Aintnofun Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/marcus-_23_-oppfordrer-til-mer-inkluderende-spillutvikling-for-blinde-1.17059056 Jeg syns kanskje denne greia med at folk med funksjonsnedsettelse også "skal få være med" går litt langt når man i utviklingen av et spill må ta hensyn til at folk er blinde. Av og til må man vel bare godta at det er ting man ikke kan gjøre? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 ja, enig, tydeligvis så finnes det spill som de kan spille, men at alle skal ta hensyn til det blir dessverre å be om for mye. Jeg skjønner litt hva denne artikkelen vil frem til, men skal det ta hensyn til funksjonsnedsettelse i alt er dessverre en umulig oppgave. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 13. november 2024 #3 Del Skrevet 13. november 2024 Som rullestolbruker er jeg skuffet over utvalget i slalomski. Her er det TYDELIG at folk med fungerende ben regelrett blir prioritert av produsentene. Hvor lenge skal vi måtte vente på at regjeringen kommer inn i bildet? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 13. november 2024 #4 Del Skrevet 13. november 2024 Kunstmuseer er jo en gedigen skuffelse for blinde de også, kanskje vi bare skulle lagt ned alle sammen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 13. november 2024 #5 Del Skrevet 13. november 2024 (endret) Akhenaton skrev (11 minutter siden): Som rullestolbruker er jeg skuffet over utvalget i slalomski. Her er det TYDELIG at folk med fungerende ben regelrett blir prioritert av produsentene. Hvor lenge skal vi måtte vente på at regjeringen kommer inn i bildet? Det er jo klart produsenter og bedrifter må prioritere der markedet er. De skal jo tjene penger og lønne sine ansatte. De har ikke råd til dugnad for alle grupper. Apex Legends gjorde FPS-gaming veldig tilgjengelig for døve med godt pingsystem. Mulig de kunne gjort noe lignende med lyd for å erstaffe bilde, men tviler på at det vil slå an i online gaming ihvertfall Endret 13. november 2024 av Macro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 13. november 2024 #6 Del Skrevet 13. november 2024 Beloved skrev (1 time siden): Kunstmuseer er jo en gedigen skuffelse for blinde de også, kanskje vi bare skulle lagt ned alle sammen? Vel, de bør legges ned når systemet ikke fungerer og bare behandler folk urettferdig. Hvorfor skal ikke blinde ha like stor rett til å nyte kunst som seende? Bransjen må reguleres. Regjeringen må komme på banen. De må pålegge kunstnere å lage to versjoner av hvert verk: én versjon av for blinde, og én versjon for seende. Alle skjønner at noe annet blir diskriminerende. Og det sier seg selv at begge versjoner må være kjønnsnøytrale. Er det avbildet en mann så må en dame også være med på bildet, og hun må ha en like fremtredende rolle. Vi lever i 2024, det får bli slutt på at kunstnere bare får lage det de føler for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 13. november 2024 #7 Del Skrevet 13. november 2024 Macro skrev (1 time siden): Det er jo klart produsenter og bedrifter må prioritere der markedet er. De skal jo tjene penger og lønne sine ansatte. De har ikke råd til dugnad for alle grupper. Så du synes at diskriminering av funksjonshemmede bare er helt greit? Nettopp. Fint det, da vet vi i hvert fall hvor vi har deg. #Kansellert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 13. november 2024 #8 Del Skrevet 13. november 2024 Akhenaton skrev (1 minutt siden): Så du synes at diskriminering av funksjonshemmede bare er helt greit? Nettopp. Fint det, da vet vi i hvert fall hvor vi har deg. #Kansellert Jeg har selv cøliaki og skulle ønske det var enkelt. Skulle ønske jeg var oversvømt i muligheter som alle friske er. Men jeg skjønner at det er dyrt for produsentene å skape og lage produkter slik at vi får samme frihet som andre. Har ikke sagt noe som helst er "greit" eller ugreit. Sier bare som sannheten er at produsenter ikke har mulighet til å tilpasse seg alt mulig. Det er rett og slett for dyrt. Vi må alle leve med de vanskene livet har gitt oss. Fatter ikke hvorfor jeg gidder å svare noen med så dårlig innsikt og attpåtil skriver "kansellert". Lykke til i din kamp mot virkeligheten ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 13. november 2024 #9 Del Skrevet 13. november 2024 Akhenaton skrev (13 minutter siden): Vel, de bør legges ned når systemet ikke fungerer og bare behandler folk urettferdig. Hvorfor skal ikke blinde ha like stor rett til å nyte kunst som seende? Bransjen må reguleres. Regjeringen må komme på banen. De må pålegge kunstnere å lage to versjoner av hvert verk: én versjon av for blinde, og én versjon for seende. Alle skjønner at noe annet blir diskriminerende. Og det sier seg selv at begge versjoner må være kjønnsnøytrale. Er det avbildet en mann