Gå til innhold

TOO tannlege . Erfaring ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er satt opp på venteliste hos TOO tannlege . Har ikke helt forstått hvordan det fungerer og lurer på om andre har erfaringer derfra og kan fortelle litt om gangen I det ?

Anonymkode: 23ec7...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må først på en kartleggings samtale med en psykolog, også får du beskjed om du får plass eller ikke. 

Anonymkode: e2550...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må først på en kartleggings samtale med en psykolog, også får du beskjed om du får plass eller ikke. 

Anonymkode: e2550...78d

Det vet jeg. Men tenker etterpå det dersom man får tilbudet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg. Men tenker etterpå det dersom man får tilbudet ..

Gradvis tilvenning, altså eksponeringsterapi med tannlege. I startfasen bruker enkelte TOO-sentere også tannpleier.

Anonymkode: 47ae1...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i det løpet, og utrolig fornøyd. Var først på samtale med psykolog. Fikk tilbud, og da spørsmål om jeg neste gang ville klare å møte tannlegen sammen med henne og sette opp plan, eller om jeg trengte bare noen timer med henne. Jeg klarte time med tannlegen, og hvor vi satte opp et løp. Jeg ble forsikret hele tiden, at alt skulle gå i mitt tempo, jeg skulle få bestemme, og kunne si stopp når jeg ville. Så for meg var det fantastisk. Og i dag klarer jeg fint å gå til tannlegen. Gruer meg litt, men nå får jeg ikke angstanfall, før jeg i det hele tatt er hos tannlegen. 

Anonymkode: 40074...661

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har vært i det løpet, og utrolig fornøyd. Var først på samtale med psykolog. Fikk tilbud, og da spørsmål om jeg neste gang ville klare å møte tannlegen sammen med henne og sette opp plan, eller om jeg trengte bare noen timer med henne. Jeg klarte time med tannlegen, og hvor vi satte opp et løp. Jeg ble forsikret hele tiden, at alt skulle gå i mitt tempo, jeg skulle få bestemme, og kunne si stopp når jeg ville. Så for meg var det fantastisk. Og i dag klarer jeg fint å gå til tannlegen. Gruer meg litt, men nå får jeg ikke angstanfall, før jeg i det hele tatt er hos tannlegen. 

Takk for et fint  svar. Har så lyst å klare å gå til tannlegen på egen hånd. Men får helt panikk. Har vært redd for at dette med too skal bli pinlig. Men jeg trenger virkelig å komme meg gjennom tannbehandling, så kunne bitt i meg det meste. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for et fint  svar. Har så lyst å klare å gå til tannlegen på egen hånd. Men får helt panikk. Har vært redd for at dette med too skal bli pinlig. Men jeg trenger virkelig å komme meg gjennom tannbehandling, så kunne bitt i meg det meste. 

Det er virkelig ikke pinlig, de tar deg på alvor, lytter til deg, og kommer med gode forslag. Jeg følte meg tatt godt vare på, og at de tok meg seriøst. Og ikke minst at de var veldig glade på mine vegne da jeg fikk framgang. Jeg er så utrolig glad for at jeg gjorde det.

Ønsker deg masse lykke til.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg er satt opp på venteliste hos TOO tannlege . Har ikke helt forstått hvordan det fungerer og lurer på om andre har erfaringer derfra og kan fortelle litt om gangen I det ?

TOO er enntilleggsutdannelse tannleger kan ta, frivillig for private tannleger, pålagt for dem som jobber i tannklinikker tilknyttet Fylkeskommunene. 
Mener du at du står på venteliste til TOO behandling på en Fylkeskommunal tannklinikk for TOO behandling? 

Da begynner du hos en psykolog som skal finne ut om du har tannlegeskrekk, har rett til tannbehandling etter reglene og hvordan de skal gå frem for å kunne begynne å gi deg tannbehandling. Mener det nå er innskrenker til 6 ganger tannbehandling, før du skal være i stand til å få oppfølging av en tannlege utenfor TOO senteret. 

Anonymkode: e6c65...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

TOO er enntilleggsutdannelse tannleger kan ta, frivillig for private tannleger, pålagt for dem som jobber i tannklinikker tilknyttet Fylkeskommunene. 
Mener du at du står på venteliste til TOO behandling på en Fylkeskommunal tannklinikk for TOO behandling? 

Da begynner du hos en psykolog som skal finne ut om du har tannlegeskrekk, har rett til tannbehandling etter reglene og hvordan de skal gå frem for å kunne begynne å gi deg tannbehandling. Mener det nå er innskrenker til 6 ganger tannbehandling, før du skal være i stand til å få oppfølging av en tannlege utenfor TOO senteret. 

Nei det er ikke innskrenket til 6 ganger bahandling.

Anonymkode: 30e33...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil bare si at du må være forberedt på å stå lenge på venteliste før du får den første samtale hos psykologen og om de mener at du ikke oppfyller kriteriene vil du få beskjed om å søke hjelp et annet  sted.

Anonymkode: 32ac1...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei det er ikke innskrenket til 6 ganger bahandling.

Jeg har lest den informasjonen ett eller annet sted, eller fått den på telefon. Men dette kan være en bestemmelse gjort i mitt bostedsfylke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så står du på venteliste en god stund før du blir kalt inn til samtale med psykolog. Etter det får du tilbud om behandling eller ikke. Da blir det eksponering med tannlege, tannpleier og psykologen. Det legges opp et løp som du går gjennom. Jeg har dårlig erfaring med det. Jeg opplevde ikke at de hadde tilstrekkelig kompetanse på traumer med alvorlighetsgraden som jeg har. Jeg dissosierte det meste av tiden, jeg ble presset langt over terskelen på hva jeg klarte, fikk ingen støtte og endte med å bli så dårlig at jeg måtte legges inn. Jeg avsluttet da TOO-behandlingen, og har aldri vurdert å begynne igjen. Psykiateren der jeg var innlagt sa at for meg var TOO-behandlingen så skadelig at han anbefalte at jeg ikke gjorde det.

Anonymkode: 7f282...3d9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har lest den informasjonen ett eller annet sted, eller fått den på telefon. Men dette kan være en bestemmelse gjort i mitt bostedsfylke. 

Det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som andre skriver så står du på venteliste en god stund før du blir kalt inn til samtale med psykolog. Etter det får du tilbud om behandling eller ikke. Da blir det eksponering med tannlege, tannpleier og psykologen. Det legges opp et løp som du går gjennom. Jeg har dårlig erfaring med det. Jeg opplevde ikke at de hadde tilstrekkelig kompetanse på traumer med alvorlighetsgraden som jeg har. Jeg dissosierte det meste av tiden, jeg ble presset langt over terskelen på hva jeg klarte, fikk ingen støtte og endte med å bli så dårlig at jeg måtte legges inn. Jeg avsluttet da TOO-behandlingen, og har aldri vurdert å begynne igjen. Psykiateren der jeg var innlagt sa at for meg var TOO-behandlingen så skadelig at han anbefalte at jeg ikke gjorde det.

Narkose kan anvendes i behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Narkose kan anvendes i behandlingen.

Hvordan tenker du narkose ville hjulpet i mitt tilfellet? Jeg skrev om min erfaring med TOO-team, ikke min erfaring med å gå til vanlig tannlege. TOO bruker ikke narkose her jeg bor da noe av hensikten er å lære å håndtere reaksjonene av å være his tannlegen. Jeg er uansett blitt frarådet å prøve TOO behandling igjen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan tenker du narkose ville hjulpet i mitt tilfellet? Jeg skrev om min erfaring med TOO-team, ikke min erfaring med å gå til vanlig tannlege. TOO bruker ikke narkose her jeg bor da noe av hensikten er å lære å håndtere reaksjonene av å være his tannlegen. Jeg er uansett blitt frarådet å prøve TOO behandling igjen.

Ved narkose er du fullstendig uvitende om hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da har du virkelig vært uheldig med TOO temaet der du bor. Jeg har også traumer og har diagnosen kompleks PTSD med sekundær dissosiativ lidelse. Min første kontakt med TOO teamet var tilbake i 2019 og møtte da på en veldig dyktig psykolog som virkelig forsto seg på traumer og problematikk tannbehandling ved traumer, men fordi jeg som følge av min sekundære dissosiative  har jeg blant mer alvorlig kronisk anoreksi ble behandlingen satt på vent i kortere eller lengre perioder på grunn av enten innleggelser eller fordi det ikke var helsemessig forsvarlig og utsette meg for eksponering. Og så kom jo Covid og alt ble stengt ned. Og når samfunnet åpnet opp igjen hadde de fått en ny psykolog som viste seg å være en mann noe som ikke ville fungere for meg på mine traumer, men da steppet tannlegen inn og tok seg av eksponeringen og hun var virkelig god, men for vel to år siden forsto vi begge at traumene mine var for for komplekse og det var ikke sjanse for at jeg er noensinne ville klare ordinær tannlegebehandling. Men i stedet for å avslutte meg førte hun meg over en annen gruppe som også utløser rettigheter til gratis tannbehandling og all min tannbehandling nå foregår i full narkose:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ved narkose er du fullstendig uvitende om hva som skjer.

Igjen. Hva har det med TOO behandling å gjøre? 

Da har du virkelig vært uheldig med TOO temaet der du bor. Jeg har også traumer og har diagnosen kompleks PTSD med sekundær dissosiativ lidelse. Min første kontakt med TOO teamet var tilbake i 2019 og møtte da på en veldig dyktig psykolog som virkelig forsto seg på traumer og problematikk tannbehandling ved traumer, men fordi jeg som følge av min sekundære dissosiative  har jeg blant mer alvorlig kronisk anoreksi ble behandlingen satt på vent i kortere eller lengre perioder på grunn av enten innleggelser eller fordi det ikke var helsemessig forsvarlig og utsette meg for eksponering. Og så kom jo Covid og alt ble stengt ned. Og når samfunnet åpnet opp igjen hadde de fått en ny psykolog som viste seg å være en mann noe som ikke ville fungere for meg på mine traumer, men da steppet tannlegen inn og tok seg av eksponeringen og hun var virkelig god, men for vel to år siden forsto vi begge at traumene mine var for for komplekse og det var ikke sjanse for at jeg er noensinne ville klare ordinær tannlegebehandling. Men i stedet for å avslutte meg førte hun meg over en annen gruppe som også utløser rettigheter til gratis tannbehandling og all min tannbehandling nå foregår i full narkose:

ja, psykiateren der jeg var innlagt bekreftet at kompetansen ikke var god på TOO teamet som er i regionen jeg bor. Jeg har og kompleks ptsd med dissosiativ lidelse. Svarte i tråden her for å vise at erfaringene med TOO ikke alltid er bra. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom TOO, dessverre uten gode resultater.

endte opp med tannbehandling under narkose, for det ble verre for min del. Kostet skjorta, men jeg var nødt til å gjøre noe.

Anonymkode: be876...784

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig synd at du hadde denne opplevelsen. De hadde tydeligvis ikke nok kompetanse.

Jeg var veldig heldig der jeg gikk. De var veldig nøye med å aldri gå over mine grenser. Og de sjekket hele tiden med meg, for å sjekke at jeg var tilstede. Og jeg gikk totalt i 1,5 år, så de brukte jo lang tid på meg. Jeg har og store traumer i bunn, så er veldig imponert over at de klarte å hjelpe meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...