Gå til innhold

Hvordan kle et nyfødt barn om natten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde prøvd å søke meg litt opp på dette men jeg blir litt overveldet av all informasjon.

Så derfor spør jeg her til erfarene mødre.

Hva kledde dere deres nyfødte i om natten? Min blir født nå i vinterstid.

Brukte dere sovepose fra nyfødt alder fra 0 til 3mnd? Eller eldre? Eller Brukte dere swaddle blanket? Og hva slags klær hadde dem på seg under det? Vanlig body pyjamas? Noe annet under? 

Tar i mot all hjelp og tips, tusen takk!

Anonymkode: dc896...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte ullpysj, også lå hun på lammeskinn med babydyne over seg. Hadde ca 18-20 grader på soverommet. 

Anonymkode: 5ddd1...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor kaldt det er på rommet baby skal sove på. Her brukte vi sovepose og pysj i bambus.

Regner med baby våkner noen ganger ila natten, så da kan du sjekke om det er varmt/kaldt/okei ved å kjenne nedi nakken eller snike handa på magen. Hendene tåler å bli litt kalde, så ikke gå ut i fra temperatur der. Kan dog smette på sokker/votter om baby er veldig kald på hendene.

Anonymkode: 81c81...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tynn eller tykk ullpysj  (Etter hvor kaldt det er) og nattpose
sånn type som ser ut som en dåpskjole. ergobaby og voksi har mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyner til babyer er antakeligvis en av verdens mest meningsløse oppfinnelser. bruk nattpose. 

Anonymkode: e84bd...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dyner til babyer er antakeligvis en av verdens mest meningsløse oppfinnelser. bruk nattpose. 

Brukt dyner til begge mine, gikk helt fint det. Smak og behag. 

Anonymkode: 08f37...542

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten var det aller enkleste at baby sov i omslagsbody og sparkebukse. Ble veldig mye bleieskift også på natt her. 

Prøvde easygrow nattpose, men syns det var styr på natt og gikk derfor for dyne. Ble også samsoving for oss de første måndene og da var dyne greit. 

Begynte med pysj i størrelse 62. Gikk da for glidelås begge veier. Kappahl og lindex har mye av det. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 8c516...66d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For vår del har dyne vært det eneste ungen har godtatt. Sovepose har bare ført til krisestemning. 

Anonymkode: cbcf9...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte soveskinn (saueskinn) i sengen som baby lå på. Ullpysj med føtter. Og babydyne. Ble aldri kald. I vogna hadde vi madrass, saueskinn, vinterpose. Hvis ekstra kaldt la jeg et ullteppe over. Baby hadde på ulllongs, ullbody, ull mellomlag, en god lue og votter inni vinterposen.

Anonymkode: e14f9...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er født i september, men det var ikke akkurat lunt. 

Jeg er ull-elsker. Så min lille gikk i ullpjamas på nattestid og ullbody + strømpebukse hjemme første fem-seks mnd ☺️ 

Hun sov i babynest/bedsidecrib med dyne over seg. 

Endret av PurpleTuliip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 2 mnd, bruker ullbody + en pysjamas og ullsokker. Vet ikke hva andre gjør, men min baby sover mye bedre om natten om han har på seg ullvotter (hjemmestrikkete). Han kan våkne lett dersom han gjør bevegelser i søvne, som f.eks at han tar seg i ansiktet, og jeg erfarer at sjansen for at han våkner er mindre om han har på seg ullvottene🙈 Har brukt dyne frem til nå, men skal teste ut sovepose, da han er litt mer aktiv om natten nå enn tidligere.

Anonymkode: 4836c...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte også ullbody + strømpebukse de første månedene. Sov med et ullteppe over seg med litt store huller i. Var livredd for at baby skulle få en dyne over ansiktet og ikke få puste. Med ullteppet ville han fått puste gjennom uansett. Gikk over til nattpose etterhvert. 

Anonymkode: bcb57...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode råd, og at mange bruker ullpysj. Jeg er også veldig glad i ull, men hos oss ga det baby utslett. Så greit å tenke på i tilfelle du får rødt eksemlignende utslett, da kan det være at du ikke kan bruke ull innerst mot huden. Men om baby tåler ull er det jo helt topp å bruke.

Jeg syntes det var lettvint med langarmet body og nattpose med glidelås fra bunnen. Da kunne jeg skifte bleie i sengen. Jeg har ofte brukt sommernattpose med dyne oppå. Ble mest samsoving i starten her, så da  var det enten pysj med lange ben, eller body og en tynn nattpose. Det er lett å holde baby varm når man ligger under samme dyne (jeg vet det ikke er anbefalt, men når man ammer gjennom natten blir det sånn). 

Anonymkode: 9107c...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...