Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal jeg begynne å erstatte brødmat med grøt til sønnen min? Og hvordan pålegg skal jeg gi han? Han er ni mnd..

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Grøt kan han få så lenge han vil ha det, mange barn blir grøtleie omtrent i den alderen der. Det er mye jern i grøten, som han trenger.

Brød kan du gi fra ca 8 mnd. Greit å ha en tann eller to når skorpene skal forseres. Prøv med en liten bit til å begynne med, det er ganske rart for dem å tygge brød når de er vant med grøt.

Du kan f.eks gi grøt til frokost, brødskive til lunsj, middagsglass eller hjemmelaget middag til middag, grøt til kvelds. Mellommåltid som frukt eller en skive brød er også fint hvis han blir sulten.

Av pålegg har jeg funnet ut at Vendelin i hvert fall spiser det meste, leverpostei, ost, skinke, smøreost, makrell i tomat osv. Det er unødvendig å putte i en så liten unge søtpålegg. Han lærer seg fort nok at det er godt...

Dette får du masse tips om på helsestasjonen hvis du spør der :)

Skrevet (endret)

Sønnen min er også 9 mnd.Han får brød men han får også grøt.Han får grøt på morgenen,brødskive med leverpostei på til lunsj,hender han får prim ca en gang i uka.Så får han 1/2 banan og melk.Han får grøt til kvelds også.Mange type pålegg du kan gi som Bjørnsdatter skriver.For vår del er det lite vi kan gi siden han har allergi og eksem

Endret av nat26
Gjest LoisLane
Skrevet

Ungene mine var aldri så glad i grøt. Det gikk mest i brødskiver fra 7-8-9 mnd. alder. Brukte leverpostei, mild smøreost og ost på skiva.

Skrevet (endret)

Ungene her i gården var heller ikke så glad i grøt, så her i gården fikk de smake brødskive fra 7-8 mnd alderen. Smørbare pålegg som prim, smøreoster og leverpostei ble mye brukt. Feks brunost har lett for å kleime seg oppe i ganen, og kanskje ikke så lurt å starte med.

Endret av Marillia
Skrevet

Vi begynte vel med brød i 7 mnd alderen. Vi bruker pålegg som makrell i tomat, prim, leverpostei, milde smøreoster og hvitost.

Skrevet

Ost bør de vel ikke få før de er 10mnd? Mener det er retningslinjene (for behandlet melk), jeg. Eller er det 8 mnd?

Vi begynte i da gullet var ca. 8 mnd. Såvidt. Han har aldri likt brød. :tristbla:

Skrevet

min førstefødte var så matlei og virket ikke mett etter grøtmåltid. vi ga henne brødskive med leverpostei fra 6mnd alder faktisk. (i tillegg til grøt).

intet problem uten tenner heller.

Skrevet

Tusen takk for svar! Bra tips å gi han brød til lunsj Bjørnsdatter, det skal jeg begynne med :)

Skrevet

Gutten min er 6 mnd og har allerede fått brødskive til frokost en måneds tid, først uten pålegg, små smaksbiter. Når får han leverpostei på og koser seg.

Skrevet

Mener å huske at eldstemann var 6-7 mndr da han fikk brødskive med leverpostei på. Da hadde han fått grøt siden han var tre mndr og trengte litt forandring.

(Jeg hadde ikke nok melk til han , så han er flasket opp på MME ;) )

Gjest Maddy
Skrevet

Begynte med brødmat ved 7 mnd her. VEsla mi har ikke tenner ennå så det går ganske tregt. Har litt skive og litt grøt hver dag. Middag sliter vi derimot ganske mye med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...