Gå til innhold

Nevne til leietaker at vi har egne nøkler til hybelen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten diskusjon gående med samboer. Vi skal leie ut hybel i eget hus. Han mener at vi bør informere leietaker om at vi har nøkler til hybelen som kommer til å bli brukt i ekstraordinære tilfeller (brann, vannlekkasjer etc.). Jeg mener det er selvsagt, og ikke trenger å nevnes. Virker mer som om vi gir oss selv en åpning for å låse oss inn. Terskelen er selvsagt veldig høy, og kun i tilfeller jeg nå nevner.

Hva mener dere? Skal vi nevne det til leietaker? 

Anonymkode: 1ee13...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg leide, tok jeg alltid for gitt at utleier hadde ekstra sett med nøkler. Så tenker at dere egentlig ikke trenger å si noe om det, om dere leier ut til oppegående mennesker. 

Anonymkode: a731d...91f

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en liten diskusjon gående med samboer. Vi skal leie ut hybel i eget hus. Han mener at vi bør informere leietaker om at vi har nøkler til hybelen som kommer til å bli brukt i ekstraordinære tilfeller (brann, vannlekkasjer etc.). Jeg mener det er selvsagt, og ikke trenger å nevnes. Virker mer som om vi gir oss selv en åpning for å låse oss inn. Terskelen er selvsagt veldig høy, og kun i tilfeller jeg nå nevner.

Hva mener dere? Skal vi nevne det til leietaker? 

At du har nøkkel er en ting, å bruke en slik nøkkel er faktisk ikke lov, så lenge hybelen er utleie. 
Sett deg inn i lover og regler ved fremleie, når du skal leie ut. Huseierne sine kurs anbefales. 

Anonymkode: 67525...1e6

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At du har nøkkel er en ting, å bruke en slik nøkkel er faktisk ikke lov, så lenge hybelen er utleie. 
Sett deg inn i lover og regler ved fremleie, når du skal leie ut. Huseierne sine kurs anbefales. 

Man må bruke sunn fornuft, og dette står i loven: 

Unntaksvis kan det være nødvendig for utleier å ta seg inn i leieboligen. Selv da skal leietakeren varsles. Unntaket må for eksempel være et akutt rørbrudd, hvor hvert minutt teller. Da vil neppe huseier kunne klandres for ikke å varsle før hun eller han tar seg inn i husrommet.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med uteiere som tror de styrer og eier delen av huset de leier ut?! Sett dere inn i regler, en leietaker har mer rettigheter enn dere over plassen de eier for perioden de betaler. 

å tro det er greit å tilbakeholde info for dere eier, selv om de er noe en tar for gitt som at leietaker kan tenke seg frem til at dere har nøkler, sier veldig mye om hvilke type mennesker dere er 

Hvis dere ikke kan respektere hva det innebærer å leie ut, ikke lei ut

Anonymkode: 58183...7d8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utleiere har alltid ekstra nøkkel til utleiebolig. Så det er ikke noe dere trenger å nevne. 

Anonymkode: 562a1...a63

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut. Vi har hatt samme leietaker i 10 år nå på den ene leiligheten. Fo3 å være ærlig hadde vi ekstranøkkel, men nå vet jeg ikke hvor den er. Jeg tror vi sa noe om det, uten at vi noen gang hat hatt bruk for den. Det er jo greit å ha tilfelle de mister nøkkelen...

Den andre leiligheten har vi nøkkel til, men det er et firma. 

Jeg ville aldri drømt om å låse meg inn til folk som leier hvis det ikke var et ønske og noe spesielt krevde det. 

Anonymkode: 4b565...617

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt nevner man det. Er ikke nødvendigvis åpenbart for alle. Folk har ulik fartstid på leiemarkedet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det med uteiere som tror de styrer og eier delen av huset de leier ut?! Sett dere inn i regler, en leietaker har mer rettigheter enn dere over plassen de eier for perioden de betaler. 

å tro det er greit å tilbakeholde info for dere eier, selv om de er noe en tar for gitt som at leietaker kan tenke seg frem til at dere har nøkler, sier veldig mye om hvilke type mennesker dere er 

Sett DEG inn i regler, det er ingen som kan ta utleier på å låse seg inn hvis det feks. brenner. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut. Vi har hatt samme leietaker i 10 år nå på den ene leiligheten. Fo3 å være ærlig hadde vi ekstranøkkel, men nå vet jeg ikke hvor den er. Jeg tror vi sa noe om det, uten at vi noen gang hat hatt bruk for den. Det er jo greit å ha tilfelle de mister nøkkelen...

Den andre leiligheten har vi nøkkel til, men det er et firma. 

Jeg ville aldri drømt om å låse meg inn til folk som leier hvis det ikke var et ønske og noe spesielt krevde det. 

Så du leier ut en bolig som det finnes en nøkkel til som er på avveier?  Å de som bor der vet ikke om dette?

Anonymkode: 25f95...831

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du leier ut en bolig som det finnes en nøkkel til som er på avveier?  Å de som bor der vet ikke om dette?

Anonymkode: 25f95...831

Ja, men den er nok på avveie i vårt eget hus. Den er jo aldri brukt, så den ligger i en lur skuff en eller annen plass.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det, ikke ta for gitt at alle skal ta det som en selvfølge!

Anonymkode: 9b672...062

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bare nevne at dere har ekstra nøkkel? Om vedkommende skulle vært så uheldig å miste sin?

Anonymkode: b3504...a50

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke helt normalt da at utleier har ekstra nøkkel? Den Bør jo ikke brukes da før det er absolutt krise tilfelle, men tipper at en ganske stor andel utleiere har en eller flere nøkler liggende.

Jeg tenke at det ikke er nødvendig å informere om det, men samtidig så er det jo ikke farlig og gjør det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tror de eier? De eier jo. Styrer er noe annet, men at de eier er jo åpenbart.

Ts, det ryddige er å si at «Vi vil for ordens skyld opplyse om at vi har nøkkel til hybel. Denne kan etter loven kun benyttes i krisetilfeller».

Anonymkode: 25ea2...31d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har selv ekstra sett med nøkler og informerer alltid om det. De kom godt med da noe i leiligheten skulle fikses og leietagerne ikke skulle være hjemme da. Med deres tillatelse kunne vi låse opp. Ellers har vi aldri brukt det. Tror det er ganske vanlig å ha det. Men synes det er greit å informere om det.

Anonymkode: f2488...dbd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du lest hva ts skriver, eller er du bare dum med vilje?

Anonymkode: 045f1...63c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står nevnt i kontrakten hvilke omstendigheter som medfører at jeg kan låse meg inn i leiligheten uten avtale, om jeg ikke får tak i leieboer (brann, vannlekkasje og tror en ting til som jeg glemte nå), så dermed også inneforstått at jeg har nøkkel. 

Aldri hatt behov for å låse meg inn uten avtale, selv om jeg ved noen anledninger måtte inn. Det vil si, brannvesen, kommune og feier måtte inn, men fikk avtale med leieboer, så aldri måtte ty til å låse meg inn uten avtale. En leieboer måtte ty til at jeg har nøkkel fordi vedkommende mistet sin nøkkel. 

Uansett, dette bør jo stå i kontrakten, som opplysninger om hvilke omstendigheter som kan føre til å måtte gå inn uten avtale. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nevne det, det er en selvfølge. Vi har leid ut i 15 år, og har kun trengt å låse oss inn en gang (uten avtale). Brannalarmen hylte og leieboerne var ikke hjemme. Låste meg inn og slo av alarmen, og gikk en runde for å se og lukte etter røyk. 
Det har også hendt flere ganger at barna i leiligheten har mistet/glemt nøkkel og kommer på døra vår og spør om jeg kan låse opp (null problem selvsagt). 

Anonymkode: f635c...6eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...