Gå til innhold

Hvorfor blir termin justert på UL?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg blir litt nysgjerrig. Jeg vet helt sikkert når første dag i siste menstrasjon var. Jeg vet også når eggløsning var, for jeg testet meg og fikk også veldig vondt i høyre siden da egget slapp. 

jeg har derfor visst om to termindatoer. Den ene ut fra mens. Den andre ut fra eggløsning. De har hatt et avvik på fire dager. 

likevel på ultralyd nå (tidlig ultralyd som alle nå får tilbud om), ble termindato justert med noen dager. Den er akkurat en uke lenger enn menstermin. 

hvorfor blir det slik, egentlig? Har fosteret vokst mer enn vanlig? Er det målefeil? Er det bare variasjon mellom fostre i denne alderen? Hva kommer det av? 

jeg er ikke bekymret, for å ha sagt det. Men nysgjerrig. 

Anonymkode: 155d1...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange måter å bestemme termindato på. I Norge har vi bestemt at foreløpig termin baseres på siste mens, og deretter ny termin på ordinær UL. Her er det fosterets hodemål/lårbein som avgjør termindato. Fosterstørrelsen er lik i første del av svangerskapet. Det kan man jo også følge med på ulike apper; Idag er fosteret 5 cm osv. Altså, det skal ikke være stort sprik i størrelse, da er det noen ganger noe feil med fosteret. Så da er det lett å finne dato for termin ut i fra mål.

Man måler ikke termin på ultralyd senere, for da kan fosterets vekst variere mer og siste mens vil da være mer nøyaktig. At det er noen dagers forskjell mellom UL og siste mens har nesten ingen betydning, kun vist det er snakk om 1-2 uker.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt frem 3-4 dager på ultralyd i uke 8, og 1 dag til på ultralyd i uke 13. Jeg vet når eggløsning var. Datteren min fortsatte å vokse over snittet, både i magen og etter fødsel. Så jeg tror det bare er sånn hun er ment å vokse. Som 1-åring var hun tyngre enn jeg var som 2-åring. Og selv om det er små forskjeller, så tror jeg ikke det stemmer at alle fostre vokser helt likt i starten heller. 

Anonymkode: fed55...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (39 minutter siden):

Det er mange måter å bestemme termindato på. I Norge har vi bestemt at foreløpig termin baseres på siste mens, og deretter ny termin på ordinær UL. Her er det fosterets hodemål/lårbein som avgjør termindato. Fosterstørrelsen er lik i første del av svangerskapet. Det kan man jo også følge med på ulike apper; Idag er fosteret 5 cm osv. Altså, det skal ikke være stort sprik i størrelse, da er det noen ganger noe feil med fosteret. Så da er det lett å finne dato for termin ut i fra mål.

Man måler ikke termin på ultralyd senere, for da kan fosterets vekst variere mer og siste mens vil da være mer nøyaktig. At det er noen dagers forskjell mellom UL og siste mens har nesten ingen betydning, kun vist det er snakk om 1-2 uker.

Veldig mange steder har endret praksis til at termin nå settes på tidlig UL i uke 12. Kan tidvis være ekstremt vanskelig å måle, da man i hovedsak benyttet mål fra hode til rumpe. Lugger fosteret vanskelig til, eller målene ikke er helt optimal- kan dette utgjøre flere dagers forskjell. 

Personlig ville jeg ventet til UL i uke 18 for å høre hva som blir sagt da. Kan godt bli justert noen dager tilbake igjen. 

Og frem til uke 24 er fostrene omtrent like store,.

Anonymkode: 7240d...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldig mange steder har endret praksis til at termin nå settes på tidlig UL i uke 12. Kan tidvis være ekstremt vanskelig å måle, da man i hovedsak benyttet mål fra hode til rumpe. Lugger fosteret vanskelig til, eller målene ikke er helt optimal- kan dette utgjøre flere dagers forskjell. 

Personlig ville jeg ventet til UL i uke 18 for å høre hva som blir sagt da. Kan godt bli justert noen dager tilbake igjen. 

Og frem til uke 24 er fostrene omtrent like store,.

Anonymkode: 7240d...795

Ikke hørt om at noen setter terminen så tidlig i Norge. Hvor gjør de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (14 minutter siden):

På Ullevål gjør de dette hvis de får tatt hode-rumpe-mål. Den beskjeden fikk jeg selv da jeg var der for 3 uker siden. Nå klarte de ikke ta det målet, og da fikk jeg beskjed om at «det går fint, da gjør vi det bare på gamlemåten på OUL istedenfor»

Anonymkode: 4c15f...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På Ullevål gjør de dette hvis de får tatt hode-rumpe-mål. Den beskjeden fikk jeg selv da jeg var der for 3 uker siden. Nå klarte de ikke ta det målet, og da fikk jeg beskjed om at «det går fint, da gjør vi det bare på gamlemåten på OUL istedenfor»

Ok👍 Men er ikke det som er vanlig praksis i Norge og heller ikke det som er poenget med tidlig UL. Men kunne du ha skippet rutineUL hvis de fikk tatt målene tidlig? Eller har du måttet uansett i uke 17-19?

Endret av AlternativX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (54 minutter siden):

Ok👍 Men er ikke det som er vanlig praksis i Norge og heller ikke det som er poenget med tidlig UL. Men kunne du ha skippet rutineUL hvis de fikk tatt målene tidlig? Eller har du måttet uansett i uke 17-19?

Jeg vet ikke hva de gjør andre steder, jeg ga bare et eksempel på hvor de gjør det:-)  alle svangerskapskontroller er vel frivillige, og man kan droppe alt sammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (3 timer siden):

Man er ikke pålagt å møte opp på noe slags oppfølging i svangerskapet. Uansett er det viktig med ordinær ultralyd også for å se etter avvik man må være obs på etter fødsel.

Anonymkode: 823fd...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke den du siterte, men jeg fikk fastsatt termin på UNN i uke 12. :)

Anonymkode: 3d793...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterte, men jeg fikk fastsatt termin på UNN i uke 12. :)

Ok. Og da tok du ikke rutineultralyd senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (31 minutter siden):

Ultralyd tilbys jo i både uke 11-14 (de fleste steder, det er under opptrapping) og i uke 18-20. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt fram 5 dager på min ultralyd (hvis fram betyr at UL-termin er tidligere enn menstermin). Fikk høre av jordmor at jeg må ha hatt tidlig eggløsning. 

Er nysgjerrig på hvordan dette fungerer selv. Jeg tenkte kanskje det kan ha noe å gjøre med at egget bruker ulik tid på å feste seg i hvert svangerskap? Ifølge Google kan egget bruke alt fra 6-12 dager på å feste seg i livmoren etter eggløsning. 

Men jeg vet ikke om man begynner å produsere HCG med én gang man har hatt eggløsning og befruktet egg, eller om det går i takt med egget som fester seg? 

Anonymkode: 641e6...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termindato sier ikke noe om når barnet ble lagd (slik mange later til å tro), men når barnet forventes å bli født 

Anonymkode: 0433b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (6 timer siden):

Jeg fikk justert termin på tidlig ultralyd på riksen tidligere i høst. På ordentlig ultralyd noen uker senere gjorde de ikke noen ny vurdering av termin, men de sjekket jo andre ting som de ikke fikk sjekket på tidlig ultralyd. F.eks. at alt var i orden med hjertet. 

Anonymkode: 3465c...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (1 time siden):

Det er rutineultralyd i uke 12 + i uke 18. Så tok begge selvfølgelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble satt fram 5 dager på min ultralyd (hvis fram betyr at UL-termin er tidligere enn menstermin). Fikk høre av jordmor at jeg må ha hatt tidlig eggløsning. 

Er nysgjerrig på hvordan dette fungerer selv. Jeg tenkte kanskje det kan ha noe å gjøre med at egget bruker ulik tid på å feste seg i hvert svangerskap? Ifølge Google kan egget bruke alt fra 6-12 dager på å feste seg i livmoren etter eggløsning. 

Men jeg vet ikke om man begynner å produsere HCG med én gang man har hatt eggløsning og befruktet egg, eller om det går i takt med egget som fester seg? 

Anonymkode: 641e6...841

Nei, det skal ikke ha noe med saken å gjøre. Det befruktede egget utvikler seg før det fester seg, så det er ikke slik at de må feste seg før de begynner å utvikle seg. Men det som har å si er tidspunktet for eggløsning, som man ikke vet 100% sikkert med mindre man har tatt IVF eller IUI. Selv om man får en positiv eggløsningstest kan egget slippe flere dager senere for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (2 timer siden):

Hvorfor antar du dette? Hovedformålet med (begge) ultralydundersøkelsene er jo å sjekke at ikke fosteret har ulike anatomiske avvik, der bare noe av det kan ses på tidlig UL (mens noe som nakkefold må sjekkes da hvis ønskelig), sånn i tillegg til  å måle lengde/alder, antall fostre og plassering av morkaka, som man nå ofte gjør på tidlig UL istedet. (Ofte dobbeltsjekkes det på OUL)

Anonymkode: 5e929...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei dere. Jeg blir litt nysgjerrig. Jeg vet helt sikkert når første dag i siste menstrasjon var. Jeg vet også når eggløsning var, for jeg testet meg og fikk også veldig vondt i høyre siden da egget slapp. 

jeg har derfor visst om to termindatoer. Den ene ut fra mens. Den andre ut fra eggløsning. De har hatt et avvik på fire dager. 

likevel på ultralyd nå (tidlig ultralyd som alle nå får tilbud om), ble termindato justert med noen dager. Den er akkurat en uke lenger enn menstermin. 

hvorfor blir det slik, egentlig? Har fosteret vokst mer enn vanlig? Er det målefeil? Er det bare variasjon mellom fostre i denne alderen? Hva kommer det av? 

jeg er ikke bekymret, for å ha sagt det. Men nysgjerrig. 

Anonymkode: 155d1...e47

Termin er + ÷ 2 uker uansett. Alle født etter 37+0 regnes som født til termin. 

Det er forskjell på TIL termin og PÅ termin. Kun 5% av barn fødes PÅ termindato. 

UL termin regnes ut basert på mål de gjør av fosteret. Lårbeinet, hodeomkrets. Dette gjøres da det ofte ( ikke alltid) er uklart når man har eggløsning eller har ulike lengder på syklus. Helsevesen og kalkulatorer regner best og mest korrekt ved regelmessig 28 dagers syklus, men mange har lengre syklus enn dette etc.  

Anonymkode: f2a67...b92

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk vet ikke EL-dagen sin så sikkert som de selv innbiller seg. 

Anonymkode: 63eb6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...