Gå til innhold

Hvorfor er det så mange unge som er hektet på nesespray og energidrikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke så lenge siden jeg var ung, og vi brukte nesespray kun hvis vi var veldig tett i nesen pga forkjølelse, og energidrikker var forbeholdt gutter som gamet mye og drakk energidrikk for å holde seg våken.

Nå hører jeg / leser om flere tenåringer/ unge voksne som er avhengig av nesespray, og på butikken der jeg jobber selges energidrikk for det meste til tenåringer/ studenter som drikker den som tørstedrikk.

Er det luftkvaliteten innendørs som gjør at de får behov for å bruke nesespray, har anatomien i nese og svelg forandret seg de siste 10 20 årene eller er de unge kronisk trøtte?

Merkelige greier altså🤔

Anonymkode: a851c...f80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg vet om som er avhengige av nesespray er over 40

Anonymkode: 010fb...61e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De jeg vet om som er avhengige av nesespray er over 40

Anonymkode: 010fb...61e

Ja det har sikkert mange over 40 som er avhengig også, men hvorfor blir man avhengig av nesespray?

Ts

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er avhengig av nesespray. Jeg leide en leilighet i rundt 2 år og var ekstremt mye syk mens jeg bodde der. Fikk tilslutt konstatert kronisk bihulebetennelse og jeg var fullstendig avhengig av nesespray for å få puste og for å lette trykket i bihulene i de værste periodene. Vi fant etterhvert ut at leiligheten hadde masse mugg i veggene og at det var store fuktskader der. Dette er mest sannsynlig årsaken til at jeg var konstant syk mens jeg bodde der.

Etter at jeg har flyttet har bihulebetennelsen blitt ekstremt mye bedre, men jeg blir fremdeles veldig raskt tett i bihulene. Jeg har utviklet en slags panikk for å få det igjen og klarer ikke kutte ut nesesprayen. Merker panikkfølelsen komme med en gang det tetter seg til. Jeg kan ha en nesespray i flere uker, så i forhold til mange andre er jeg jo ikke veldig storforbruker.

Jeg drikker derimot ikke energidrikk, syntes det er det samme som å tygge sukker 😅 Men kaffe derimot er jeg veldig glad i 😁

Anonymkode: 841b7...195

Skrevet

Nesespray som inneholder virkestoffene oksymetazolin og xylometazolin kan føre til avhengighet. Disse stoffene får blodårene i neseslimhinnen til å trekke seg sammen, noe som gir en avsvellende effekt og gjør det lettere å puste. Men ved langvarig bruk kan slimhinnen bli irritert og hovne opp, noe som skaper en ond sirkel der man føler behov for å bruke nesesprayen stadig oftere.

Anonymkode: 19bec...97f

• Nyttig 1
Skrevet

Har ungdom som bruker nesespray men det er ikke samråd med lege. Men er på resept som gjør at vevet i nesen ikke hovner så opp. Har skjev neseveg, ene nesehulet er det nesten ikke åpning i. Men de vil helst vente med operasjon til han er 25 år, i håp at  hodeskale osv er ferdig vokst, slik at han da vil slippe med en operasjon og ikke flere. Som de sa da han var 11år opererer vi nå, må vi beregne operasjon hver 2 år til han er 25 år

Anonymkode: 41ecf...d5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 40, bruker kun nesespray når jeg er forkjølet men drikker energidrikk ofte. Det gjør andre på min jobb også (alder fra 25 til 50). Jeg drikker det jeg har lyst på, som er et variert sortiment fra vann, saft, energidrikk, kaffe, kakao, iste and so on. Energidrikk har blitt helt vanlig, på samme måte som kaffe eller te. Nei det er ikke merkelig, det er en helt normal drikke. Drikker den når jeg er tørst og har lyst på noe annet å drikke enn vann på jobb eller på privaten. Jeg tenker det er mer merkelig å legge seg så mye bort i hva andre drikker eller inntar. Ikke plager jeg noen med min energidrikking, ikke går det ut over noen, det er et helt normalt produkt på butikken ilikhet med kaffe eller saft eller te så jeg ser ikke det "merkelige" i dette, kanskje du kunne forklare meg det ts? Er litt spent på å høre hva og hvorfor du mener energidrikk er merkelig?

Anonymkode: 67a6e...f30

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Energidrikk har blitt helt vanlig

Dessverre. Folk tror at de får energi av å tylle i seg disse ultraprossesserte greiene, men på sikt skjer det motsatte. Jada folk må få lov å ha dårlig livsstil og uhelse.

Anonymkode: 00827...d36

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er storforbruker av energidrikk uten sukker.

Skrevet
Lurendreieren skrev (12 minutter siden):

Jeg er storforbruker av energidrikk uten sukker.

Hvorfor vil du være avhengig at noe som er usunt for deg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dessverre. Folk tror at de får energi av å tylle i seg disse ultraprossesserte greiene, men på sikt skjer det motsatte. Jada folk må få lov å ha dårlig livsstil og uhelse.

Av og til er det nok at noe smaker godt. Folk har drukket kaffe til alle tider. Og jeg fatter ikke hvorfor det er "dessverre" for deg? Går det ut over deg på noen måter? Lider du? Får du store psykiske og fysiske smerter av hva andre velger å drikke? En ting er at det trigger din fordømmelse og hovmodighet men bortsett fra det? 

Ja jeg må få lov til å leve mitt liv og drikke hva jeg vil. Godt vi er enige der så da skjønner jeg heller ikke hva problemet ditt er med at andre drikker energidrikk

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av og til er det nok at noe smaker godt. Folk har drukket kaffe til alle tider. Og jeg fatter ikke hvorfor det er "dessverre" for deg? Går det ut over deg på noen måter? Lider du? Får du store psykiske og fysiske smerter av hva andre velger å drikke? En ting er at det trigger din fordømmelse og hovmodighet men bortsett fra det? 

Ja jeg må få lov til å leve mitt liv og drikke hva jeg vil. Godt vi er enige der så da skjønner jeg heller ikke hva problemet ditt er med at andre drikker energidrikk

Hvorfor treffer dette med energidrikk en skikkelig nerve? Drikk hva du vil, trenger ikke å klikke av at folk lurer på hvorfor. 

Anonymkode: 0708c...0ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er 40, bruker kun nesespray når jeg er forkjølet men drikker energidrikk ofte. Det gjør andre på min jobb også (alder fra 25 til 50). Jeg drikker det jeg har lyst på, som er et variert sortiment fra vann, saft, energidrikk, kaffe, kakao, iste and so on. Energidrikk har blitt helt vanlig, på samme måte som kaffe eller te. Nei det er ikke merkelig, det er en helt normal drikke. Drikker den når jeg er tørst og har lyst på noe annet å drikke enn vann på jobb eller på privaten. Jeg tenker det er mer merkelig å legge seg så mye bort i hva andre drikker eller inntar. Ikke plager jeg noen med min energidrikking, ikke går det ut over noen, det er et helt normalt produkt på butikken ilikhet med kaffe eller saft eller te så jeg ser ikke det "merkelige" i dette, kanskje du kunne forklare meg det ts? Er litt spent på å høre hva og hvorfor du mener energidrikk er merkelig?

Fordi mange av energidrikkene inneholder høye doser koffein, og det gjør ikke saft og vann som du sammenligner det med.

Dessuten er det aldersgrense på energidrikker, nettopp pga at energidrikken kan forstyrre hjerterytmen

Ts

• Liker 3
Skrevet

"Næring"  Samt penger i statskassa.

Anonymkode: b80af...fa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor treffer dette med energidrikk en skikkelig nerve? Drikk hva du vil, trenger ikke å klikke av at folk lurer på hvorfor. 

Du er på et diskusjonsforum, du må tåle at andre svarer uten å briljere med hersketeknikker der du anklager meg for å "klikke" for å svare på trådens tema. 

Ja jeg trenger virkelig ikke din tillatelse for å drikke hva jeg vil, det gjør jeg helt uten at du skal trenger å gi meg tillatelse til det😅 Så det er igjen flott vi er enige om det. Den eneste som blir irritert av å se andre drikke der de vil er deg så jeg koser meg med valgfri lovlig drikke når jeg vol så får jo du mene hva du ønsker om både den eventuelle drikken og personer som drikker den, det er ikke meg det går ut over. Du drikker det du vil, det gjør jeg også. Jeg bare fatter ikke hvorfor det er så provoserende for andre? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Adferdsforstyrrelser og irritabilitet er noen av effektene energidrikk gir.

Skrevet

er det veldig mange som er avhengig av nesespray da? vet det er noen men.

Ja, ungdommen handler energidrikk som galne her, går forbi en ungdom skole på morgningen og "alle" virke som har en energidrikk eller 2 i handa når de kommer gående,

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fordi mange av energidrikkene inneholder høye doser koffein, og det gjør ikke saft og vann som du sammenligner det med.

Dessuten er det aldersgrense på energidrikker, nettopp pga at energidrikken kan forstyrre hjerterytmen

Ts

Nei det er en vanlig misforståelse, men det er faktisk ikke aldersgrense på energidrikk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var avhengig av nesespray. Ble tett når jeg ikke brukte den. Men klarte å avvenne meg den. No har jeg fått en spray på resept som jeg skal ta fordi jeg har slitt med bihulene så jeg sa jeg er redd for å bli avhengig igjen. Så jeg fikk en som jeg kan gå på lenge. To sprut hver dag. Kjente med en gang at trykket ble bedre.  Energidrikke ble jeg å avhengig av. Jeg trente hver morgen og tok med meg en på trening. Jeg drakk bare den ene hver dag. Men hvis jeg ikke trente da og tok en så fikk jeg migrene. Så jeg sluttet. Migrenen ga seg etter ei uke. Så no drikker jeg ikke koffein. For det er mye koffein i en energidrikk. 

Anonymkode: e16d1...255

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Google is your friend😉 

Noen butikker kjøper jeg energidrikk helt uten aldersgrense og kontroll, så nei det er ikke aldergrense for å kjøpe energidrikk i seg selv, det er helt og holdent opp til butikker og salgssteder. Så hvis det bare er det at det noen plasser er alderskontroll som gjør at du er så keen på å være fordømmende på hva andre drikker så ser jeg ikke helt poenget. Det er jo heller ikke aldersgrense på te og kaffe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...