så må en dame også være med på bildet, og hun må ha en like fremtredende rolle. Vi lever i 2024, det får bli slutt på at kunstnere bare får lage det de føler for! Skulle lest denne før jeg svarte. Skjønte først nå at du trollet😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 13. november 2024 #10 Del Skrevet 13. november 2024 Macro skrev (2 minutter siden): Skulle lest denne før jeg svarte. Skjønte først nå at du trollet😅 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 13. november 2024 #11 Del Skrevet 13. november 2024 Det er så kostbart å utvikle spill at det nok ville blitt umulig å tilpasse på en god måte, bortsett fra de største spillene som garantert vil selge stort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nysgjerrigpetrine Skrevet 13. november 2024 #12 Del Skrevet 13. november 2024 Morsomt med så mye sarkasme i svarene her. Og morsomt at noen tar sarkastiske svar seriøst! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 17. november 2024 #13 Del Skrevet 17. november 2024 Akhenaton skrev (På 13.11.2024 den 13.52): Som rullestolbruker er jeg skuffet over utvalget i slalomski. Her er det TYDELIG at folk med fungerende ben regelrett blir prioritert av produsentene. Hvor lenge skal vi måtte vente på at regjeringen kommer inn i bildet? Du har mulighet til å kjøre sitski. Så akkurat der er det jo lagt til rette 😊 Jeg synes dette høres ut som et spennende prosjekt. I 2024 så bør det absolutt være mulig å bygge ned flere barrierer ved hjelp av teknologi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luniaria Skrevet 17. november 2024 #14 Del Skrevet 17. november 2024 Har dere engang lest artikkelen? Det er ikke snakk om å utvikle helt egne spill for blinde. Det er snakk om noe så enkelt som å legge til noen lydeffekter som signaliserer til den blinde at de har gjort en viss handling inne på spillet. For spill med milliardbudsjett, er det en forsvinnede liten del av både tid- og pengebruk. Og det er mange store spill som allerede gjør det. Nei, man kan ikke alltid ta hensyn til alle. Men her var det blitt tatt hensyn til noen - og det var en gladsak, og de ville spre ordet om hvor viktig det er for folk. Dessuten er ikke alle som betegnes som blinde, slik at de ikke kan se i det hele tatt. Mange blinde kan gjøre det meste seende folk kan - inkludert å spille (også helt blinde). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 17. november 2024 #15 Del Skrevet 17. november 2024 Luniaria skrev (4 minutter siden): Har dere engang lest artikkelen? Det er ikke snakk om å utvikle helt egne spill for blinde. Det er snakk om noe så enkelt som å legge til noen lydeffekter som signaliserer til den blinde at de har gjort en viss handling inne på spillet. Nei. Poenget er ikke at det skal komme en lyd (eller vibrasjon) når du har gjort en handling. Men når du kan gjøre en handling. Og det vil utgjøre en ganske stor forskjell for seende spillere, som jo er den overveldende majoriteten. Det vil i mange tilfeller gjøre spillet for enkelt. I stedet for å finne ut når og hvor du kan gjøre en handling, vil spillet hele tiden mate det til deg. For mange er det slett ikke ønskelig. Da må det i så fall lages mulighet for å togge denne funksjonen av og på, og jeg vet ikke hvor enkelt det er, eller om det er økonomisk forsvarlig for en forsvinnende liten andel av spillerne. Jeg er helt for universell utforming i samfunnet, og at funksjonshemmede skal ha så mange muligheter de kan. Men synshemmede som kommer med kritikk fordi de ikke kan gå lærerstudiet eller få spille dataspill på lik linje med seende? Det virker bare ikke særlig realitetsorientert. Jeg er delvis hørselshemmet, og klager ikke over at konserter ikke er tilpasset meg, eller at jeg ikke kan utdanne meg til musikkpedagog… 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 18. november 2024 #16 Del Skrevet 18. november 2024 Beloved skrev (På 13.11.2024 den 13.58): Kunstmuseer er jo en gedigen skuffelse for blinde de også, kanskje vi bare skulle lagt ned alle sammen? Hva er dette for et idiotisk innlegg? Det finnes museer som har sensoriske utstillinger. Kjempeflott for blinde, blant annet. Chagallmuseet i Nice hadde en multisensorisk utstilling så sent som i fjor, med klassiske musikkstykker og ulike dufter. I Asia et sted ble kjente kunstverk gjenskapt og tilpasset blinde (tilgjengelig i utstillinger). Jeg synes det er kjempebra med uu-tiltak der det er mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 18. november 2024 #17 Del Skrevet 18. november 2024 Nysgjerrigpetrine skrev (På 13.11.2024 den 15.36): Morsomt med så mye sarkasme i svarene her. Og morsomt at noen tar sarkastiske svar seriøst! Enkelte innlegg er så dumme at man ikke kan gjøre annet enn å reagere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå