Gå til innhold

Noen som har fått ny jobb som gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 11 uker på vei og skal søke ny jobb. Heldigvis vil ikke graviditeten være synlig om jeg blir innkalt til intervju innen rimelig tid, men når jeg eventuelt skal starte i jobben etter tre måneders oppsigelsestid vil det jo være ganske åpenbart. Noen som har gjort det samme, uten å opplyse om svangerskapet og dukket opp på første arbeidsdag med tydelig gravidmage? Hvordan gikk det?

Er forresten ikke interresert i å høre folks meninger om at det er ugreit, for det er det ikke. Og ikke bryr jeg meg heller, så det vil ikke være relevant for emnet.

Anonymkode: 20f4d...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt samme situasjon, men jeg søkte ny jobb da jeg var 5 mnd på vei og hadde intervjuet på teams. Intervjuet gikk strålende og jeg hadde hele veien planer om å ikke si noe om graviditeten før jeg eventuelt fikk tilbud, da jeg hadde blitt frarådet det.

Jeg ringte et par dager etter intervjuet og fortalte om graviditeten. Det gikk strålende og jeg fikk jobben fordi jeg var best kvalifisert. Jobbet 2 mnd før jeg gikk i perm 😊

Anonymkode: 93123...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke helt samme situasjon, men jeg søkte ny jobb da jeg var 5 mnd på vei og hadde intervjuet på teams. Intervjuet gikk strålende og jeg hadde hele veien planer om å ikke si noe om graviditeten før jeg eventuelt fikk tilbud, da jeg hadde blitt frarådet det.

Jeg ringte et par dager etter intervjuet og fortalte om graviditeten. Det gikk strålende og jeg fikk jobben fordi jeg var best kvalifisert. Jobbet 2 mnd før jeg gikk i perm 😊

Anonymkode: 93123...4d0

Så bra det ordnet seg for deg 😊 Jeg har dessverre brent meg før og måtte fortelle det da ansetteren ringte for å si at jeg hadde fått jobben. Han satt og laget til tilbudet og måtte bare vite når jeg kunne begynne, så jeg ble tatt litt på senga og måtte fortelle at jeg sannsynligvis kom til å føde rett etter oppsigelsestiden min gikk ut 😂

Da ble han paff og sa han måtte prate med HR, men at vi skulle holde kontakten. Da det nærmet seg slutten på permisjonen hadde sjefen blitt byttet ut og han nye var ikke så veldig interessert i å ansette meg, så det føltes veldig kjipt. Det hører med til historien at bedriften gikk konkurs ikke lenge etter så det var jo greit, men jeg gikk jo og ergret meg store deler av permisjonen over at jeg ikke klarte å holde graviditeten skjult og faktisk mistet jobbtilbudet på grunn av det. Derfor kommer jeg ikke til å si noe som helst denne gangen før eventuell arbeidskontrakt er signert 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første jobb i februar med oppstart i august. (Typisk jobbsituasjon for nyutdannede). 

Visste ikke at jeg var 1mnd på vei da jeg var på intervjuet. Så i august var jeg jo STOR. Og jeg ble ikke lenge i jobben før jeg måtte først ut i delvis sykemelding og så ut i permisjon. 

Og så ble jeg jo borte helt til sommeren. 

Jeg var ikke høy i hatten over situasjonen,  men jeg prøvde å trøste meg med at jeg jo var svært lett å erstatte med vikar - det hadde vært verre om jeg hadde jobbet der i ørten år og satt på uvurderlig kunnskap. 😂

Jeg ble værende i selskapet i mangfoldige år i etterkant. Så alt gikk fint. 

Jeg valgte å opplyse om graviditeten i mai/juni da, da var det enda lenge til oppstart, og jeg følte jeg ikke kunne møte opp i august med drøyt 30 ukers mage uten å ha sagt noe på forhånd. 

Anonymkode: 3adec...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men jeg ble gravid i prøvetiden. Og nå som voksen leder har jeg ansatt både gravide og folk som skal avvikle permisjon før de starter. I tilfellet med den gravide ga vi den som var innstilt som nr to tilbud om ett års vikariat (den takket nei, men det var en måte å løse det på. Vi fortsatte med konsulent i litt ekstra tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Summeer skrev (16 minutter siden):

Nei. Men jeg ble gravid i prøvetiden. Og nå som voksen leder har jeg ansatt både gravide og folk som skal avvikle permisjon før de starter. I tilfellet med den gravide ga vi den som var innstilt som nr to tilbud om ett års vikariat (den takket nei, men det var en måte å løse det på. Vi fortsatte med konsulent i litt ekstra tid)

Jeg tenker det er lurt å si det etter at kontrakten er skrevet under, i alle fall. Hvis det er innstilt noen som nummer to, tre etc kan det være aktuelt å hente inn en av dem for et vikariat. 

Anonymkode: eede9...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er 11 uker på vei og skal søke ny jobb. Heldigvis vil ikke graviditeten være synlig om jeg blir innkalt til intervju innen rimelig tid, men når jeg eventuelt skal starte i jobben etter tre måneders oppsigelsestid vil det jo være ganske åpenbart. Noen som har gjort det samme, uten å opplyse om svangerskapet og dukket opp på første arbeidsdag med tydelig gravidmage? Hvordan gikk det?

Er forresten ikke interresert i å høre folks meninger om at det er ugreit, for det er det ikke. Og ikke bryr jeg meg heller, så det vil ikke være relevant for emnet.

Jeg fikk ny jobb da jeg var noen uker svanger.

Jeg var åpen om det på intervju.

De hadde en som vikarierte i stillingen som ønsket å forlenge.

Stillingen er svært spesialisert og har få kvalifiserte kandidater. Det var sikkert medvirkende til at jeg fikk den.

Anonymkode: 857fb...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa fra på intervju (fortsatt første trimester), fikk jobben. 

Har ei venninne som ikke sa noe før hun begynte, det ble sinnsykt dårlig stemning og sjefen ble forbanna. Veldig uprofesjonelt. Men han kom over det og hun har hatt en skikkelig god karriereutvikling etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (11 minutter siden):

Jeg sa fra på intervju (fortsatt første trimester), fikk jobben. 

Har ei venninne som ikke sa noe før hun begynte, det ble sinnsykt dårlig stemning og sjefen ble forbanna. Veldig uprofesjonelt. Men han kom over det og hun har hatt en skikkelig god karriereutvikling etterpå. 

Uprofesjonelt av sjefen, ja. Høres fryktelig ubehagelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...