AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:23 #1 Del Skrevet lørdag kl 19:23 Veldig lang historie forsøkt nedkortet: Jeg tok mange dårlige økonomiske valg når jeg var tidlig i 20-årene og pandemien stod på som verst, satt hjemme på sofaen og lot meg idiotisk og pinlig nok "influence" til å shoppe en masse dritt jeg ikke hadde penger til eller trengte og opparbeidet meg masse gjeld (Klarna, Qliro, BooztPay, kredittkort, forbrukslån). Jeg tok harde grep våren 2022 og har klart å redusere den totale gjelden ned til litt i overkant av 16.000,-, som fortsatt er mye penger (i alle fall for meg), men jeg var godt inn i de sekssifrede tallene på det verste, så at det nå sakte begynner å nærme seg et firesifret beløp føles ut som en liten seier. Det jeg håper noen som kan mer om økonomi enn meg kan gi meg litt råd om er om jeg nå bør prioritere å kvitte meg med så mange småbeløp som mulig eller om det er mer fornuftig å betale minimumsavdrag på de små beløpene og bli kvitt de store beløpene så fort som mulig? Fks: Si at jeg har fem nedbetalingsposter hos Klarna, hvor en har gjenstående skyldig beløp på 5000,- og månedlig minimumsavdrag på 500,-, og de andre fire har gjenstående skyldig beløp på totalt 2000,-, men minimumsavdrag som kun utgjør totalt 350,-. Bør jeg da prioritere å betale ned så mye som mulig av det ene store beløpet mens jeg betaler minimumsavdragene på de andre fire postene, eller er det bedre å nedbetale de fire mindre postene slik at de er eliminert for godt, og betale minimumsavdraget på det store beløpet? Jeg er fullt klar over at å kunne så lite om hvordan kreditt og renter fungerer samtidig som man har hatt store menger kredittgjeld, maler meg i et dårlig lys, men som sagt så vet jeg veldig godt hvor dum jeg var og jeg trenger ikke en skjennepreken, jeg har kjeftet nok på meg selv og ber bare om litt råd så jeg kan gjøre den siste innspurten så effektiv som mulig. Og for ordens skyld så har jeg ikke barn, kjæledyr, partner eller noen andre som er avhengig av min økonomi for å ha det bra, så ingen har lidd pga mine dårlige valg😅 Anonymkode: f4861...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:27 #2 Del Skrevet lørdag kl 19:27 Betal ned det med høyest % rente først. Anonymkode: 372a3...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:31 #3 Del Skrevet lørdag kl 19:31 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Betal ned det med høyest % rente først. Anonymkode: 372a3...6ee Enig her. Eventuelt, betal alt ut der du har minst kreditt først, så sitter du igjen med en mindre kreditor. Er det kredittkortet ditt som har lavest rente, kan du vurdere å løse ut de andre kravene med kortet og betale ned kortet til sist. Anonymkode: 3d27c...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:31 #4 Del Skrevet lørdag kl 19:31 Ville i utgangspunktet ha sagt de med høyest rente, men psykologisk så kan det kjennes ok å kvitte seg med en kreditor eller tre. Anonymkode: e15d3...1d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:27 #5 Del Skrevet lørdag kl 20:27 Er renten noenlunde lik, ville jeg kvittet småkreditorene først. Ellers ville jeg begynt med de med høyest rente. Som en person ovenfor sa, er det lavere rente på kredittkort, om du har det, så betal ut kreditorene med det. Anonymkode: 37b78...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:30 #6 Del Skrevet lørdag kl 20:30 Ellers må jeg si du har vært utrolig flink å kvitte deg med stor gjeld på såpass kort tid, du er snart i mål. Anonymkode: 37b78...b53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:37 #7 Del Skrevet lørdag kl 20:37 Dette kommer til å gå bra. Gjelden er liten nå om du fortsetter slik du har gjort. Anonymkode: 37da6...7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:30 #8 Del Skrevet lørdag kl 21:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig lang historie forsøkt nedkortet: Jeg tok mange dårlige økonomiske valg når jeg var tidlig i 20-årene og pandemien stod på som verst, satt hjemme på sofaen og lot meg idiotisk og pinlig nok "influence" til å shoppe en masse dritt jeg ikke hadde penger til eller trengte og opparbeidet meg masse gjeld (Klarna, Qliro, BooztPay, kredittkort, forbrukslån). Jeg tok harde grep våren 2022 og har klart å redusere den totale gjelden ned til litt i overkant av 16.000,-, som fortsatt er mye penger (i alle fall for meg), men jeg var godt inn i de sekssifrede tallene på det verste, så at det nå sakte begynner å nærme seg et firesifret beløp føles ut som en liten seier. Det jeg håper noen som kan mer om økonomi enn meg kan gi meg litt råd om er om jeg nå bør prioritere å kvitte meg med så mange småbeløp som mulig eller om det er mer fornuftig å betale minimumsavdrag på de små beløpene og bli kvitt de store beløpene så fort som mulig? Fks: Si at jeg har fem nedbetalingsposter hos Klarna, hvor en har gjenstående skyldig beløp på 5000,- og månedlig minimumsavdrag på 500,-, og de andre fire har gjenstående skyldig beløp på totalt 2000,-, men minimumsavdrag som kun utgjør totalt 350,-. Bør jeg da prioritere å betale ned så mye som mulig av det ene store beløpet mens jeg betaler minimumsavdragene på de andre fire postene, eller er det bedre å nedbetale de fire mindre postene slik at de er eliminert for godt, og betale minimumsavdraget på det store beløpet? Jeg er fullt klar over at å kunne så lite om hvordan kreditt og renter fungerer samtidig som man har hatt store menger kredittgjeld, maler meg i et dårlig lys, men som sagt så vet jeg veldig godt hvor dum jeg var og jeg trenger ikke en skjennepreken, jeg har kjeftet nok på meg selv og ber bare om litt råd så jeg kan gjøre den siste innspurten så effektiv som mulig. Og for ordens skyld så har jeg ikke barn, kjæledyr, partner eller noen andre som er avhengig av min økonomi for å ha det bra, så ingen har lidd pga mine dårlige valg😅 Anonymkode: f4861...226 Luksusfellen pleier å anbefale å få bort all smågjedder for så å konsentrere seg om den store gjelden til slutt. Men du må ikke la smågjelden gjøre at stor gjelden kommer ut og ikke blir betalt minimumsbeløpet på fortløpende. Har du nå sperret deg for klarna og all kreditt, slik at du ikke handler mer på kreditt? Kortene bør du og si opp etterhvert som du får betalt de ut. Skal du ha kredittkort, så bruk det dagligbanken din har, slik at du har oversikt i nettbanken. Handler du på kreditt på nettet nå, så betal inn kredittkortgjelden fortløpende ved å overføre fra dagligbanken brukskonto og til kredittkortet. (Du bør aldri handle med debetkort på nettet, blir du svindel så kommer du virkelig ille ut da). Anonymkode: c53c2...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå