AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 Hva mener du er grensen for når en er alkoholiker? Har selv et parr punkter jeg mener sikter til at man muligens er det. - Du drikker mange ganger i uken. - Du greier ikke å BARE drikke 1 enhet, når du drikker. - Du har abstinenser når du ikke har drukket på flere dager. - Du greier ikke å ha alkohol stående hjemme i flere uker uten å drikke det. - Drikker alene. Har selv en kollega jeg føler sliter med alkohol. Drikker flere ganger i uka, hjemme alene og fylleringer. Sier ofte at det blir flere uker til neste gang. Men dagen etter er det en ny runde. Kommer ofte med egenmeldinger dagen der på, grunnet dårlig form. Begynnte bare å tenke litt på hva er egentlig en alkoholiker når jeg tenker på denne kollegaen. Hva mener dere, hva må til for at noen er en alkoholiker? Anonymkode: 27651...308 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 Litt uenig i første punkt, det kommer veldig an på mønsteret over tid, hvor mye man drikker og ikke minst HVORFOR man drikker. Jeg kan ved anledninger drikke alkohol hver dag i en uke eller mer, for så ikke drikke på måneder etterpå. Når det gjelder siste punkt er jeg helt uenig. Som introvert person setter jeg pris på alenetid, like mye som å være sosial. Synes ikke det er verre å skulle ta et glass vin i mitt eget selskap enn i andres selskap. Sitter du hjemme alene og bøtter nedpå hver kveld blir det selvsagt noe annet. Anonymkode: 325b0...da7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #3 Del Skrevet 9. november 2024 Definisjonen er jo enkel der man etter hvert får et tvangspreget forhold til å drikke. Likevel trenger man ikke ha det klassiske bilde der man drikker hver dag. Om det er en gang i mnd eller ukentlig er mindre viktig. Når problemet blir plagsomt for andre som det ofte gjør til slutt, har det allerede gått alt for langt. Det er dessverre den udefinerte tiden før man selv eller andre innser det er et problem som er uhyre viktig å ta tak i før man har ramlet ned for dypt. Da trenger de hjelp og er mye mer mottakelig enn når det har gått for langt.. Å ringe kollegaer og venner feks full gjentatte ganger burde være et varsel. Å være en del borte fra jobb kan være et varsel. Vær interessert i hva som plager personen. Kanskje du kan hjelpe. Man er redd for å bli dømt, så å være åpen. Spør og hvis interesse. Så er det lov å si hva man observerer. Hilsen pårørende til alkoholiker Anonymkode: 58de4...0ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 9. november 2024 #4 Del Skrevet 9. november 2024 Du kan jo kople på Akan om jobben din har samarbeid med dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 10. november 2024 #5 Del Skrevet 10. november 2024 Det er vell egentlig ikke noe å mene så mye om. Å være såkalt alkoholiker er en diagnosen som diagnostiseres ved hjelp av kriterier fra Icd-10. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 10. november 2024 #6 Del Skrevet 10. november 2024 Er vel basicly å være avhengig av alkohol.. ( på lik linje med tobakk osv) Når man MÅ ha alkohol daglig /ukentlig og ikke klarer la være.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 10. november 2024 #7 Del Skrevet 10. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener du er grensen for når en er alkoholiker? Har selv et parr punkter jeg mener sikter til at man muligens er det. - Du drikker mange ganger i uken. - Du greier ikke å BARE drikke 1 enhet, når du drikker. - Du har abstinenser når du ikke har drukket på flere dager. - Du greier ikke å ha alkohol stående hjemme i flere uker uten å drikke det. - Drikker alene. Har selv en kollega jeg føler sliter med alkohol. Drikker flere ganger i uka, hjemme alene og fylleringer. Sier ofte at det blir flere uker til neste gang. Men dagen etter er det en ny runde. Kommer ofte med egenmeldinger dagen der på, grunnet dårlig form. Begynnte bare å tenke litt på hva er egentlig en alkoholiker når jeg tenker på denne kollegaen. Hva mener dere, hva må til for at noen er en alkoholiker? Anonymkode: 27651...308 Når drikkingen blir en avhengighet er du en alkoholiker. Jeg er enig i at det kan virke som at kollegaen din har mistet kontrollen og har et alkoholproblem. Men i stedet for å snakke OM kollegaen din burde du kanskje heller snakke MED kollegaen din og fortelle at du er bekymret for han/henne og høre om det er noe du kan gjøre for å hjelpe. Endret 10. november 2024 av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 10. november 2024 #8 Del Skrevet 10. november 2024 en som er mindre hekta på àlkohol enn tenåringer er på mobilen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå