AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:30 #1 Del Skrevet lørdag kl 18:30 Fikk brannsår tidligere i uken, blemmene sprakk og jeg skal bruke kompress osv fremtid ny hud kommer på plass. Hvor lang tid vil det ta tro? Jeg kjøpte inn utstyr for fire dager, men innser jeg må handle mer nå. Hvor stort bør jeg kjøpe? Noen med erfaring? Litt usikker hvor mye stæsj jeg kan kjøpe. Bør også unngå svømming og klor til det ikke er åpent sår. Hvor lang tid må jeg regne med? Anonymkode: 0b8d3...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:28 #2 Del Skrevet lørdag kl 19:28 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fikk brannsår tidligere i uken, blemmene sprakk og jeg skal bruke kompress osv fremtid ny hud kommer på plass. Hvor lang tid vil det ta tro? Jeg kjøpte inn utstyr for fire dager, men innser jeg må handle mer nå. Hvor stort bør jeg kjøpe? Noen med erfaring? Litt usikker hvor mye stæsj jeg kan kjøpe. Bør også unngå svømming og klor til det ikke er åpent sår. Hvor lang tid må jeg regne med? Anonymkode: 0b8d3...cd6 Åpne sår er inngangsport for både bakterier og virus, kropper med sår har derfor ingenting i bassenger å gjøre, enten det er svømmebasseng, badekar eller badestamp. Hvor raskt huden heles er avhengig av om du har en hud som reparerer seg raskt og hvor stort område som er skadet. 14 dager så er vel det meste i betydelig bedring. Anonymkode: b2f51...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:06 #3 Del Skrevet søndag kl 07:06 Mener det var rundt 14 dager det gikk da jeg brant meg. Fikk på hvit vaselin kompress og bandasje hos legevakten. Huden så ille ut da jeg kom dit, men på kontroll noen dager senere hadde det forbedret seg betraktelig. Anonymkode: be361...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:07 #4 Del Skrevet søndag kl 08:07 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Mener det var rundt 14 dager det gikk da jeg brant meg. Fikk på hvit vaselin kompress og bandasje hos legevakten. Huden så ille ut da jeg kom dit, men på kontroll noen dager senere hadde det forbedret seg betraktelig. Anonymkode: be361...96c Skjønner ikke poenget med å smøre vaselin på brannsår? Dannes ny hud raskere hvis det smøres fett på? Min erfaring med egne brannsår er at hvis jeg vasker og lufttørke såret, så dannes det skorpe på med en gang. Etter et døgn er skorpa tjukk og hard og når skorpa faller av etter en måneds tid, er det dannet ny hud under. Blir det ikke vanskeligere å få såret til å tørke og danne skorpe hvis brannsåret klines inn med vaselin? Anonymkode: 1f632...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:15 #5 Del Skrevet søndag kl 08:15 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke poenget med å smøre vaselin på brannsår? Dannes ny hud raskere hvis det smøres fett på? Min erfaring med egne brannsår er at hvis jeg vasker og lufttørke såret, så dannes det skorpe på med en gang. Etter et døgn er skorpa tjukk og hard og når skorpa faller av etter en måneds tid, er det dannet ny hud under. Blir det ikke vanskeligere å få såret til å tørke og danne skorpe hvis brannsåret klines inn med vaselin? Anonymkode: 1f632...a59 Om brannsåret er litt størrelse på er det absolutt best for nydannelse av hud å holde området mykt - altså med vaselinkompress (jelonet) og bandasje over. Jeg behandler brannsår daglig. Lufttørke er en myte. Anonymkode: b4143...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:47 #6 Del Skrevet søndag kl 08:47 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Om brannsåret er litt størrelse på er det absolutt best for nydannelse av hud å holde området mykt - altså med vaselinkompress (jelonet) og bandasje over. Jeg behandler brannsår daglig. Lufttørke er en myte. Anonymkode: b4143...24f Holde brannsåret mykt?? Min erfaring fra egne brannsår er at når det danner seg rur/skorpe på brannsåret, så dannes det ny hud under skorpa. Hvis skorpa får sitte på til den løsner og faller av (som den bruker å gjøre hos meg etter en måneds tid), er det dannet ny, blank, perfekt hud under, der ruren satt. Mener du å si at det ikke er lurt å la det dannes skorpe/rur på brannsår? Anonymkode: 1f632...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:46 #7 Del Skrevet søndag kl 09:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om brannsåret er litt størrelse på er det absolutt best for nydannelse av hud å holde området mykt - altså med vaselinkompress (jelonet) og bandasje over. Jeg behandler brannsår daglig. Lufttørke er en myte. Anonymkode: b4143...24f Ja, det er det jeg også fikk beskjed om. Jeg renser sårene daglig, enten med sårvask eller sånne tupfere(?) og saltvannsløsning. Deretter hvit vaselin, jelonet oppå der, så et kompress før jeg surrer inn med gasbind. Høres det ok ut? Jeg spør også siden du skriver at du behandler brannsår daglig. Denne saltvannsløsningen, hvor lenge er den holdbar? På legevakta sa de kjøp små fordi de holder så kort. Men på apoteket sa de kjøp den store, den kan være åpnet i en uke. Har du noen tanker om det? Hilsen TS 😊 Anonymkode: 0b8d3...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:48 #8 Del Skrevet søndag kl 09:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener det var rundt 14 dager det gikk da jeg brant meg. Fikk på hvit vaselin kompress og bandasje hos legevakten. Huden så ille ut da jeg kom dit, men på kontroll noen dager senere hadde det forbedret seg betraktelig. Anonymkode: be361...96c Måtte du ikke bytte hjemme hver dag? Jeg fikk beskjed av legevakten at jeg må bytte hele sulamitten hjemme hver bidige dag. Blir noen kroner i bandasjer og slikt av dette 😅 Hilsen TS Anonymkode: 0b8d3...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet søndag kl 09:52 #9 Del Skrevet søndag kl 09:52 Det tar flere uker. Jeg fikk et 2 graders brannsår for noen år siden på hånden og brukte vel bandasjer en 14 dager mener jeg å huske. Arrene brukte flere år på å forsvinne. Var heldigvis et veldig lite område men var vanskelig å bandasjere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:05 #10 Del Skrevet søndag kl 10:05 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg renser sårene daglig, enten med sårvask eller sånne tupfere(?) og saltvannsløsning. Deretter hvit vaselin, jelonet oppå der, så et kompress før jeg surrer inn med gasbind. Opplever du at såret lukker seg og det dannes rur over såret når du holder på sånn, da? Anonymkode: 1f632...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:36 #11 Del Skrevet søndag kl 10:36 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke poenget med å smøre vaselin på brannsår? Dannes ny hud raskere hvis det smøres fett på? Min erfaring med egne brannsår er at hvis jeg vasker og lufttørke såret, så dannes det skorpe på med en gang. Etter et døgn er skorpa tjukk og hard og når skorpa faller av etter en måneds tid, er det dannet ny hud under. Blir det ikke vanskeligere å få såret til å tørke og danne skorpe hvis brannsåret klines inn med vaselin? Anonymkode: 1f632...a59 At du ikke skjønner vitsen betyr null og niks i fattigkommisjonen. Leger og andre ansatte på brannskadeavdeling skjønner og har sett vitsen (nei, det er ingen vits) les hensikten med hvit vaselin på brannsår, den gir bedre og finere tildeling av sår. Hvit vaselin er og ren uten tilsetningsstoffer. Hele din avvisning og argumentasjon for å ikke bruke hvit vaselin er feil, men du vet kanskje bedre enn både brannskadeavsnittet på Haukeland universitetssykehus (landets største på brannskader), og alle andre som kan komme i kontakt med brannskadde? Svarer du ja på siste spørsmål, at du vet bedre, så vil jeg gjerne at du også oppgir navn og yrkestittel. Anonymkode: b2f51...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:43 #12 Del Skrevet søndag kl 10:43 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At du ikke skjønner vitsen betyr null og niks i fattigkommisjonen. Leger og andre ansatte på brannskadeavdeling skjønner og har sett vitsen (nei, det er ingen vits) les hensikten med hvit vaselin på brannsår, den gir bedre og finere tildeling av sår. Hvit vaselin er og ren uten tilsetningsstoffer. Hele din avvisning og argumentasjon for å ikke bruke hvit vaselin er feil, men du vet kanskje bedre enn både brannskadeavsnittet på Haukeland universitetssykehus (landets største på brannskader), og alle andre som kan komme i kontakt med brannskadde? Svarer du ja på siste spørsmål, at du vet bedre, så vil jeg gjerne at du også oppgir navn og yrkestittel. Anonymkode: b2f51...8d0 At brannskadeavdelingen på Haukeland ikke vet alt som er å vite om brannsår, det sier de selv, så det er åpenbart. Det som er rart, er at de ikke vil vite mer enn de allerede vet. Anonymkode: 1f632...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:45 #13 Del Skrevet søndag kl 10:45 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Måtte du ikke bytte hjemme hver dag? Jeg fikk beskjed av legevakten at jeg må bytte hele sulamitten hjemme hver bidige dag. Blir noen kroner i bandasjer og slikt av dette 😅 Hilsen TS Anonymkode: 0b8d3...cd6 Alternativet kan bli at du får infeksjon og stygge arr. Hvor er brannskader på kroppen? Jeg la for x antall år siden hånden opp på en gammeldags kokeplate som stod på 2 000 watt og var rødglødende. (Mistet balansen og skulle ta meg for). Da brant jeg fingrene så mye at neglene på oppsiden av fingrene krøllet seg etterhvert. Fikk kjørt hånda ned i kaldt vann som tilfeldigvis stod på kjøkkenbenken. Og holdt hånda i kaldt vann lenge nok til å reise på legevakten md hånda i en ose med kaldt vann inni. Legevakten fylte en hanske med Flammazine og jeg måtte gå med hånda i den og få byttet dette daglig. Hvor lenge husker jeg ikke, men fingrene var ikke noe vakkert syn. Hvit vaselin kom etterhvert og pågikk lenge for å mykgjørende. Poengete er, i dag ser hånda helt fin ut, det eneste problemet er at huden er litt stram, og fingrene har nerveskader på det ytterste leddet. Så å behandle brannskader etter anbefaling fra lege og ikke etter eksperter på kg, det vil jeg påstå er å foretrekke. Anonymkode: b2f51...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:01 #14 Del Skrevet søndag kl 11:01 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Opplever du at såret lukker seg og det dannes rur over såret når du holder på sånn, da? Anonymkode: 1f632...a59 Nei, altså si det.. Må ærlig innrømme jeg ikke helt er så flink på dette her for å se om såret lukket seg, men det er jo ikke direkte kjøttsår. Det er jo brent hud og blemmer som sprekker. Så det jeg venter på er jo mer eller mindre at det øverste hudlaget skal komme tilbake. Men opplever nok kanskje ikke at der danner seg noe som helst over brannsårene foreløpig. Er ganske mykt. Hva som er riktig vet jeg ikke, men jeg har vært to ganger på legevakten, hos to ulike leger, samt forhørt meg med fastlegen via bilder og tekst, så jeg tror nok jeg gjør det som er riktig. Det bare ble ganske mange kroner på apoteket for bandasjer og lignende, så jeg ville nå bestille fra nett i neste omgang for å spare litt. Mulig det også dekkes av reiseforsikringen også. Men når jeg nå skal legge inn en bestilling på diverse så var jeg usikker hvor mye jeg skulle regne med. Handlet i utgangspunktet kun nok kompress, gasbind, jalonet, saltvann og pads nok til fire dager. Det ble svimlende nok nesten tusen kroner. Så når jeg nå ser at mye av dette til halv pris på nett så håpet jeg på kjapp levering og slippe unna med halve kostnaden. Hilsen TS Anonymkode: 0b8d3...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:06 #15 Del Skrevet søndag kl 11:06 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alternativet kan bli at du får infeksjon og stygge arr. Hvor er brannskader på kroppen? Jeg la for x antall år siden hånden opp på en gammeldags kokeplate som stod på 2 000 watt og var rødglødende. (Mistet balansen og skulle ta meg for). Da brant jeg fingrene så mye at neglene på oppsiden av fingrene krøllet seg etterhvert. Fikk kjørt hånda ned i kaldt vann som tilfeldigvis stod på kjøkkenbenken. Og holdt hånda i kaldt vann lenge nok til å reise på legevakten md hånda i en ose med kaldt vann inni. Legevakten fylte en hanske med Flammazine og jeg måtte gå med hånda i den og få byttet dette daglig. Hvor lenge husker jeg ikke, men fingrene var ikke noe vakkert syn. Hvit vaselin kom etterhvert og pågikk lenge for å mykgjørende. Poengete er, i dag ser hånda helt fin ut, det eneste problemet er at huden er litt stram, og fingrene har nerveskader på det ytterste leddet. Så å behandle brannskader etter anbefaling fra lege og ikke etter eksperter på kg, det vil jeg påstå er å foretrekke. Anonymkode: b2f51...8d0 Ja, det vil man jo ikke. Huff! Brant meg på kokende saus en gang som jeg fikk i fanget. Var 19 år og tenkte det går sikkert fint, men har noen flotte krigsmerker på låret etter det. Dette er på den ene armen/handa. Kjempe heldig å ikke få dampen i ansiktet. Fikk damp på arm/hand, ikke håndflate men fra knoklene på enden av fingrene og oppover mot albue, kun på den ene siden. Så innside av hand og arm og fin, men yttersiden er svidd. Oi shit. Det høres ikke særlig deilig ut nei. Huff!! Men det var gode nyheter da, for min del, at handa ser bra ut i dag. Kroppen er fantastisk altså!! Anonymkode: 0b8d3...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:22 #16 Del Skrevet søndag kl 11:22 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, altså si det.. Må ærlig innrømme jeg ikke helt er så flink på dette her for å se om såret lukket seg, men det er jo ikke direkte kjøttsår. Det er jo brent hud og blemmer som sprekker. Så det jeg venter på er jo mer eller mindre at det øverste hudlaget skal komme tilbake. Men opplever nok kanskje ikke at der danner seg noe som helst over brannsårene foreløpig. Er ganske mykt. Hva som er riktig vet jeg ikke, men jeg har vært to ganger på legevakten, hos to ulike leger, samt forhørt meg med fastlegen via bilder og tekst, så jeg tror nok jeg gjør det som er riktig. Det bare ble ganske mange kroner på apoteket for bandasjer og lignende, så jeg ville nå bestille fra nett i neste omgang for å spare litt. Mulig det også dekkes av reiseforsikringen også. Men når jeg nå skal legge inn en bestilling på diverse så var jeg usikker hvor mye jeg skulle regne med. Handlet i utgangspunktet kun nok kompress, gasbind, jalonet, saltvann og pads nok til fire dager. Det ble svimlende nok nesten tusen kroner. Så når jeg nå ser at mye av dette til halv pris på nett så håpet jeg på kjapp levering og slippe unna med halve kostnaden. Hilsen TS Anonymkode: 0b8d3...cd6 Hele hensikten med brannskadenehandling er å unngå at det danner seg skorper/at huden får en hard overflate over der huden er skadet. Sårene skal Gro utenfra kanten og innover. Blir det hard hud opp på såret så vil den lage styggere arr. Kantene skal krype innover fra brannsåret ytterkant og på den måten lege såret for best mulig å unngå arr. Ved brannskader på større områder så blir all løs hud skrubbet bort, alle skorper blir fjernet underveis, med pasienten i daglig narkose. Nettopp for å få best mulig hud og minst mulig arr etterhvert som brannsåret leges. I denne tråden er her så mye rart fra folk som mener å bite, at ts bør heller kontakte lege der hun først fikk hjelp med sin brannskade, eller fastlegen for faglige begrunnelse råd og kyndig oppfølging. Anonymkode: b2f51...8d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:01 #17 Del Skrevet søndag kl 15:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hele hensikten med brannskadenehandling er å unngå at det danner seg skorper/at huden får en hard overflate over der huden er skadet. Sårene skal Gro utenfra kanten og innover. Blir det hard hud opp på såret så vil den lage styggere arr. Jeg har holdt på en del år som smed og kan si at jeg har rikelig erfaring med brannsår. Det er vanskelig å unngå brannsår når du veiver rundt hele dagen med glødende stålstykker med temperatur mellom 1.200 og 1.500 grader. De fleste brannsårene jeg har erfaring med er åpne inn til kjøttet, fordi alt av hud brenner seg fast på stålet jeg kommer borti. Min erfaring er at brannsår gror raskest og etterlater minst arr når de får gro i fred under rur/skorpe, helt til ruren faller av av seg selv. Derfor lar jeg såret tørke, slik at det blir ei tørr hinne, før jeg dekker såret til med et tørt tøystykke. Jeg passer på at tøystykket ikke fastner i såret, og så dannes det en tjukk panser-rur over hele såret i løpet av et døgns tid. Etter noen uker begynner ruren å løsne langs kanten. Da er kunsten å beskytte ruren godt, slik at jeg ikke røsker den av ved et uhell. Etter en måned - halvannen, faller ruren av og avslører en firkant med ny, blank hud. Etter et par måneder er ikke nyhuden blank lenger, og går i ett med omgivelsene. Da kommer "pelsen" tilbake igjen også. Jeg har aldri opplevd at brannsårene mine har etterlatt noe som ligner på arr. Det største åpne brannsåret jeg har hatt, var avtrykk etter en stålbit på 8x12 cm. Etter tre år er det køl umulig å se hvor såret var. Nå hører det med til historien at jeg aldri har belemra legen med brannsårene mine. Derfor er det rart å høre at standard behandling for leger består i å HINDRE at det utvikles rur på brannsår. For meg høres dette veldig merkelig ut. Er det sant? I så fall vet jeg hvem jeg IKKE skal spørre til råds om brannsår! 👍 Anonymkode: 1f632...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå