Gå til innhold

Hva slags terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler dere når man undertrykker følelser og ikke tør kjenne på hvordsn man har det?

Har prøvd mkt osv men jeg kjenner det er så mye følelser og vanskelige ting.

Anonymkode: 38398...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Irak skrev (2 minutter siden):

Hva er mkt? 

Metakognitivt

Anonymkode: 495af...0bf

Skrevet

Har du prøvd psykodynamisk?

Anonymkode: 1dd45...60f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler dere når man undertrykker følelser og ikke tør kjenne på hvordsn man har det?

Har prøvd mkt osv men jeg kjenner det er så mye følelser og vanskelige ting.

Hva er "osv"? 

Umulig å si hva slags terapi som fungerer for deg kontra en annen, fordi man har forskjellige typer utfordringer og personlighetstyper som gjør at vi responerer ulikt. 

For meg var psykomotorisk fysioterapi og rosenmetoden veldig bra. Men man må selvsagt orke å kjenne på følelsene som kommer opp, og ikke fortsette å fortrenge. Følelsene som kommer opp er jo ikke farlige, bare slitsomme. Men de forsvinner. Mental trening hele veien.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt akupunktur. Da skal det godt gjøres å klare å fortrenge følelsene. Så brukte jeg musikk for å trigge følelsene slik at kroppen fikk tømt seg. 

Eks følte meg trist - satt på en trist sang- og grein ut det jeg hadde. 

På denne måten klarer man ikke å lagre følelsene, og de slipper taket. Om man er god på å fortrenge så blir det fryktelig tungt i lengda. 

Skrevet
Irak skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt akupunktur. Da skal det godt gjøres å klare å fortrenge følelsene. Så brukte jeg musikk for å trigge følelsene slik at kroppen fikk tømt seg. 

Eks følte meg trist - satt på en trist sang- og grein ut det jeg hadde. 

På denne måten klarer man ikke å lagre følelsene, og de slipper taket. Om man er god på å fortrenge så blir det fryktelig tungt i lengda. 

Akupunktur ja… hjelper det på å frigjøre følelser altså? Visste jeg ikke!

Ja jeg har det vanskelig og det bygger seg opp så mye og alt blir så stort og uhåndterbart. Men hjelper ikke å «snakke om det» eller bare overse , da blir det bare enda mer panisk og problematisk. Så tenkte jeg kanskje burde komme i kontskt med det vanskelige på en måte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er "osv"? 

Umulig å si hva slags terapi som fungerer for deg kontra en annen, fordi man har forskjellige typer utfordringer og personlighetstyper som gjør at vi responerer ulikt. 

For meg var psykomotorisk fysioterapi og rosenmetoden veldig bra. Men man må selvsagt orke å kjenne på følelsene som kommer opp, og ikke fortsette å fortrenge. Følelsene som kommer opp er jo ikke farlige, bare slitsomme. Men de forsvinner. Mental trening hele veien.

Ja, jeg er Vant med å tenke…🤪 men nå er det så mye så hodet har gått i stå. Kanskje man bare må kjenne følelsene i kroppen og ike trenge analysere og sette ord på of finne ut hva alt handler om?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er Vant med å tenke…🤪 men nå er det så mye så hodet har gått i stå. Kanskje man bare må kjenne følelsene i kroppen og ike trenge analysere og sette ord på of finne ut hva alt handler om?

Vant med å tenke? Usikker på hvordan det var relevant til det jeg skrev. 

Ja. Man må jobbe med å VÆRE. Også må man jobbe med å endre tankene sine rundt det som skjer. Negative tanker gir negative følelser, som igjen kan gi angst og depresjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akupunktur ja… hjelper det på å frigjøre følelser altså? Visste jeg ikke!

Ja jeg har det vanskelig og det bygger seg opp så mye og alt blir så stort og uhåndterbart. Men hjelper ikke å «snakke om det» eller bare overse , da blir det bare enda mer panisk og problematisk. Så tenkte jeg kanskje burde komme i kontskt med det vanskelige på en måte?

Akupunktur gjør at man blir supersensitiv. Det har ihvertfall hatt den effekten på meg så jeg er veldig fornøyd. Man kan bli veldig sliten, for akupunkturen tvinger på en måte kroppen til å jobbe. Så da går det på automatikk. Man må bare være god på å trigge seg selv, og stå i de følelsene som kan være utfordrende. 

Jeg har gått hjemme lenge syns jeg for å lade opp kroppen. Da kunne jeg feks fort blitt veldig deprimert bare av det. Det er ganske vanlig har jeg hørt. Ved å se på humorserier, tulle og tøyse så synes jeg det har hjulpet meg mye. Prøver å gjøre det jeg kan for å få kroppen til å slappe av. Da går det lettere.

Men ja jeg har hatt netter der jeg har hatt en stor bamse, grått, sunget og vugget meg i søvn. 

Det trenger jeg heldigvis ikke å gjøre lenger, så jeg har kommet et godt stykke på vei føler jeg selv. Vonde følelser er vondt når det står på. Det kan jeg skrive under på. Man må bare jobbe seg gjennom dem så går det bra til slutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. Høres ut som du trenger hjelp til å sortere og finne fokus. Mange behandlere kan hjelpe deg meg det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vant med å tenke? Usikker på hvordan det var relevant til det jeg skrev. 

Ja. Man må jobbe med å VÆRE. Også må man jobbe med å endre tankene sine rundt det som skjer. Negative tanker gir negative følelser, som igjen kan gi angst og depresjon. 

Absolutt enig med deg her...

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om hodet går i stå så er jo det ofte et tegn på negativt stress av noe slag. 

Konstant overtenking er ikke bra...

Skrevet
Irak skrev (30 minutter siden):

Om hodet går i stå så er jo det ofte et tegn på negativt stress av noe slag. 

Konstant overtenking er ikke bra...

Nei🤪 jeg er vant med å analysere gruble tenke gjennom ting istedet for å føle på det… 

og når det er blitt for mye så slår det bare ut i at man kobler seg helt fra. Dissosoerer og får mer panikk liksom. Og så funker ikke hodet. Og da har man plutselig ingen måte å regulere seg på. Så da tenker jeg man må lære seg å kjenne på det istedet? Følelsene vil bli følt?🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei🤪 jeg er vant med å analysere gruble tenke gjennom ting istedet for å føle på det… 

og når det er blitt for mye så slår det bare ut i at man kobler seg helt fra. Dissosoerer og får mer panikk liksom. Og så funker ikke hodet. Og da har man plutselig ingen måte å regulere seg på. Så da tenker jeg man må lære seg å kjenne på det istedet? Følelsene vil bli følt?🤪

Hva er det du flykter fra, siden du dissosierer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du flykter fra, siden du dissosierer? 

Følelsene? Realiteten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Følelsene? Realiteten? 

Veldig vagt svar. Følelser i forbindelse med HVA? Hva er realiteten? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du klarer å kjenne på panikk dissosierer du ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du klarer å kjenne på panikk dissosierer du ikke.

Enig. Viktig å ikke diagnosere seg selv..Man kan føle seg "av", men det betyr ikke at man dissosierer.

• Nyttig 1
Skrevet

ISTDP er lagd for å kjenne på raseri og andre følelser.

Anonymkode: 888a7...192

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...