AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 Valpen vår blir veldig hysterisk med møte av andre mennesker og hunder, og jeg har begynt å tolke dette som stress og ikke nødvendigvis glede. På avstand blir hun veldig reaktiv og stopper og og stirrer og piper litt, og kan finne på å bjeffe. Hvis det er nærme møte kaster hun seg nærmest frem, og blir veldig voldsom. Vi har ikke vært så flinke på å be folk være rolig rundt henne, og har nok fått litt for mye «ååå så søt valp!» og ned for å hilse på henne, og hun hopper opp i ansiktet på folk. Skal snu om på dette og be folk være likegyldig om hun reagerer slik fremover. Men i dag møtte vi på en liten forsiktig valp som var litt mindre, og hun endte opp med å bli litt for voldsom, og jeg måtte holde henne tilbake og til slutt løfte henne opp da den andre valpen og eierne viste at det ikke var helt i komfortsonen. Hun pep og prøvde å vri seg ut av armene mine og jeg gikk litt vekk fra situasjonen med henne. Usikker på om jeg bør la henne hilse på andre valper fremover, eller øke avstand? Hva tenker dere? Valpen er 9 uker. Anonymkode: ea8f6...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 Du bør ikke la henne hilse på andre fremmede hunder eller valper når de er i bånd. Det skaper en forventning i henne om at hun får bort til alle hunder og folk hun ser, og deretter frustrasjon fordi båndet holder henne tilbake. Ute bør dere lære den nøytralitet. Altså, valpen bør lære å være nøytral til folk og hunder, ellers vil den bare kaste seg i båndet og hyle også når den blir eldre. Du kan spørre i en lokal hundegruppe på Facebook om noen har rolige, voksne hunder den kan sosialisere med. Da bør dere sitte litt unna hverandre til valpen er rolig, og når den har roet seg, kan de få hilse uten bånd. Du kan også se om du finner andre valper den kan sosialisere litt med, men da bør det ikke være en sky, forsiktig valp, da din kan bli for intens for disse. Valpen din er bare 9 uker, så den bør ikke bli med ut og gå tur enda. Helst bør dere bare slenge dere ned en plass hvor dere kan se på bilder og folk på avstand. Så unge valper trenger ikke gåturer. God miljøtrening handler om å bare sosse rundt på et veldig lite område, spise litt godbiter, se på at verden passerer osv, og etterhvert som valpen blir mer og mer komfortabel med verden, kan man ta den med til nye plasser med mer distraksjoner. Anonymkode: bcfe9...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #3 Del Skrevet 9. november 2024 Nei, valpen trenger ikke hilse på alle hunder og mennesker den møter. Valpen stresser fordi den har en forventning til å få hilse. Jeg har aldri latt mine hilse på fremmede og nå, som voksne, har de ingen forventning og kan passere uten interesse. Skaff heller noen faste hundevenner. Valpen din er også bare 9 uker og dermed ikke fullvaksinert. Du utsetter den for smittefare så lenge du ikke vet om de andre har vaksinert sine hunder. Anonymkode: 5bc96...ec9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #4 Del Skrevet 9. november 2024 Sosial trening er å lære valpen å være rundt andre hunder. De skal ikke å hilse på alt og alle. Faktisk så burde du hilse på ingen andre enn de i din omgangskrets. Du får ikke en god sosial hund av å hilse på alle du møter på. Det dummeste du gjør er det du har gjort, å la fremmede hilse. For du har nå skapt et problem som du må fikse. Jeg gjorde den tabben med min første hund og han hater fremmede, mennesker og dyr. For han hadde alt for mange uhell og vonde opplevelser som valp. For andre folk er rett og slett idioter. Min nåværende hund får ikke lov å hilse, dessverre så var oppdretteren motsatt og hun forventer å få hilse og piper. Så lenge vi fortsetter å gå så stopper hun. Det har tatt lang tid å trene vekk den forventningen. Du må trene på å roe ned valpen, på avstand først. Så nærmere og nærmere. Det beste er å sette deg utenfor en butikk. Det første du må trene på er å roe seg ned, gi ros og godbit når valpen har fokus på deg og ikke de rundt. Når valpen setter seg eller legger seg ned, ikke reagerer på andre hunder og høylytte situasjoner. Dersom valpen mister fokus så kan du trene litt med enkle kommandoer som sitt og ligg, men ikke gjør det om valpen er stresset. Så må du trene på passering på tur osv. Ta det i et naturlig tempo og bruk trening aktivt hver dag. Det er viktig at valpen kan kontakt (altså fokus på deg og ikke det rundt) og en enkel kommando som sitt. Det må sitte før du setter deg uten for en butikk eller drar til en folksom plass. Det må du lære inne i en kontrollert setting uten forstyrrelser. Kommer så klart på valpen, noen blir lettere distrahert enn andre, og noen blir lett stresset og da ufokusert ute. Anonymkode: 9e0b8...f1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå