AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #21 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du klarer å kjenne på panikk dissosierer du ikke. Anonymkode: 1dd45...60f Nei kanskje det er feil uttrykk. Brukte det for å beskrive at jeg ikke er i kontskt med følelsene. Eller panikken. Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #22 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei kanskje det er feil uttrykk. Brukte det for å beskrive at jeg ikke er i kontskt med følelsene. Eller panikken. Anonymkode: 38398...219 Det er derfor du har angst... Anonymkode: 495af...0bf
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #23 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er derfor du har angst... Anonymkode: 495af...0bf Fordi jeg ikke er i kontakt med følelsene ja? derfor jeg etterspurte en passende terapi Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #24 Skrevet 9. november 2024 Jeg anbefaler gestaltterapi! Anonymkode: a2e69...25a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #25 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler gestaltterapi! Anonymkode: a2e69...25a Takk for tips! Skal sjekke det ut:) Vil du si noe om hvordan det foregår? Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #26 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi jeg ikke er i kontakt med følelsene ja? derfor jeg etterspurte en passende terapi Anonymkode: 38398...219 Ja. Som sagt responerer man forskjellig på forskjellige behandlinger, så hva som passer for deg er umulig å si. Psykiater, gesttalt, rosenmetoden, psykomotorisk fysioterapi. Alt er bra, men du må prøve deg frem og se hva som fungerer best for deg. Hva har skjedd som gjør at du ikke har kontakt med følelsene og har så sterk angst? Anonymkode: 495af...0bf
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #27 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei kanskje det er feil uttrykk. Brukte det for å beskrive at jeg ikke er i kontskt med følelsene. Eller panikken. Anonymkode: 38398...219 Ja, men skriv heller det. Når du gir deg selv diagnoser som ikke stemmer med hvordan du har det er det vanskelig for andre inkludert helsepersonell å forstå hva du prøver å få frem. Anonymkode: 1dd45...60f 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #28 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! Skal sjekke det ut:) Vil du si noe om hvordan det foregår? Anonymkode: 38398...219 Gestaltterapi handler mye om å få kontakt med kroppen og følelsene og integrere det i tillegg til tanker osv. Har hjulpet meg masse! En type psykoterapi, altså. Finnes i de fleste større byer. Anonymkode: a2e69...25a
Irak Skrevet 9. november 2024 #29 Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei🤪 jeg er vant med å analysere gruble tenke gjennom ting istedet for å føle på det… og når det er blitt for mye så slår det bare ut i at man kobler seg helt fra. Dissosoerer og får mer panikk liksom. Og så funker ikke hodet. Og da har man plutselig ingen måte å regulere seg på. Så da tenker jeg man må lære seg å kjenne på det istedet? Følelsene vil bli følt?🤪 Anonymkode: 38398...219 Kan være lurt å kjenne på følelsene ja. Det er jo bare følelser. Dem er jo ikke farlige 😉. Hva du velger å gjøre med dem er jo opp til deg det vettu 😉. Å føle panikk er jo ikke noe kjekt da. Noen ganger kan man kjenne på det, selv om det er ingen grunn til det, men alt er en øvelse som det heter, og øvelse gjør mester 👏👏👏👏.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #30 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, men skriv heller det. Når du gir deg selv diagnoser som ikke stemmer med hvordan du har det er det vanskelig for andre inkludert helsepersonell å forstå hva du prøver å få frem. Anonymkode: 1dd45...60f Jeg trodde det var en slags dissosiasjon. Så beklager at jeg hadde misforstå uttrykket. Men jeg har veldig derealsiering og depersonalisering og det er jo dissosiative symptomer Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #31 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvis du klarer å kjenne på panikk dissosierer du ikke. Anonymkode: 1dd45...60f Kan man ikke? Jeg har kompleks dissosiativ lidelse og kan være helt panisk/ ha panikk når jeg dissosierer. Kan du forklare litt mer hva du mener? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg trodde det var en slags dissosiasjon. Så beklager at jeg hadde misforstå uttrykket. Men jeg har veldig derealsiering og depersonalisering og det er jo dissosiative symptomer Anonymkode: 38398...219 Anbefaler som andre sier å ikke bruke medisinske uttrykk og diagnoser om deg selv med mindre de er satt av fagpersoner, da det faktisk kan gjøre det vanskeligere å hjelpe deg. Når det gjelder terapiform er det vanskelig å anbefale til andre uten å vite noe som helst, men de fleste jeg kjenner med angstproblematikk bruker en eller annen form for kognitiv terapi. Kanskje fordi det er den lettest tilgjengelige metoden 🤷🏻♀️ Start hos fastlegen og be om en henvisning? Anonymkode: 10225...236
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #32 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg trodde det var en slags dissosiasjon. Så beklager at jeg hadde misforstå uttrykket. Men jeg har veldig derealsiering og depersonalisering og det er jo dissosiative symptomer Anonymkode: 38398...219 Hvordan vet du at det er det du har? Du kan ikke lese deg opp om symptomer på nett for å så diagnosere deg selv. Anonymkode: 495af...0bf
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #33 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet du at det er det du har? Du kan ikke lese deg opp om symptomer på nett for å så diagnosere deg selv. Anonymkode: 495af...0bf Psykolog har sagt jeg har derealisering og depersonaliseing. Beklager at jg kalte der dissosiering da Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #34 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Psykolog har sagt jeg har derealisering og depersonaliseing. Beklager at jg kalte der dissosiering da Anonymkode: 38398...219 Ok, da har du jo sterkt behov for psykiatrisk hjelp. Anonymkode: 495af...0bf
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #35 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, da har du jo sterkt behov for psykiatrisk hjelp. Anonymkode: 495af...0bf Psykiatrisk? Det er en del av angst Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #36 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykiatrisk? Det er en del av angst Anonymkode: 38398...219 Nettopp. Anonymkode: 495af...0bf
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #37 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Psykiatrisk? Det er en del av angst Anonymkode: 38398...219 Du må forstå det at psykiatri ikke er ensbetydende med innleggelse og tvangsmedisering. Angst er en mental/psykiatrisk lidelse man kan bli veldig syk av. Mange grader av angst, og har man fått depersonalisering OG derealisering, så har men en betydelig angst. Anonymkode: 495af...0bf
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #38 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må forstå det at psykiatri ikke er ensbetydende med innleggelse og tvangsmedisering. Angst er en mental/psykiatrisk lidelse man kan bli veldig syk av. Mange grader av angst, og har man fått depersonalisering OG derealisering, så har men en betydelig angst. Anonymkode: 495af...0bf Ja det har man. Jeg som starta tråden. Jeg har en del depersonalisering og derealsering antagelig som et slags forsvar da. Derav spørsmålet i tråden om egna terapi metode for å håndtere følelser bedre. Ikke bare koble seg av det traumatiske Anonymkode: 38398...219
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #39 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan man ikke? Jeg har kompleks dissosiativ lidelse og kan være helt panisk/ ha panikk når jeg dissosierer. Kan du forklare litt mer hva du mener? Anonymkode: 10225...236 Mulig det er annerledes med din diagnose, men jeg har fått beskjed om at de gangene jeg klarer å føle noe-da dissosierer jeg ikke. Jeg jobber med å kjenne igjen dissosiering i behandling, og merke når jeg er til stede og ikke. Psykiateren min er veldig tydelig på å skille hendelser der jeg klarer å være redd og panisk fra hendelser der jeg dissosierer. Anonymkode: 1dd45...60f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #40 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mulig det er annerledes med din diagnose, men jeg har fått beskjed om at de gangene jeg klarer å føle noe-da dissosierer jeg ikke. Jeg jobber med å kjenne igjen dissosiering i behandling, og merke når jeg er til stede og ikke. Psykiateren min er veldig tydelig på å skille hendelser der jeg klarer å være redd og panisk fra hendelser der jeg dissosierer. Anonymkode: 1dd45...60f Interessant. Ja virker jo kanskje som begrepene brukes litt ulikt. Jeg merker hvertfall at jeg får litt panikk fordi jeg ikke klarer være tilstede på en måte. Men det kan godt være det er noe annet enn dissosiering. Anonymkode: 38398...219
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå