Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid sett for meg at det er det verste som lærer? Frekke og umodne og uengasjerte ungdommer! 

Anonymkode: 0c0d7...cd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid likt denne aldersgruppen. Du får jobbet med fag, men de er langtfra voksne.

Er inne i et heftig år nå, og usikker på hvor lenge jeg gidder. Er jo veldig morsomt å se at man er på vei til å få det til, men kan ikke la jobben min fortsette å ta over hele livet mitt.

Jobber altfor mye, for at ting skal gå rundt. Vet at man ikke bør jobbe gratis, men hver gang jeg tar en snarvei rykker vi langt tilbake. Sikkert lettere å jobbe på en skole med færre kulturkonflikter, da jeg daglig bruker tid på megling mellom ulike "gjenger". Og så blir det jo mye krøll av manglende mestringsfølelse, når store deler av klassen ikke har et funksjonelt språk. Skriftlig eller muntlig.

Hadde ikke anbefalt en nær venn å bli ungdomsskolelærer.i dag. Og det er trist, da jeg egentlig er skapt for å være.lærer.

Anonymkode: 1dd79...4ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er enorm forskjell fra skole til skole. Jeg jobbet på en liten bygdeskole i flere år og elsket det! Elevene der var hyggelige, reflekterte og motiverte. Det faglige nivået var stort sett ganske høyt. Det var utrolig gøy å få følge de gjennom skoleløpet. Kulturen på skolen og i bygda var rett og slett bare helt super. 

Er glad jeg ikke jobber på ungdomsskolen her jeg bor nå. Er en helt annen kultur her. Vi bor for nært byen og det kommer så mye negativ påvirkning fra by-skolene. Synes forsåvidt det er mye å ta tak i på barnetrinnet også. Vurderer hvert år om jeg skal finne på noe annet å gjøre enn å være lærer. Er altfor mye annet enn undervisning som tar tid. Her må man enten jobbe masse gratis eller bruke mindre tid på planlegging av undervisning. Det er ikke et yrke man blir gammel i nå mer dessverre..

Anonymkode: 0050d...44e

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Alltid sett for meg at det er det verste som lærer? Frekke og umodne og uengasjerte ungdommer! 

Anonymkode: 0c0d7...cd6

Det kommer vel helt an på. Jeg synes det var veldig fint med elevgruppa, men jeg savnet de mer faglige diskusjonene. Derfor byttet jeg tilbake til videregående. 

Jeg hadde noen kolleger som mente at ungdommer generelt er frekke, da tror jeg vel at man får litt det man ber om også. Respekt er viktig begge veier. 

Endret av Kålrota
  • Liker 3
Skrevet

Ungdomsskolen er egentlig veldig fint. Har jobbet på ungdomsskolen i mer enn ti år nå. Stort sett veldig hyggelige, reflekterte ungdommer. De som starter på 8.trinn er gjerne litt umoden og barnslig ennå, men det har sin egen sjarm det også. 

Det fine med ungdomsskolen er at de for det meste klarer seg selv. Ingen trenger hjelp med påkledning og slike ting. 

Det har vært en negativ utvikling de seneste årene, men det er vel ikke ungdommene i seg selv som er grunnen til, men ting rundt. Foreldre baner mer vei, barna kan ikke gjøre noe feil og barna/ungdommen er veldig selvsentrert. Er et mer individfokus enn fellesskapsfokus, både hos foreldre og elever. Og det blir vanskelig i en klasse med 30 elever. 

Anonymkode: 2cf4a...6d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg elsker å jobbe på ungdomsskole, men mannen min prøver aktivt å få meg til å bytte jobb. 

Utviklingen har gått veldig feil vei, de siste 5 årene. Kontaktlærer har blitt en funksjon der alt kan plasseres, og du vil ikke tro hvor mange oppgaver som kan løses innenfor den timen vi har nedsatt til denne funksjonen. (1 time i uka uka)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er enorm forskjell fra skole til skole. Jeg jobbet på en liten bygdeskole i flere år og elsket det! Elevene der var hyggelige, reflekterte og motiverte. Det faglige nivået var stort sett ganske høyt. Det var utrolig gøy å få følge de gjennom skoleløpet. Kulturen på skolen og i bygda var rett og slett bare helt super. 

