AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 Dette gjelder spesifikt i arbeidsmiljøet men også privaten. Jeg er en kunnskapsrik person. Likevel blir jeg lett herset med av dominante personligheter, fordi jeg ikke alltid føler behov for å rope høyest og først, dytte meg frem i køen, vise muskler. Utseendemessig er jeg liten og søt, og er egentlig stille rolig og behersket, kanskje litt av årsaken til at dominante personer tenker jeg er lett bytte og får lyst til å " vise meg". Sykt irriterende når slike kommer og forteller deg ting du allerede vet, som om du ikke skjønner noe, krangler med deg om ting du har mer kunnskap om eller bruker andre hersketeknikker for å vise muskler. Problemet er at jeg ikke i utgangspunktet har motivasjon til å vise mine muskler, og ender opp som tilskuer til andre vise sine og bli snakket nedlatende til. La folk som er mer hissige enn meg selv bestemme, selv om jeg vet det de sier ikke er riktig. Det som er mest irriterende er følelsen slike mennesker gir deg med sin dominans play av å bære liten og ubetydelig. Hvordan kan man gjøre noe med dette? Noen som har gode tips? Eller er det bare sånn det er og det beste man gjør er å ikke la seg irritere? Anonymkode: bc48c...424 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 Begynner å lure på om vi jobber på samme sted. Enig med deg! Anonymkode: 9485d...b4b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DanielF Skrevet 9. november 2024 #3 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg kan relatere fra begge sider. Alle har en mengde innsats de kan yte, yter du innsatsen din til å kunne mye, så mangler du innsats til å argumentere for det, yter du innsatsen din til å vinne argumenter, så mangler du innsatsen til å kunne nok om det du argumenterer for. Et argument er bra, fordi dere kan komme til bunns i flere perspektiver uavhengig av om samtalen endte bra eller dårlig. Finn en måte å dra opp perspektiv uten å presse for hardt dine egne kunnskaper og pes degselv igjen diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #4 Del Skrevet 10. november 2024 Du må jobbe med deg selv, du kommer alltid til å møte sånne mennesker i livet ditt, hvordan du tolker og tar dette er avgjørende. Du sier du ikke liker de fordi de får deg til å føle deg dårlig. Da må du gjøre motstand, du må stå opp for deg selv. Det at du føler deg dårlig er jo fordi du bare lar de tråkke deg ned. Anonymkode: 7b5a2...a20 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #5 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan kan man gjøre noe med dette? Noen som har gode tips? Eller er det bare sånn det er og det beste man gjør er å ikke la seg irritere? Anonymkode: bc48c...424 Enig, slike mennesker er verste sort. Det er kanskje ikke rådet du ønsket, for det skulle strengt tatt ikke vært nødvendig, men skal du ikke være et lett bytte så må du gjøre motstand. Gjerne der du "eksploderer" bare for å gjøre det fordi folk skal slutte å behandle deg slik. Anonymkode: e1e23...c31 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #6 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette gjelder spesifikt i arbeidsmiljøet men også privaten. Jeg er en kunnskapsrik person. Likevel blir jeg lett herset med av dominante personligheter, fordi jeg ikke alltid føler behov for å rope høyest og først, dytte meg frem i køen, vise muskler. Utseendemessig er jeg liten og søt, og er egentlig stille rolig og behersket, kanskje litt av årsaken til at dominante personer tenker jeg er lett bytte og får lyst til å " vise meg". Sykt irriterende når slike kommer og forteller deg ting du allerede vet, som om du ikke skjønner noe, krangler med deg om ting du har mer kunnskap om eller bruker andre hersketeknikker for å vise muskler. Problemet er at jeg ikke i utgangspunktet har motivasjon til å vise mine muskler, og ender opp som tilskuer til andre vise sine og bli snakket nedlatende til. La folk som er mer hissige enn meg selv bestemme, selv om jeg vet det de sier ikke er riktig. Det som er mest irriterende er følelsen slike mennesker gir deg med sin dominans play av å bære liten og ubetydelig. Hvordan kan man gjøre noe med dette? Noen som har gode tips? Eller er det bare sånn det er og det beste man gjør er å ikke la seg irritere? Anonymkode: bc48c...424 Så du er submessiv? Gratulerer. Skjønner ikke en gang hvorfor du skriver dette innlegget. Du må innse at det er du som er problemet. Du! Ikke de du kaller dominante. Om du ikke en gang tør si fra når det de sier er feil, så er du en fare for din arbeidsplass og dine kollegaer. Du har faktisk et ansvar. Jobb med selvtillitten din. Jobb med tryggheten din. Eller for alltid bli den som lager offer tråder på kg og tror alt er de andre sin skyld. En psykolog eller mental trener anbefales. Anonymkode: a2262...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #7 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så du er submessiv? Gratulerer. Skjønner ikke en gang hvorfor du skriver dette innlegget. Du må innse at det er du som er problemet. Du! Ikke de du kaller dominante. Om du ikke en gang tør si fra når det de sier er feil, så er du en fare for din arbeidsplass og dine kollegaer. Du har faktisk et ansvar. Jobb med selvtillitten din. Jobb med tryggheten din. Eller for alltid bli den som lager offer tråder på kg og tror alt er de andre sin skyld. En psykolog eller mental trener anbefales. Anonymkode: a2262...d16 Det er så synd du ikke skjønner hva jeg mener til den grad jeg ikke orker svare på sånn tåpelig svar. Anonymkode: bc48c...424 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #8 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Enig, slike mennesker er verste sort. Det er kanskje ikke rådet du ønsket, for det skulle strengt tatt ikke vært nødvendig, men skal du ikke være et lett bytte så må du gjøre motstand. Gjerne der du "eksploderer" bare for å gjøre det fordi folk skal slutte å behandle deg slik. Anonymkode: e1e23...c31 🤣🤣 er det mulig !! men helt seriøst, jeg har opplevd en del slik eksplodering, og jeg synes det er urettferdig fordi jeg føler jeg har fått gørret til folk som ikke har ‘turt’ å eksplodere på dem som denne eksploderingen må rettes til. Rett og slett fordi de har følt seg trygg på meg… og fordi jeg ikke skjønte at jeg tydeligvis skyldte dem noe… uten å ta det opp med meg først. Nå er jeg ganske sånn livredd slike personer som bare klikker ut av det blå… Anonymkode: 073f6...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #9 Del Skrevet 11. november 2024 I privatlivet kan du jo bare svare på den måten du ønsker, og sette dem på plass. Du kan også velge å være minst mulig sammen med mennesker som ikke gir deg noe positivt. I arbeidslivet må man være mer diplomatisk. Er det de sier beviselig feil, tar du dem på det. Si rett ut at det de sier ikke stemmer. Hvis du jobber med kolleger som er nedlatende mot deg, ville jeg ha tatt opp dette med nærmeste leder. Det betyr at du jobber i et giftig arbeidsmiljø. Blant voksne mennesker skal det ikke være nødvendig å krangle på arbeidsplassen, og til stadighet måtte "sette på plass" kolleger som kverulerer. Da må dere, sammen med leder, ha et skikkelig oppvaskmøte. Anonymkode: 7b4b1...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #10 Del Skrevet 13. november 2024 Enig i at slike.mennesker er verste sort. Har et par av dem i familien og der eneste som funker er å innføre null kontakt ellers overkjører de deg fullstendig. De elsker å sparre om nær sagt hva som helst hvis ikke blir de syke og rastløse. Jeg lar dem ikke gjøre det med meg.Veldig befriende! Anonymkode: dff6e...9b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 20.25): Dette gjelder spesifikt i arbeidsmiljøet men også privaten. Jeg er en kunnskapsrik person. Likevel blir jeg lett herset med av dominante personligheter, fordi jeg ikke alltid føler behov for å rope høyest og først, dytte meg frem i køen, vise muskler. Utseendemessig er jeg liten og søt, og er egentlig stille rolig og behersket, kanskje litt av årsaken til at dominante personer tenker jeg er lett bytte og får lyst til å " vise meg". Sykt irriterende når slike kommer og forteller deg ting du allerede vet, som om du ikke skjønner noe, krangler med deg om ting du har mer kunnskap om eller bruker andre hersketeknikker for å vise muskler. Problemet er at jeg ikke i utgangspunktet har motivasjon til å vise mine muskler, og ender opp som tilskuer til andre vise sine og bli snakket nedlatende til. La folk som er mer hissige enn meg selv bestemme, selv om jeg vet det de sier ikke er riktig. Det som er mest irriterende er følelsen slike mennesker gir deg med sin dominans play av å bære liten og ubetydelig. Hvordan kan man gjøre noe med dette? Noen som har gode tips? Eller er det bare sånn det er og det beste man gjør er å ikke la seg irritere? Anonymkode: bc48c...424 Dette er biologisk betinget. Du får slåss tilbake, eller finne deg i det. Evt. finne ny arbeidsplass. Fight, freeze or flight. Anonymkode: 27136...669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #12 Del Skrevet 13. november 2024 I overkant dominerende mennesker kan være veldig irriterende, ja. Spesielt hvis de skal kverulere på absolutt alt. Jeg er nok litt dominerende selv, men forsøker å være bevisst på det. Men jeg må si, herregud, så sinnsykt irriterende det er med folk som ikke tør å snakke sin sak heller. Som ikke tar noe plass, og gjerne er veldig konfliktsky. Klager kanskje litt i bakgrunnen, men tør aldri ta tak i ting. Jeg syns faktisk nesten det er mer irriterende enn en veldig dominant person. Sånn passe dominante mennesker er bra, men ytterpunktene (både på den ene og den andre siden) er vanvittig irriterende. Anonymkode: f4865...1f6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #13 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg kjenner meg litt igjen i problemstillingen. Det som har hjulpet meg er å jobbe med talent/overslagsmodellen. (Også kalt kjernekvadranten). Det som er sine sterke sider kan gi overslag og bli for mye av det gode. Samme med svakheter. Og så irriterer man seg ofte på de som er sterke på ens egne svake områder... Nyttig verktøy for å bli kjent med seg selv, ev kollegaer og se hvor det er lurt å legge inn en innsats for å bli mer bevisst. Anonymkode: 5d8de...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå