AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 Noen andre som har lagt merke til dette? De siste årene har jeg stadig opplevd å bli blendet av frontlysene på enkelte biler, både når jeg er fotgjenger og bilist. Er det fordi førerne har på fjernlysene, eller har frontlysene rett og slett blitt sterkere i nyere biler? Er det ikke noen regler for hvor kraftige de kan være? Anonymkode: 4dd0d...254 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen andre som har lagt merke til dette? De siste årene har jeg stadig opplevd å bli blendet av frontlysene på enkelte biler, både når jeg er fotgjenger og bilist. Er det fordi førerne har på fjernlysene, eller har frontlysene rett og slett blitt sterkere i nyere biler? Er det ikke noen regler for hvor kraftige de kan være? Anonymkode: 4dd0d...254 De er sterkere og feilinnstilt. Det er også noen som kjører med fjernlys på, men det er spesielt på nye biler (og selvfølgelig de med henger…….) hvor lysene ikke er stilt godt nok "ned". Anonymkode: 886c9...412 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #3 Del Skrevet 9. november 2024 Og lysene er blåhvit i forhold til at dem var gule før. Blender mye mere blåhvit enn gule. Anonymkode: 2c649...3bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #4 Del Skrevet 9. november 2024 Folk kjører ofte med feil på lys; ødelagte pærer, feiljusterte lys eller nær- og tåkelys samtidig. Generelt mye dumskap. Siden UP er i praksis avskaffet over mesteparten av Norge og EU kontroll er bare annethvert år, slipper folk unna med det. Anonymkode: d10f5...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #5 Del Skrevet 9. november 2024 Ikke glem de fancy bilene med automatiske fjernlys, har hittil ikke opplevd en slik bil som blender ned skikkelig/tidsnok.. Anonymkode: 77005...a9f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #6 Del Skrevet 9. november 2024 Lurer på det samme, jeg må gå med solbriller på for ikke å bli blendet, til og med på dagtid noen ganger. Og nå har syklistene og elsyklistene begynt med sånne sinnsyke lys, de også. Skjønner ikke hva poenget er med å ha så jævlig sterke lys på hele tiden?? Med mindre man faktisk kjører ute i mørket alene. Anonymkode: ff729...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 10. november 2024 #7 Del Skrevet 10. november 2024 derfor: https://dinside.dagbladet.no/motor/slar-alarm-om-dette/81983360 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 11. november 2024 #8 Del Skrevet 11. november 2024 Syntes det er helt forferdelig, hater å kjøre nå som det er mye mørkt ute pga de lysene. Jeg ser jo ikke en dritt, og ser så hardt til høyre jeg bare kan for å oppdage gående uten refleks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #9 Del Skrevet 12. november 2024 Det man kan gjøre for å redusere det sjenerende lyset er å holde sin egen frontrute helt ren, både på innsiden og utsiden. Det skal veldig lite film til på innsiden før lyset fra motgående biler blir plagsomt, tror det er veldig mange som slurver eller ikke vet hvordan man skal rengjøre glasset på bilen i disse dager når nesten alt av vedlikehold blir overlatt til andre. Hvis man feks bruker hånden til å tørke vekk dugg på innsiden av frontruten så ødelegger man sikten totalt når det blir mørkt, man skal aldri ta på glasset med hendene og rengjøring kan gjøre ting verre hvis man ikke er nøye med å fjerne film. Anonymkode: d7a90...6a3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #10 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det man kan gjøre for å redusere det sjenerende lyset er å holde sin egen frontrute helt ren, både på innsiden og utsiden. Det skal veldig lite film til på innsiden før lyset fra motgående biler blir plagsomt, tror det er veldig mange som slurver eller ikke vet hvordan man skal rengjøre glasset på bilen i disse dager når nesten alt av vedlikehold blir overlatt til andre. Hvis man feks bruker hånden til å tørke vekk dugg på innsiden av frontruten så ødelegger man sikten totalt når det blir mørkt, man skal aldri ta på glasset med hendene og rengjøring kan gjøre ting verre hvis man ikke er nøye med å fjerne film. Anonymkode: d7a90...6a3 Hva skal man bruke til å rengjøre vinduet inne da? vanlig vinduspuss ? Anonymkode: bd058...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #11 Del Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skal man bruke til å rengjøre vinduet inne da? vanlig vinduspuss ? Anonymkode: bd058...f9c Man må nesten prøve seg frem, enkelte kjemikalier legger igjen en film selv om ruten ser ren ut. Jeg bruker mikrofiberklut og vindurens først, så en klut med varmt vann før jeg tørker over med tørkepapir og en tørr mikrofiberklut. Problemet er at selv om ruten ser ren ut så vil ikke film og skitt vises før lyset kommer fra en spesiell vinkel, det typiske er at man legger merke til det først når solen står lavt eller i skumringen/mørket når det kommer biler i mot. Anonymkode: d7a90...6a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 13. november 2024 #12 Del Skrevet 13. november 2024 Tror folk flest bare har glemt hvor de skal se når de kjører, samt å vaske frontruta si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #13 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 19.33): Ikke glem de fancy bilene med automatiske fjernlys, har hittil ikke opplevd en slik bil som blender ned skikkelig/tidsnok.. Anonymkode: 77005...a9f Jeg kjører Mustang Mach-E, og kan bokstavelig talt SE når fjernlysene sendes ut i grøfta for å ikke blende deg, enten du kommer mot meg eller foran meg. Teknologien er kjempebra, den fungerer enda bedre enn å manuelt styre fjernlysene. En helt annen kjøreopplevelse! men skjønner at bilen er amerikansk - det må være fuckings bekmørkt før automatikken skrur seg på, og må kjøre over 40 km/t. Blir en del overstyring av automatikken i dette vinterlandet dessverre. Anonymkode: 886c9...412 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 13. november 2024 #14 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 17.59): Noen andre som har lagt merke til dette? De siste årene har jeg stadig opplevd å bli blendet av frontlysene på enkelte biler, både når jeg er fotgjenger og bilist. Er det fordi førerne har på fjernlysene, eller har frontlysene rett og slett blitt sterkere i nyere biler? Er det ikke noen regler for hvor kraftige de kan være? Anonymkode: 4dd0d...254 Mange nye biler har Matrix led der automatikken styrer lysene og nedblending. Er nok disse du mener tipper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #15 Del Skrevet 13. november 2024 Enig med TS, disse nye lysene er helt forferdelige. Å kjøre i mørket har blitt et mareritt etter at disse nye lysene plutselig dukket opp. Anonymkode: 2dac3...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #16 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 17.59): Noen andre som har lagt merke til dette? De siste årene har jeg stadig opplevd å bli blendet av frontlysene på enkelte biler, både når jeg er fotgjenger og bilist. Er det fordi førerne har på fjernlysene, eller har frontlysene rett og slett blitt sterkere i nyere biler? Er det ikke noen regler for hvor kraftige de kan være? Anonymkode: 4dd0d...254 Mange kjører med feile lyspærer, feil innstilling på lys og dårlig stilte lys. Sykt irriterende enten man går eller kjører. Moderne og nye biler skal kunne innstille seg etter miljøet bilen kjører i, blende ned og opp etter som hvilken lys miljøet rundt har, dersom lysbryteren står på auto. Folk i bil er like sløve når det kommer til lys, som fotgjengere er til å bruke refleks. Anonymkode: 38e0b...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå