AnonymBruker Skrevet 10. november #21 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal dere også straffe denne jenta? Hun trenger omsorg. Og bli sett og hørt. At hun er født inn i en spesiell familie er ikke hennes feil. Her må du snakke med din datter. Anonymkode: 55c66...f93 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ser du ikke hva som ligger i fremstillingen din her? Ei jente som trenge rå bli hørt, trenger å bli sett, trenger å bli involvert og lært ting hun ikke får lære hjemme om sosiale relasjoner. Ta nå dette stakkars barnet under dine vinger og gi litt av det hun trenger så sårt fremfor å avvise og kritisere det stakkars barnet. Anonymkode: fcb66...7f2 Hvordan gjør man det egentlig, sånn helt konkret? Uten å samtidig lære sitt eget barn at man skal godta dårlig oppførsel fra andre for å "redde" dem fra, i denne omgang, sine egne foreldre, og senere, fra miljøet eller seg selv? Jeg lurer helt oppriktig, da jeg har en datter som er litt yngre enn hun i HI og vi har fra før av litt relasjonelle utfordringer i storfamilien. Anonymkode: 54243...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #22 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvordan gjør man det egentlig, sånn helt konkret? Uten å samtidig lære sitt eget barn at man skal godta dårlig oppførsel fra andre for å "redde" dem fra, i denne omgang, sine egne foreldre, og senere, fra miljøet eller seg selv? Jeg lurer helt oppriktig, da jeg har en datter som er litt yngre enn hun i HI og vi har fra før av litt relasjonelle utfordringer i storfamilien. Anonymkode: 54243...c55 Akkurat det er ikke noe ‘hokus pokus’. Det gjør man ved å være en tydelig voksen som setter grenser. Eksempel: ‘Vet du hva, Marie. Her i huset deler vi på lekene og vi snakker pent til hverandre’. ‘Ja, du kan komme på besøk. Husker du husreglene våre?’. ‘Marie. Sånt språk er ikke greit her hos oss’ etc. Utsagn, korrigering og grensesetting må gjentas mange ganger etter behov. Barnet blir sett. Barnet blir hørt. Barnet får omsorg i form av grensesetting. TS sitt barn blir også sett, hørt og får omsorg ved at det settes grenser for andres adferd. Har tenåringsbarn jeg og har igjennom deres oppvekst gjort dette med mange barn. Fungerer stort sett veldig bra og nå i tenårene samles de ofte her. Fordi vårt hjem er raust, trygt, tydelig og godt Anonymkode: cf40c...1f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #23 Del Skrevet 10. november Jeg synes folk må ta seg sammen. Alt som er utenfor skolen SKAL ordnes mellom foreldre. Lærer er nettopp en lærer og bør få konsentrere seg om pedagogikk, undervisning, læringsmiljø, trivsel og elever på nettopp skolen. Foreldre må slutte å være så handlingslammet at de ikke kan ta en telefon og si ifra til foreldre at barna deres kommer i fare for å skremme bort vennene sine, og trenger hjelp hjemmefra. Foreldre må også kunne si ifra når barn ikke klarer å leke greit sammen. Jeg må gulpe litt av den utrolige dyrkingen av individualismen. Kunne lært litt av kollektivistiske kulturer, som fremdeles lever etter "it takes a village to raise a child".. ikke bare meg og mitt. Ta affære, si ifra når noe ikke er greit, på en respektfull måte, og avslutte leken hvis det ikke retter seg. Det er lov å lære barna sine å sette grenser. Å si "nei, jeg vil ikke leke med deg i dag, fordi jeg blir lei meg når vi leker". Da snakker man ærlig utifra seg selv, uten å si noe stygt om andre. Anonymkode: 821d0...620 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #24 Del Skrevet 10. november Jeg er absolutt ikke for utestenging. Men! Hun jenta høres ikke hyggelig ut i det hele tatt. Jeg hadde støttet mitt eget barn og øvd med henne hva hun kan si hvis hun jenta konfronterer henne med det. Det er veldig synd hvis det ikke går an å snakke med foreldrene hennes. Det er kanskje likevel greit å gi det et siste forsøk? Anonymkode: 30cfa...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå