Gå til innhold

Så mange som blir uplanlagt gravid, nesten litt provoserende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har selv slitt lenge med å bli gravid, men man hører hele tiden kjendiser, og folk generelt fortelle at de ble uplanlagt gravid. Virker så overraskende og vanlig. 

Hvordan er dette mulig tenker jeg. Forstår det hvis kondomet sprekker eller man glemmer en p-pille, men når man hopper av i svingen kan man vel ikke bli sykt overrasket.

Noen tanker om dette? Andre som synes dette er litt vanskelig.. 

Anonymkode: 3ea88...db0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å huske en diskusjon for ikke lenge siden hvor det ble skrevet at mange sier det var uplanlagt, fordi de ikke vil at folk skulle vite at de prøvde, at de av en eller annen grunn er flaue, osv. At det er så enkelt å si at det var uplanlagt, selv om det egentlig ikke var det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd begge deler, første barnet ble til på p-pillen, nøye bruk. Så da vi skulle prøve på neste mann, trodde vi det skulle gå lett. Men jeg opplevde 7 SA, før vi fikk det til.

Og ingen prevensjon er sikker. Her så ble det p-pille merket jeg brukte, trukket fra markedet, da det var litt for mange som hadde blitt gravide på den.

Anonymkode: 40d75...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være uplanlagt for mannen ofte, ikke så mye får kvinnen. 

Anonymkode: 198f0...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd begge deler, første barnet ble til på p-pillen, nøye bruk. Så da vi skulle prøve på neste mann, trodde vi det skulle gå lett. Men jeg opplevde 7 SA, før vi fikk det til.

Og ingen prevensjon er sikker. Her så ble det p-pille merket jeg brukte, trukket fra markedet, da det var litt for mange som hadde blitt gravide på den.

Anonymkode: 40d75...90b

Hvilket merke var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig, ja. Jeg ble det selv uplanlagt gravid, på p-pillen. Nei, jeg slurvet ikke, var veldig nøye. Men det skjedde likevel. Skjønner det kan føles urettferdig, men provoserende? Det er jo uplanlagt av en grunn, og ikke noe man går inn for med vilje.

Anonymkode: 27f44...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nordlending skrev (10 minutter siden):

Mener å huske en diskusjon for ikke lenge siden hvor det ble skrevet at mange sier det var uplanlagt, fordi de ikke vil at folk skulle vite at de prøvde, at de av en eller annen grunn er flaue, osv. At det er så enkelt å si at det var uplanlagt, selv om det egentlig ikke var det. 

Jeg tror det kan stemme for noen par som ikke har vært sammen så lenge, hvis man er ganske ung, eller de som får tette barn f.eks. Samfunnet har en slags fasit på når man skal få barn, så da er det litt mer innafor hvis det bare skjedde. 

Anonymkode: 4818b...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kroppen har jo lyst til å bli gravid, så kanskje den lurer kvinnen i mange tilfeller, momenter som spiller inn, som man glemmer. Hvis man har lyst på barn så jukser man kanskje litt, tar pillen til ulike tider på døgnet, osv. vet ikke. Matvarer som reduserer effekten? Har bare prøvd en gang, ble så rar på det. Men for alt jeg vet bruker jeg det bare som unnskyldning fordi jeg ville ha barn. 🫢😅🙈

Anonymkode: d822a...33a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det kan stemme for noen par som ikke har vært sammen så lenge, hvis man er ganske ung, eller de som får tette barn f.eks. Samfunnet har en slags fasit på når man skal få barn, så da er det litt mer innafor hvis det bare skjedde. 

Anonymkode: 4818b...48e

Sant. 

Anonymkode: d822a...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som langtidsprøver selv forstår jeg at man kan syns det er sårt at andre blir gravide - planlagt eller ei.. Men provosert over at "mange" blir uplanlagt gravid - da bør man kanskje jobbe litt med sine egne følelser tenker jeg.. 

Det er helt normalt og helt naturlig at man blir uplanlagt gravid - det er jo det som er "normalen".  Uplanlagt betyr ikke uønsket. Biologisk sett så ønsker jo menneskekroppen å bli gravid og formere seg.  At samfunnet og menneskeheten har funnet måter å hindre det på og styre syklus og graviditet er jo en helt annen sak. 

Anonymkode: 3a1c6...592

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker "uplanlagt" selv om de ikke brukte prevensjon.

Det synes jeg bare er rart, litt... kort.. Bruker du ikke prevensjon, har sex, så er graviditet som regel utfallet. 

Blir litt som å gå mørkkledd, midt i veibanen, på er mørk strekning, og si det var uplanlagt at du ble påkjørt. 

Anonymkode: eaf60...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig ikke så rart. De aller fleste får jo til å bli gravide ganske enkelt. Det er så klart veldig mange som sliter, men normen er jo at det går greit for de fleste.

Jeg ble selv gravid på ppiller etter omgangssyke. Diare kan minske effekten av medisiner.

Anonymkode: 3293b...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 22.13):

Hei! Har selv slitt lenge med å bli gravid, men man hører hele tiden kjendiser, og folk generelt fortelle at de ble uplanlagt gravid. Virker så overraskende og vanlig. 

Hvordan er dette mulig tenker jeg. Forstår det hvis kondomet sprekker eller man glemmer en p-pille, men når man hopper av i svingen kan man vel ikke bli sykt overrasket.

Noen tanker om dette? Andre som synes dette er litt vanskelig.. 

De gir vel litt F fordi det er så lett å ta abort.

Anonymkode: 28a16...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sto i steriliseringskø, hadde hormonspiral og ble gravid.

Nå har aborttallene gått opp fordi mange kvinner har fått for seg at hormonprevensjon er skadelig. 

Anonymkode: 27729...ac0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er mange som bruker "uplanlagt" selv om de ikke brukte prevensjon.

Det synes jeg bare er rart, litt... kort.. Bruker du ikke prevensjon, har sex, så er graviditet som regel utfallet. 

Blir litt som å gå mørkkledd, midt i veibanen, på er mørk strekning, og si det var uplanlagt at du ble påkjørt. 

Anonymkode: eaf60...bae

Nei, for sannsynligheten er mye mindre om man tracker syklus og unngår ubeskyttet samleie når man vet man er fertil. Det er ikke feilfritt, men har man stabil syklus kan man gå i mange, mange år uten å bli gravid. Man tar en kalkulert risiko ved å bruke den metoden, og selv om man vet at sjansen er til stede, så er den faktisk ikke særlig høy.

Anonymkode: 78c4d...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et sutre hode og ble gravid fordi jeg glemte pillen. Mannen min var så sjokkert over at jeg glemte. Nå tar han hjertemedisin, og gjett hvem som glemmer den pokkers pillen. Forskjellen er at han kan dø...

Jeg vet ikke om dere er roboter, men jeg glemmer og er veldig fruktbar. I

Anonymkode: b9b16...c36

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du ts, jeg forstår godt at du synes det er sårt og vondt!

Vi måtte prøve lenge med første barnet og jeg syntes også det var provoserende med alle som tilsynelatende bare ble gravide enkelt - også uplanlagt i tillegg.

Nå er jeg selv uplanlagt gravid med barn nr 2. Jeg kaller dette uplanlagt fordi jeg har veldig regelmessig syklus og vi bruker app, i tillegg er det så sjelden action i sengen for tiden at det skal noe til. Men, så klarte vi altså å treffe mål.

Vi bruker ikke prevensjon og det var heller ikke planlagt å få et barn til, men barnet likevel ønsket og velkommen.

Jeg håper du greier å legge litt fra deg irritasjonen, det hjelper deg ingenting. Det har jo heller ikke noe å si fra eller til for deres situasjon at andre får barn, det blir ikke ett mindre barn igjen i potten til dere for hver gang andre lykkes.

Ønsker deg all mulig lykke til å veien mot babyen din, husk at de fleste lykkes til slutt ❤️

Anonymkode: 5c643...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sto i steriliseringskø, hadde hormonspiral og ble gravid.

Nå har aborttallene gått opp fordi mange kvinner har fått for seg at hormonprevensjon er skadelig. 

Anonymkode: 27729...ac0

...og hverken kvinnen eller mannen  gidder å bruke annen prevensjon, fordi det er kun kvinnen sin ansvar? 

Ganske heftige antydninger du kommer med her også. Har du godkjente kilder på disse påstandene? 

Nå er det vel slik at det er store uenigheter blant forskere angående nye studier av hormonprevensjon, men da er det jo også forståelig at mange blir skeptiske til å putte i seg noe som potensielt kan øke risikoen for potensielt dødelig sykdom. 

Jeg mener ikke at abort skal brukes som prevensjon, men å legge skylda på kvinner alene blir både for dumt og for enkelt. 

Mannfolk må også tenke at "if you shoot, you score", og være med på å sørge for best mulig beskyttelse, dersom barn ikke er ønsket.

Anonymkode: fdf27...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 22.43):

Det er jo egentlig ikke så rart. De aller fleste får jo til å bli gravide ganske enkelt. Det er så klart veldig mange som sliter, men normen er jo at det går greit for de fleste.

Jeg ble selv gravid på ppiller etter omgangssyke. Diare kan minske effekten av medisiner.

Anonymkode: 3293b...a97

Kan svare for meg selv. Ja man vet man kan bli gravid men i mitt tilfelle så brukte vi nesten 1 år etter en SA på å få nr 1. Var til og med på fertilitetsutredning og klar for å starte prosessen med IVF da jeg ble gravid før vi i det hele tatt trengte ta det opp med legen. Så da nr 2 skulle planlegges så tenkte vi at det minst kom til gå et halvt år før noe skjedde. Vi hadde knapt sex på den tiden og hadde offisielt ikke startet prøvingen, hadde ikke kontroll på eggløsning. Så vi hadde sex en gang og noen dager etter kjente jeg murringer og var sjokkert. Var faktisk gravid etter et samleie på et tilfeldig tidspunkt så selv om det ikke kan defineres som uplanlagt så var det definitivt et sjokk. Det endte uansett i MA i uke 11. 

Anonymkode: 8ca5e...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk førstemann på p-piller, hadde ikke glemt noen piller så ble ganske overrasket. Så det kan skje :) Var nyforelsket og hadde ikke vært sammen mer enn et par måneder, vet ikke om det er kroppen som lurer en eller hva det er :D Satte inn spiral etter det, ble ikke gravid igjen før den ble tatt ut, og heller ikke etterpå :) 

Anonymkode: 5a27f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...