Er glad jeg ikke jobber på ungdomsskolen her jeg bor nå. Er en helt annen kultur her. Vi bor for nært byen og det kommer så mye negativ påvirkning fra by-skolene. Synes forsåvidt det er mye å ta tak i på barnetrinnet også. Vurderer hvert år om jeg skal finne på noe annet å gjøre enn å være lærer. Er altfor mye annet enn undervisning som tar tid. Her må man enten jobbe masse gratis eller bruke mindre tid på planlegging av undervisning. Det er ikke et yrke man blir gammel i nå mer dessverre..

Morsomt å se at man kan ha så forskjellige erfaringer med bygdeskoler. Jeg jobbet i tre år på en ungdomsskole i ei bygd, og hadde helt motsatt erfaring. Utdanning ble ikke sett på som viktig, for de ville bli bønder eller jobbe i pappas bedrift. Det var kult å drive med hærverk og mange hadde null respekt for andre. 

Nå jobber jeg i en by og har langt mer motiverte og høflige elever. 

Anonymkode: ec54f...73f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobbet på ungdomsskolen i byen og det var pyton. Vold, frekke elever, bråk i klassene osv. 

Flyttet til bygda og jobber som lærer i ungdomsskolen her. Det er som natt og dag. Hyggelige og høflige ungdommer, de er motiverte, de samarbeider og er en flott gjeng. 

Anonymkode: 9a8f6...275

Skrevet
Kålrota skrev (33 minutter siden):

Det kommer vel helt an på. Jeg synes det var veldig fint med elevgruppa, men jeg savnet de mer faglige diskusjonene. Derfor byttet jeg tilbake til videregående. 

Jeg hadde noen kolleger som mente at ungdommer generelt er frekke, da tror jeg vel at man får litt det man ber om også. Respekt er viktig begge veier. 

Ja, da blir det en selvoppfyllende profeti. Jeg jobber frivillig på en ungdomsklubb, der de er i ungdomskolealder(de fleste konfirmanter). Det er veldig hyggelige ungdommer. De blir med på konkurranser og matlaging. De har jo ulik humor, men det viktigste er å bli kjent med dem. Det tar tid å bygge tillit.

• Liker 1
Skrevet
Sefanja skrev (3 timer siden):

Ja, da blir det en selvoppfyllende profeti. Jeg jobber frivillig på en ungdomsklubb, der de er i ungdomskolealder(de fleste konfirmanter). Det er veldig hyggelige ungdommer. De blir med på konkurranser og matlaging. De har jo ulik humor, men det viktigste er å bli kjent med dem. Det tar tid å bygge tillit.

Jeg har alltid tenkt som du, at man får  tilbake som man gir. Nå har jeg fått mer og mer krevende elevgrupper gjennom flere år, og har kommet til et punkt der det ikke er morsomt lenger. Er så mange elever som utagerer og havner i politisaker, og noen tror jeg faktisk ikke kan få en ok fremtid. 

Jeg kan møte tidlig og bruke alle ledige minutter på dem, men her må skje noe med integrering og hjelp til dem vi ikke kan møte innenfor det ordinære. Flere har store traumer, og gjør det veldig utrygt for alle andre. Likevel skal de inn i et klasserom, hver dag, med 29 andre. 

Det værste er likevel at to har havnet på institusjon, og usikkerheten dette sprer i miljøet. Og den totalt manglende respekten de har for voksne, generelt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt som du, at man får  tilbake som man gir. Nå har jeg fått mer og mer krevende elevgrupper gjennom flere år, og har kommet til et punkt der det ikke er morsomt lenger. Er så mange elever som utagerer og havner i politisaker, og noen tror jeg faktisk ikke kan få en ok fremtid. 

Jeg kan møte tidlig og bruke alle ledige minutter på dem, men her må skje noe med integrering og hjelp til dem vi ikke kan møte innenfor det ordinære. Flere har store traumer, og gjør det veldig utrygt for alle andre. Likevel skal de inn i et klasserom, hver dag, med 29 andre. 

Det værste er likevel at to har havnet på institusjon, og usikkerheten dette sprer i miljøet. Og den totalt manglende respekten de har for voksne, generelt. 

Skal sies at jeg ikke er lærer. Hoppet av PPU nettopp fordi jeg ikke hadde kontroll da jeg hadde praksis på ungdomsskole. I ettertid har jeg tenk at det var min feil pga manglende naturlig autoritet. De lærerene jeg kjenner som virkelig får det til, sier at selv om det ofte er uro i klasserommet klarer de å holde på oppmerksomheten gjennom ulike undervisningsmetoder. At de har fokus på praktisk undervisning og gruppearbeid. 

