Gå til innhold

Hvorfor snakker alle om konsekvenser når de egentlig utfører straff? Skjønner folk hva konsekvens egentlig innebærer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med TS, veldig irriterende. Og det er et poeng å ta det opp, fordi naturlige konsekvenser er det man får anbefalt, men straff sjeldent er anbefalt. Og det er snakk om to ulike reaksjoner. 

Noen ganger er det enkelt å gi en konsekvens: du tømte ut melken din, en naturlig konsekvens er at du må tørke den opp. Du dro opp proppen fra badekaret, konsekvensen er at du ikke får bade mer, osv.

Med en del adferd er det vanskeligere. En naturlig konsekvens av å slå noen, vil feks være at personen ikke vil leke med deg mer. Men ofte blir det, som ts presiserer, heller brukt straff, men denne straffen kaller man ofte en "konsekvens". Et eksempel på en slik straff er "du slo meg, så nå får du ikke lørdagsgodt". Dette er en straff, og burde kalles straff. Grunnen til at man kaller det konsekvens er at man vil legitimere det og ikke høres så gammeldags ut.

Anonymkode: 42a4c...6c9

Mine barn ville ikke tørket opp uansett hvor mye jeg maser. Hva gjør man da?

Anonymkode: d6531...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Per 4 år skriker konstant inne og hører ikke på beskjeder, hva da?

Hvilke tiltak du gjør, velger du selv. Poenget er at det vil stort sett være en straff og ikke en naturlig konsekvens.

Anonymkode: a7268...05e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mine barn ville ikke tørket opp uansett hvor mye jeg maser. Hva gjør man da?

Som i svaret over, jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt å gi barnet en straff. Men ved å kalle alt "konsekvenser" tar man jo bort skillet mellom konsekvens og straff, det er bare det som er poenget. Folk straffer i vei, og kaller det konsekvenser.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvilke tiltak du gjør, velger du selv. Poenget er at det vil stort sett være en straff og ikke en naturlig konsekvens.

Anonymkode: a7268...05e

Så om man tar opp lignende utfordringer her så får man beskjed om at de som straffer barna sine får fæle barn og man er en dårlig forelder. 

Det med straff angår ikke meg så veldig, jeg har et annet system, men mange kan føle på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet jeg har reagert på ved andre tråder. 

Et barn forsyner seg med is uten å få lov. Flere i tråden sier at da lar du være å kjøpe is. Hva med de andre barna i husstand, de får ikke is pga dette ene barnet. Da er det jo søsken som får straff, mens den som forsynte seg får konsekvens. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg lar ikke mine barn legge seg sultne uansett hva. 

Og det der er enkle ting. Alle gjør de tingene. 

Per 4 år slår hele tiden og ødelegger leken med søsken konstant, hva da?

Per 4 år ødelegger bror sin favoritt leken, hva da? 

I disse tilfellene er konsekvensene at Pers søsken blir lei seg, og sannsynligvis blir mindre glade i å leke med ham. Sånn generelt sett forstår barn (selv ganske små barn) at de har gjort noe galt om andre blir lei seg. Ofte blir man stående med to gråtende barn i slike situasjoner, Ole gråter fordi Per ødela leken og Per gråter fordi Ole er sint på ham. Hvis foreldrene ønsker å straffe Per i tillegg, må de selvfølgelig gjøre det, det er det ikke noe forbud mot. 

Hvis foreldrene insisterer på å kalle det konsekvens og ikke straff, blir TS og jeg iltre. Det er en konsekvens. Om vi trekker fram ordboka og bokstavelig talt slår dem i hodet med den, er det derimot en straff. 

Anonymkode: ef9aa...9c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noe annet jeg har reagert på ved andre tråder. 

Et barn forsyner seg med is uten å få lov. Flere i tråden sier at da lar du være å kjøpe is. Hva med de andre barna i husstand, de får ikke is pga dette ene barnet. Da er det jo søsken som får straff, mens den som forsynte seg får konsekvens. 

Søsknene må lide konsekvensen av at Per har spist opp isen, det er sant. Akkurat som jeg må lide konsekvensen om mannen min glemmer å betale strømregningen. Urettferdig, men sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I disse tilfellene er konsekvensene at Pers søsken blir lei seg, og sannsynligvis blir mindre glade i å leke med ham. Sånn generelt sett forstår barn (selv ganske små barn) at de har gjort noe galt om andre blir lei seg. Ofte blir man stående med to gråtende barn i slike situasjoner, Ole gråter fordi Per ødela leken og Per gråter fordi Ole er sint på ham. Hvis foreldrene ønsker å straffe Per i tillegg, må de selvfølgelig gjøre det, det er det ikke noe forbud mot. 

Hvis foreldrene insisterer på å kalle det konsekvens og ikke straff, blir TS og jeg iltre. Det er en konsekvens. Om vi trekker fram ordboka og bokstavelig talt slår dem i hodet med den, er det derimot en straff. 

De vil alltid leke sammen, så det er tilbake til å slå og krangle med en gang. 

Jeg lurer på hva som er naturlig konsekvens, ikke forskjellene på straff og konsekvens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søsknene må lide konsekvensen av at Per har spist opp isen, det er sant. Akkurat som jeg må lide konsekvensen om mannen min glemmer å betale strømregningen. Urettferdig, men sånn er det. 

Da driver de jo med straff, ikke naturlig konsekvens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Som i svaret over, jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt å gi barnet en straff. Men ved å kalle alt "konsekvenser" tar man jo bort skillet mellom konsekvens og straff, det er bare det som er poenget. Folk straffer i vei, og kaller det konsekvenser.

Jeg gir som regel alltid en advarsel ved uønsket oppførsel hvor konsekvensen blir forklart. Om barnet da likevel velger å gjøre det så er det en konsekvens (som barnet allerede har fått vite). 

