Gå til innhold

Hvis du var nyoperert, hva hadde du forventet av partner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. 
hva hadde du forventet av partner hvis du var nyoperert og måtte gå på krykker i 2 uker?

Anonymkode: 0934e...2cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hva jeg hadde behov for og ikke minst hvilke forventninger jeg kommuniserte. Jeg ville ikke forventet at han var tankeleser på det området, og foretrekker å klare meg selv så langt det går - jeg orker ikke så mye dulling og unødvendig påpassing.

Anonymkode: 97c21...603

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han hadde hjulpet meg med det jeg hadde behov for og tok mine oppgaver til jeg var kommet meg ovenpå igjen.

Anonymkode: 56a5a...588

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han tok seg av det meste på hjemmebane og hjalp meg ved behov.

Kommer vel litt an på formen ellers, selv om man går på krykker er der jo mye man fortsatt kan gjøre, men det kommer jo an på hvorfor man må gå på krykker, hvilke begrensninger og behov man har. Jeg hadde for eksempel behov for mer hjelp i starten etter hofteoperasjon enn kneoperasjon, og var generelt dårligere etter hofteoperasjon. 

Anonymkode: d9522...58b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi bodde sammen ville jeg ha forventa at han tok alt av matlaging og det meste anna husarbeid i de 2 ukene. Vi måtte så klart ha prata sammen om detaljene, og kanskje kunne jeg ha klart å feks kutte grønnsakene hvis han tok det andre av maten. Og kanskje måtte vi valgt Fjordland eller take away noen av dagene. Men han hadde måttet bøye seg inn og ut av vaskemaskin, tatt støvsuger etc.

Jeg måtte gå med krykker som barn, så jeg vet hvor omfattende det er. Den gang måtte jeg også gå med gips en ekstra runde fordi jeg ikke var påpasselig nok med å aldri belaste beinet. Man går med krykker av en grunn. Medisinene og smertene etter en operasjon hadde også spilt inn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke akkurat hatt store forventninger, men jeg hadde sagt i fra på forhånd at jeg trenger hjelp til innkjøp av dagligvarer.

Ellers skulle jeg nok fint klart å stå på egne bein ;)  

To uker er ikke det som skal til for å vippe meg av lasset, verken mtp husarbeid eller kaos i huset. 

Anonymkode: 9d064...109

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter noen runder med både operasjoner og sykdom gjennom 20 år, og ellers når livet treffer; Det er helt umulig å sette opp en bruttoliste i forkant. 

Vi er et team som trekker lasset sammen. Når den ene ikke fungerer, så kompenserer den andre. I perioder opp mot 100% av husarbeid+matlaging, samt fysisk støtte til den andre for dusj og hårvask, og slik. (gjaldt en solid runde med Noro-virus). 

Med krykker ville vi nok bare tatt det dag for dag. Vet vi ville stilt opp på sykehus, og med kjøring, og fysisk støttet. Tilrettelagt på soverom og bad. Og så funnet en fornuftig løsning på både husarbeid og matlaging, uten at den ene hadde følt det ble for mye eller feil. 

Anonymkode: fc51b...4a5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde ikke akkurat hatt store forventninger, men jeg hadde sagt i fra på forhånd at jeg trenger hjelp til innkjøp av dagligvarer.

Ellers skulle jeg nok fint klart å stå på egne bein ;)  

To uker er ikke det som skal til for å vippe meg av lasset, verken mtp husarbeid eller kaos i huset. 

Anonymkode: 9d064...109

Det er slikt jeg synes er rart i et forhold.

Mannen (og jeg) forstår jo når denne oppgaven faller på en selv alene. Både i forbindelse ved sykdom, og reiser. Eneste spørsmålet jeg hadde fått var "er det noe du vil jeg skal kjøpe med?" 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ganger hoppet flere uker på krykker grunnet store operasjoner i begge føttene. Første gang gikk jeg på krykker i 5 uker, andre gangen i 8 (yup, sjukt lenge). Samboer tok uten at jeg måtte si noe som helst ansvar for både klesvask, støvsuging, matlaging osv. jeg bidro der jeg klarte med oppgaver som kunne gjøres sittende (brette klær, skjære grønnsaker etc). Han tok avspasering fra jobb for å kjøre meg på kontroller, hentet meg etter begge operasjonene som den største selvfølge og la til rette i bilen for at jeg skulle sitte mest mulig behagelig. Vi laget ingen avtaler i forkant, men han er såpass oppegående at han ser hvilke utfordringer krykker fører med seg. 

Anonymkode: 1565e...c75

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja. 
hva hadde du forventet av partner hvis du var nyoperert og måtte gå på krykker i 2 uker?

Hadde forventet at partner selv så hva han/hun hadde måtte bidra ekstra med. Handle inn, ordne klesvask etc. Er mye man kan gjøre selv, om man bruker krykker. Forberede maten sittende, brette klær, vaske bord etc.. 

Det er ikke noe vi hadde planlagt på forhånd. Slikt faller naturlig for oss... 

Anonymkode: 49a04...f9e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er slikt jeg synes er rart i et forhold.

Mannen (og jeg) forstår jo når denne oppgaven faller på en selv alene. Både i forbindelse ved sykdom, og reiser. Eneste spørsmålet jeg hadde fått var "er det noe du vil jeg skal kjøpe med?" 

Det er trist, men ikke overraskende, det er jo en gjenganger her på forumet om at menn trenger ikke å huske merkedager, bursdager, være en støtte og trøst i tyngre tider, eventuelt at de må minnes på at Nå er det bursdag, nå er det jul og jeg ønsker meg faktisk noe, nå er det årsdag for oss osv. Som om de var evneveike og måtte forklares alt. Da er det ikke så rart at nevnte menn må forklares at ved sykdom og hemming hos partner, må DE ta seg av mesteparten av det som får hverdagen til å gå rundt. Spørs om det er så lett, for noen som må forklares hvorfor bursdager og jul er litt viktig...

Anonymkode: 9c65d...613

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han handlet, vasket klær og støvsugde. Ellers det som måtte dukke opp som det er vanskelig å gjøre med krykker i to uker.

Anonymkode: 2bf43...361

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja. 

Hvis det var min partner som måtte gå på krykker, så hadde jeg i hvert fall vært opptatt av å støtte så godt jeg kunne. Hjelpe til med ærender, husarbeid og slikt for eksempel. Gi litt ekstra oppmerksomhet og omsorg og oppmuntring. Er jo ikke alle som liker å bli dullet for mye med, men jeg ville i hvert fall spurt hva jeg kunne hjelpe med, og stilt opp etter beste evne hvis nødvendig/ønskelig. Og jeg ville forventet det samme av partner.

Anonymkode: 6a015...c8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt flere omfattende operasjoner med medfølgende sykemeldinger siste årene (alt fra ben til bukplastikk og mastektomi). Forventer langt mer enn hva min daværende partner gjorde. Jeg måtte stå opp med barn og lage mat selv om jeg knapt kunne stå oppreist etter alle operasjoner unntatt mastektomien. Husker spesielt godt da svigermor kom og forventet at jeg skulle servere henne kaffe mens jeg halta rundt på krykker eller da jeg måtte ordne alt i forbindelse med barneselskap når jeg hadde perm fra sykehuset. Takk gud jeg til slutt tok mot til meg å dro.

Anonymkode: 9cea9...997

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partneren min hadde handlet, laget mat, holdt det ryddig, vasket greit nok (😅). Han hadde også feks hentet ting til meg når vi var hjemme hvis det ble tungvint med krykker/lettere at han bare gjorde det.

Anonymkode: 6bf1f...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen spesielle forventninger, fordi jeg vet at han selv forstår hva som må gjøres uten at det trengs å forklares. 

Anonymkode: 305e4...0f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt flere operasjoner så jeg vet hva jeg får her hjemme. Mannen min gjør alt av husarbeid, tar seg av barna (følger opp at lekser blir gjort osv), lager middag og handler. Han gjør det som den største selvfølge, slik jeg ville gjort for han. Jeg bidrar når jeg føler jeg er klar for det, og får til litt etter operasjonen. 

Anonymkode: 40455...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. 

Er partner mann eller kvinne?

Anonymkode: 6a05e...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale oppegående folk skjønner av seg selv hva en partner på krykker ikke greier å gjøre. Da kan man ikke være rigid på 50/50-fordeling av husarbeide etc. Her må den friske rett og slett gjøre mer enn den syke. En annen gang er det gjerne mannen som er syk. Eller ikke. Mannen trenger ikke å bli fortalt at en kvinne på krykker ikke kan støvsuge og hente i barnehagen.

Anonymkode: c7444...12c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt flere omfattende operasjoner med medfølgende sykemeldinger siste årene (alt fra ben til bukplastikk og mastektomi). Forventer langt mer enn hva min daværende partner gjorde. Jeg måtte stå opp med barn og lage mat selv om jeg knapt kunne stå oppreist etter alle operasjoner unntatt mastektomien. Husker spesielt godt da svigermor kom og forventet at jeg skulle servere henne kaffe mens jeg halta rundt på krykker eller da jeg måtte ordne alt i forbindelse med barneselskap når jeg hadde perm fra sykehuset. Takk gud jeg til slutt tok mot til meg å dro.

Anonymkode: 9cea9...997

Du måtte ikke gjøre noe av dette.

Anonymkode: e8f04...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...