Endret av Sefanja
  • Liker 1
Skrevet
Sefanja skrev (12 minutter siden):

Skal sies at jeg ikke er lærer. Hoppet av PPU nettopp fordi jeg ikke hadde kontroll da jeg hadde praksis på ungdomsskole. I ettertid har jeg tenk at det var min feil pga manglende naturlig autoritet. De lærerene jeg kjenner som virkelig får det til, sier at selv om det ofte er uro i klasserommet klarer de å holde på oppmerksomheten gjennom ulike undervisningsmetoder. At de har fokus på praktisk undervisning og gruppearbeid. 

Jepp, og dette faller lett for meg. Har alltid tenkt at jeg er heldig, som bare får det til. God struktur og undervisning kan likevel ikke i lengden kompensere for alle andre mangler i system og integrering.

Smart av deg å skifte retning, om du følte det absolutt ikke fungerte. Vi har jo ulike talent. (Mye kan læres)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er glad i jobben min, og har vært kontaktlærer på ungdomstrinnet siden 2004. Jobben er variert, krevende, stimulerende og utmattende. Av og til vil man nesten rive av seg håret i frustrasjon, men det handler gjerne om rammer rundt, ressursmangel, ledelse, krevende foreldre eller systemet generelt. Elevene og undervisningen med dem er det beste ved jobben ! 😃

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 9.52):

Morsomt å se at man kan ha så forskjellige erfaringer med bygdeskoler. Jeg jobbet i tre år på en ungdomsskole i ei bygd, og hadde helt motsatt erfaring. Utdanning ble ikke sett på som viktig, for de ville bli bønder eller jobbe i pappas bedrift. Det var kult å drive med hærverk og mange hadde null respekt for andre. 

Nå jobber jeg i en by og har langt mer motiverte og høflige elever. 

Anonymkode: ec54f...73f

Veldig interessant ja. Er nok kulturen i bygdene som gjenspeiles i skolene tenker jeg. Den bygda jeg snakker om er nesten som å reise tilbake i tid på mange måter. De hadde klart å bevare eldre tradisjoner og holdninger. Butikken stenger f.eks. hvis det er begravelse. Det sier liksom noe om hvordan de ser på hverandre. Nå er det dessverre en skole som trues av nedleggelse da det bare er 6 elever igjen. 

En skal ikke reise mange mil til neste skole før man møter på noe litt annet..

• Liker 1
Skrevet

Jobben er i seg selv fin, men lønn på 660k for master og 2 år ekstra og uten mulighet for økning før om 8 år er elendig. Tenker ofte på muligheter for å bytte. 

Vi ser jo at færre vil bli lærere også, og vi får ikke søkere til vår skole som attpå er i en by! 

Men det blir vel mindre unger fremover, og kommunene må kutte så det blir nok bedre, not! 

Anonymkode: 83781...fad

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 13.25):

Hvor er dette?

Anonymkode: 2d079...491

Skrevet

Nei, ikke bli lærer.

Av mine jevnaldrende, har de fleste som tok andre studier bedre lønn. Selv de som tok kortere studier. Og mange har også mye avspasering, i tillegg til julebonus.

Jeg elsker jobben min, men innser at den er er på vei i helt feil retning. De litt håpløse, som ikke gjør det de skal, er de som klarer seg best i yrket over tid. Jeg er mer effektiv enn de fleste, og hadde nok fått mye mer igjen for dette i andre yrker. Og synes det er veldig trist å se hvor mange gode lærere som flykter fra skolen. 

I tillegg til at du betaler for kaffe, bruker egen telefon (uten kompensasjon) og arrangerer og betaler for julebord og alt sosialt, så ender du ofte med å kjøpe småting til undervisning også, siden budsjettene er så slanke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 18.21):

Veldig interessant ja. Er nok kulturen i bygdene som gjenspeiles i skolene tenker jeg. Den bygda jeg snakker om er nesten som å reise tilbake i tid på mange måter. De hadde klart å bevare eldre tradisjoner og holdninger. Butikken stenger f.eks. hvis det er begravelse. Det sier liksom noe om hvordan de ser på hverandre. Nå er det dessverre en skole som trues av nedleggelse da det bare er 6 elever igjen. 

En skal ikke reise mange mil til neste skole før man møter på noe litt annet..

En skole med bare seks elever er virkelig ikke bra. Beklager… Det kan bli for lite også. 

Anonymkode: f651d...050

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...