Anonymkode: 27524...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gir som regel alltid en advarsel ved uønsket oppførsel hvor konsekvensen blir forklart. Om barnet da likevel velger å gjøre det så er det en konsekvens (som barnet allerede har fått vite). 

Det blir en straff, som barnet har fått varsel om på forhånd. 

Hvis vi voksne gjør noe ulovlig, kan vi få straff. Vi kan lese i lovteksten og finne ut hva slags straff som venter på forhånd, men det er likevel en straff. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De vil alltid leke sammen, så det er tilbake til å slå og krangle med en gang. 

Jeg lurer på hva som er naturlig konsekvens, ikke forskjellene på straff og konsekvens. 

Det høres det ut som om handlingene ikke får noen videre konsekvenser. Du (og faren) kan likevel velge å straffe ham. Jeg ville tenkt at en naturlig straff i denne sammenhengen ville være at han ikke lenger fikk leke med søsknene, men f.eks. måtte være med dere på kjøkkenet mens de andre lekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi voksne gjør noe ulovlig, kan vi få straff. Vi kan lese i lovteksten og finne ut hva slags straff som venter på forhånd, men det er likevel en straff. 

En straff er ikke i henhold til hva du gjorde galt og kommer overraskende og uforventet på. 

https://www.barnehage.no/oppdragelse/konsekvens-eller-straff-hva-er-forskjellen/215160

Konsekvens skjer der og da, blir forklart. 

Straff fører til at barnet føler seg alene og feil. 

Den du siterer forklarer ikke handlingen, likevel er du bestemt på at det er straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En straff er ikke i henhold til hva du gjorde galt og kommer overraskende og uforventet på. 

https://www.barnehage.no/oppdragelse/konsekvens-eller-straff-hva-er-forskjellen/215160

Den du siterer forklarer ikke handlingen, likevel er du bestemt på at det er straff. 

De definisjonene i den artikkelen der skjønner jeg ikke hvor kommer i fra. Mener du at straffene i straffeloven ikke er straffer, dersom de ikke er urimelige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan en konsekvens også komme uforvarende på, særlig for barn med lite livserfaring. Kanskje skjønte Per slett ikke at vasen kom til å gå i stykker om han kastet den i bakken, hvis han bare har kastet uknuselige plastleker tidligere? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres det ut som om handlingene ikke får noen videre konsekvenser. Du (og faren) kan likevel velge å straffe ham. Jeg ville tenkt at en naturlig straff i denne sammenhengen ville være at han ikke lenger fikk leke med søsknene, men f.eks. måtte være med dere på kjøkkenet mens de andre lekte.

Da er man inne på straff igjen, det var ikke løsningen. 

Hvis eldste blir slått av yngste så krangler de, så ber jeg de om å roe ned. Finner ut at yngste slo fordi eldste tok en leke. Jeg ber de om å finne ut hvem som skal ha leken først og hvor lenge før bytting. Som regel krangler de lenge om det, de finner ingen løsning på hvem som skal ha den først. Da pleier jeg å si at de får finne noe annet å leke med, siden de ikke kan dele. I følge en tidligere tråd ble dette sett på som straff. 

For de bare fortsetter å krangle, seg i mellom blir det en lang dag med krangling, men de fortsetter å leke sammen og henge på hverandre. Men når de finner på noe annet så er det en pause i kranglingen. 

I blant pleier yngste å innrømme at eldste hadde leken først, da må han gi den fra seg og vente på tur. Det ender med at han blir sur og kan slå. Likevel blir ikke eldste lei av han. Jeg må bryte inn å stoppe slåingen, men man skal ikke straffe. Hva er løsningen da? Jeg pleier kun å stoppe det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo fullt mulig å straffe der og da. Om du sier til bar et ditt at 'hvis du ikke gir deg nå så fiker jeg til deg", og deretter fiker til barnet når det ikke gir seg, så er jo dette fremdeles fysisk avstraffelse. Selv om det er forklart og dermed forventet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De definisjonene i den artikkelen der skjønner jeg ikke hvor kommer i fra. Mener du at straffene i straffeloven ikke er straffer, dersom de ikke er urimelige?

Jeg snakker om barn, ikke voksne. 

Men om du skal inn på temaet voksen. Hva er egentlig en naturlig konsekvens på å prate i tlf mens man kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo fullt mulig å straffe der og da. Om du sier til bar et ditt at 'hvis du ikke gir deg nå så fiker jeg til deg", og deretter fiker til barnet når det ikke gir seg, så er jo dette fremdeles fysisk avstraffelse. Selv om det er forklart og dermed forventet.

Jeg ville aldri gjort noe slikt. Fysisk avstraffelse finnes ikke i vårt hjem så det er ikke en tanke en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her er det du som tolker ordet straff i denne sammenhengen altfor rigid. Det er nesten ingen tilfeller hvor naturlig konsekvens er en reell mulighet. Går du ut uten klær så fryser du. Ja det er en naturlig konsekvens. Men jeg kommer ikke på særlig mange flere eksempler hvor dette gjelder og er nyttig å bruke i sammenhengen. Med barn står man i mange og tildels komplekse situasjoner som ikke har naturlig konsekvenser. Men det må likevel skje noe oppdragelsesøyemed. Jeg tenker at om det er straff eller ikke kommer an på formålet. Er formålet å være jævlig mot ungen fordi ungen var jævlig mot deg? Straff. Er det en (forklart) konsekvens pga noe ungen har gjort, og som du gjør for at ungen forhåpentligvis ikke skal gjøre det igjen, så kalles det konsekvens i denne sammenheng. Noe annet har ingen hensikt. Samme hva du mener ordboka sier. Vi er mennesker ikke definisjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...