AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:53 #1 Del Skrevet lørdag kl 17:53 Vi har 1,5 mill (verdi på 4 mill) igjen på huslånet og rett over 5% rente. Ingen andre lån enn det, men ellers utgifter til to biler og alt annet "vanlig". Vi har penger til å betale ut huslånet ved å ta fra fondene, men bør vi det?! Fondenes avkastning har vært 15-20% på to år, og vi setter inn en god del på dem hver måned - det har tatt oss to år å spare rundt 1 mill. Mannen vil vi skal betale ut huslånet, men jeg tenker at det må da være bedre å la pengene stå med så høy avkastning for fond som ikke er risikofylte. Tenker jeg feil her? Hvis vi betaler ut lånet mister vi rentefradraget, og det er høy skatt på avkastningen. Den høye skatten kan bli satt ned etter neste års valg. Samtidig ser jeg for meg at det kan bli svært urolige markeder framover, og da var det kanskje bedre å betale ut huset? "Plutselig" er avkastningen borte. Hva ville du ha gjort? Anonymkode: c9295...a2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:59 #2 Del Skrevet lørdag kl 17:59 Jeg hadde behold fondene, da de gir bedre avkastning og gjeld gir litt fradrag på skatten. Anonymkode: 24ca2...3a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:00 #3 Del Skrevet lørdag kl 18:00 Jeg hadde tenkt som deg. Det er jo alltid en risiko, men historien tilsier veldig lav sannsynlighet for fall i fond (global indeks, antar jeg) over tid. De har som oftest såpass risikospredning at det skal mye til. Anonymkode: 73d26...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:00 #4 Del Skrevet lørdag kl 18:00 Jeg ville latt fondet stå, men heller betalt en større sum hver mnd på huslånet fremfor å spare så mye i fond. Iallefall om det er viktig å betale huslånet raskere enn opprinnelig plan. Anonymkode: 8157f...e01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:03 #5 Del Skrevet lørdag kl 18:03 Hvorfor i alle dager sparer dere ikke via ASK, med utsatt beskatning? Og hvorfor i alle dager betaler dere på biler, når dere har huslån? Dette var ekstremt uøkonomisk. Anonymkode: c18c8...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet lørdag kl 18:06 #6 Del Skrevet lørdag kl 18:06 Jeg ville latt fondene på 1 mill stå, men fremover betalt ekstra ned på huslånet istedetfor å spare mer i fond akkurat nå. Kanskje både du og mannen din blir fornøyd med det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet lørdag kl 18:13 #7 Del Skrevet lørdag kl 18:13 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde tenkt som deg. Det er jo alltid en risiko, men historien tilsier veldig lav sannsynlighet for fall i fond (global indeks, antar jeg) over tid. De har som oftest såpass risikospredning at det skal mye til. Anonymkode: 73d26...294 Samtidig er renten på lån høy, og renten på sparepengene også god på høyrentekonto. Så har man økonomisk kontroll som det TS har ? Tja sier jeg. Tipper at det å ta skattefradragene fra lånet og avkastningen fra indeks aksjene kan gå i pluss. Så da handler det bare om hva man er bekvem med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:13 #8 Del Skrevet lørdag kl 18:13 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor i alle dager sparer dere ikke via ASK, med utsatt beskatning? Og hvorfor i alle dager betaler dere på biler, når dere har huslån? Dette var ekstremt uøkonomisk. Anonymkode: c18c8...732 Mulig jeg har gått glipp av noe her, men står det noe plass at de ikke sparer via ask? Anonymkode: 8157f...e01 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet lørdag kl 18:15 #9 Del Skrevet lørdag kl 18:15 (endret) Ingen av delene er vel egentlig «feil». Å la det stå i fond vil selvfølgelig kunne gi dere mer avkastning på sikt. Samtidig er det digg å bli kvitt gjeld. Jeg og kona ble gjeldsfrie for et par år siden, utrolig digg når all lønn blir værende på konto. Gir en jo også mer penger å investere for siden.. Husk også med fond at selv om de går mye i pluss, må det jo skattes for når man skal ta ut pengene. Det er nesten 38% skatt på fond. Så, hvis fondet har økt med 10% på ett år, så tjener du bare ca. 6% på det netto. (Men du mister jo litt skattefradrag på rentene på lånet - hvis du velger å nedbetale det). Endret lørdag kl 18:15 av AllahBallah 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:16 #10 Del Skrevet lørdag kl 18:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig jeg har gått glipp av noe her, men står det noe plass at de ikke sparer via ask? Anonymkode: 8157f...e01 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): og det er høy skatt på avkastningen. Anonymkode: c9295...a2d Svarte TS, ikke deg. Anonymkode: c18c8...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:16 #11 Del Skrevet lørdag kl 18:16 Gjeld lønner seg ikke. Og verdiøkningen på huset slår mest sannsynlig avkastningen på fond. Men spør heller en økonomisk rådgiver som kjenner markedet og økonomien deres. De livets harde skole utdannede økonomene her inne er ikke akkurat til å stole på. Anonymkode: 1b273...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:21 #12 Del Skrevet lørdag kl 18:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svarte TS, ikke deg. Anonymkode: c18c8...732 Hvis ts bruker pengene fra fond på å betale ut boliglånet må de jo betale skatt på avkastningen? De betaler jo ingen skatt så lenge pengene står plassert i fond. Jeg skjønner ikke. Anonymkode: 8157f...e01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet lørdag kl 18:29 #13 Del Skrevet lørdag kl 18:29 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor i alle dager sparer dere ikke via ASK, med utsatt beskatning? Og hvorfor i alle dager betaler dere på biler, når dere har huslån? Dette var ekstremt uøkonomisk. Anonymkode: c18c8...732 Endret lørdag kl 18:29 av Aristoteles Svart feil person Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:36 #14 Del Skrevet lørdag kl 18:36 Ring og spør pappa😃 Anonymkode: 15982...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet lørdag kl 18:40 #15 Del Skrevet lørdag kl 18:40 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor i alle dager sparer dere ikke via ASK, med utsatt beskatning? Og hvorfor i alle dager betaler dere på biler, når dere har huslån? Dette var ekstremt uøkonomisk. Anonymkode: c18c8...732 Det står ikke at de har billån; kun huslån. Jeg oppfatter at hun snakker om vanlige utgifter på to biler; feks forsikring, verksted, dekk, drivstoff. Og de sparer vel i ASK, men hvis man tar ut alt fra fondene på et tidspunkt, skatter man av selve avkastningen. Og må de ta ut både selve innskuddet OG sum avkastning er det jo ikke snakk om å ha utsatt beskatning noe lengre; da må man skatte det året man tar det ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:43 #16 Del Skrevet lørdag kl 18:43 Eneri skrev (2 minutter siden): Det står ikke at de har billån; kun huslån. Jeg oppfatter at hun snakker om vanlige utgifter på to biler; feks forsikring, verksted, dekk, drivstoff. Og de sparer vel i ASK, men hvis man tar ut alt fra fondene på et tidspunkt, skatter man av selve avkastningen. Og må de ta ut både selve innskuddet OG sum avkastning er det jo ikke snakk om å ha utsatt beskatning noe lengre; da må man skatte det året man tar det ut. Du svarte feil person, men likevel ikke? Hvorfor AB og bruker i samme tråd? Anonymkode: c18c8...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:39 #17 Del Skrevet søndag kl 08:39 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor i alle dager sparer dere ikke via ASK, med utsatt beskatning? Og hvorfor i alle dager betaler dere på biler, når dere har huslån? Dette var ekstremt uøkonomisk. Anonymkode: c18c8...732 Totalt irrelevant å nevne ASK-konto i denne sammenhengen 😂 skulle du virke smart...? Anonymkode: b6cd2...858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:40 #18 Del Skrevet søndag kl 08:40 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Svarte TS, ikke deg. Anonymkode: c18c8...732 Pengene må jo ut av ASK-kontoen for å betale lånet og vil jo da utløse skatt, hva er der du ikke skjønner....? Anonymkode: b6cd2...858 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:59 #19 Del Skrevet søndag kl 08:59 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Pengene må jo ut av ASK-kontoen for å betale lånet og vil jo da utløse skatt, hva er der du ikke skjønner....? Anonymkode: b6cd2...858 Kan jo ta ut kun det de har satt inn og la det de har tjent stå igjen. Betaler bare skatt på det som er opptjent Anonymkode: f0628...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet søndag kl 09:04 #20 Del Skrevet søndag kl 09:04 Jeg tipper mange som sparer i fond kommer til å dø med pengene i fond fordi de ikke tør å realisere grunner fare for å tape penger. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå