evt andre urenheter som kan skylles bort. Bakteriene forsvinner ikke pga vann.
Gjest Fruktfat Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 ja, absolutt! vasker all frukt. tenk på alle som tar på den da! og noen epler har jo et skikkelig belegg, når jeg gnur på eplet under rennende vann forsvinner jo det vasker epler som mamn plukker selv rett fra treet og, jeg.
Gjest piaf Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Det kan jo være litt støv og skitt på frukten også, og det vil ihvertfall forsvinne ved overflatisk vasking. Når det gjelder sprøytemidler, må det nok imidlertid skrelling til. Men det gjelder til gjengjeld også for grønnsaker som vi vanligvis spiser uten å skrelle dem, som feks tomater og paprika (og når disse er hurtigdyrket på billigste vis i store drivhus i Spania, har de garantert sprøytemiddelrester i skallet). Moralen er: Velg økologisk! Endret 6. september 2007 av Eurydike
-Fisken- Skrevet 27. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2006 Det er det samme som jeg har tenkt også. Om mange har tatt på frukten vil jo ikke disse bakteriene forsvinne selv om man vasker den.
Armonia Skrevet 27. februar 2006 #8 Skrevet 27. februar 2006 Jeg vasker så og si aldri frukt før jeg spiser den. Tror ikke jeg har blit dårlig av det heller...
Gjest Gjesta Skrevet 27. februar 2006 #9 Skrevet 27. februar 2006 Jeg vasker alltid frukten, og tørker den godt.
Gjest Fruktfat Skrevet 27. februar 2006 #10 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Om mange har tatt på frukten vil jo ikke disse bakteriene forsvinne selv om man vasker den. ← men den blir renere enn om man ikke gjør det. jeg vasker da hendene etter å ha tatt i handlevognene, er jo de samme hendene som har tatt på de som har tatt på frukten. (og det er mer bakterier på håntaket på handlevogner enn det er på dørhåntaket på et offentlig toalett...) Endret 27. februar 2006 av Fruktfat
Arkana Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 men den blir renere enn om man ikke gjør det. jeg vasker da hendene etter å ha tatt i handlevognene, er jo de samme hendene som har tatt på de som har tatt på frukten. ← Men du bruker da ikke såpe på frukten slik du bruker på hendene?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #12 Skrevet 27. februar 2006 jo, lano funker til alt! hehehe, nei, men jeg gnur godt av den,og tørker godt av den etterpå. godt mulig det ikke funker, men det vil ikke jeg høre om jeg TROR frukten blir ren og fin og mindre bakterier. fruktfat
Nella Skrevet 27. februar 2006 #14 Skrevet 27. februar 2006 Jeg fikk dessuten engang et råd om å skure frukt med varmt vann og Zalo for å fjerne soppsporer på skallet. ← Gjorde det på skolen en gang husker jeg. Vasket druer i zalovann og det blir veldig bra. Særlig de blå druene blir finere og med mindre av det litt hvitaktige belegget. Bruker bare lett lunka vann og zalo da.... Også gjort det med epler som har vokslag på seg fordi jeg syns det er ekkelt
Gjest gjesta Skrevet 27. februar 2006 #15 Skrevet 27. februar 2006 Jeg skyller av frukten når jeg er hjemme stort sett, men hvis jeg kjøper med en frukt som jeg skal ha som mellommåltid hvis jeg er på farten så bare spiser jeg det.. Tror ikke kaldt vann fjerner så veldig mange bakterier, og dessuten er jeg ikke så veldig redd for dem heller... Et sted må jo grensen gå
salsera Skrevet 28. februar 2006 #16 Skrevet 28. februar 2006 Vasking skal fjerne 70% av sprøyterester fra glatte frukter/grønnsaker (det var snakk om tomater).
Gjest 2324 Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 Nei, det er det veldig sjelden jeg gjør.
Gjest Fruktfat Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 Vasking skal fjerne 70% av sprøyterester fra glatte frukter/grønnsaker (det var snakk om tomater). ← 70% er jo ganske mye da! :-D jeg kommer aldri til å slutte å vaske frukt.
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #19 Skrevet 28. februar 2006 Jeg skyller alt, men jeg fjerner sikkert ingenting
Polluela Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 Jeg vasker den når jeg har mulighet. Bare med vann dog..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå