Gå til innhold

Illusustrasjonsfoto i boligannonser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over denne annonsen: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=369395444&ci=1

Synes det var et koselig kjøkken og klikket meg litt videre. Da trodde jeg først jeg hadde klart å hoppe til en annen annonse, før jeg skjønte at de første bildene bare var ekstremt manipulerte bilder med illustrasjon. Jeg har sett mange utflyttede hus stylet digitalt i annonser, men da er det ikke så heftig som dette, i tillegg til at slike bilder ikke kommer helt først.

Jeg har faktisk ikke tro på at man kan pusse det opp til å se ut som på illustrasjonsfotoene. Det føles rett og slett ut som lureri. Spesielt når de vises i forsidebilde og helt først i annonsen, uten å presentere ekte bilder. Burde dette være lov/reguleres? 

Anonymkode: 0696b...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står illustrasjon i store bokstaver på bildene det gjelder, dette er helt uproblematisk.

Anonymkode: 8ae9d...4ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det står illustrasjon i store bokstaver på bildene det gjelder, dette er helt uproblematisk.

Anonymkode: 8ae9d...4ff

Det står ikke med store bokstaver på fremsiden, noe som lokker folk inn på en annonse som ikke er reell... 

Jeg så også først bokstavene i ettertid, da jeg ofte skummer annonsene. Er ikke vant til å lese nederst i venstre hjørnet, da det ofte er meglerfirmaets logo osv som kan være der. Er i utgangspunkt ikke ute etter en 1-roms, men ble interessert i dette fine kjøkkenet da. Som ikke er reelt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem så lenge det er tydelig markert. Det står både i beskrivelsen og bildet er vannmerket...

Jeg liker å kunne se forslag til endring av romløsninger, eller endring av bruksområde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ikke noe problem så lenge det er tydelig markert. Det står både i beskrivelsen og bildet er vannmerket...

Jeg liker å kunne se forslag til endring av romløsninger, eller endring av bruksområde.

Det er jeg ikke uenig i, men du synes det er helt greit at dette kommer opp som forsidebilde på finn.no?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de har laget illustrasjons bilder på denne leiligheten, illustrasjonsbilder pleier som regel å være på renoverings objekter så man kan danne seg et bilde, men synes det var unødvendig på denne leiligheten.

Anonymkode: 58fc9...6a4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jeg ikke uenig i, men du synes det er helt greit at dette kommer opp som forsidebilde på finn.no?

Ser ikke noe problem med det. Det øker antall klikk på annonsen, men ellers har det ikke noe å si. Alle leser jo annonsen, og ser igjennom bildene hvis det er riktig område og pris. Alle som selger bruker en eller annen form for clickbait for å generere klikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (Akkurat nå):

Ser ikke noe problem med det. Det øker antall klikk på annonsen, men ellers har det ikke noe å si. Alle leser jo annonsen, og ser igjennom bildene hvis det er riktig område og pris. Alle som selger bruker en eller annen form for clickbait for å generere klikk.

Dette er da en form som "alle" ikke har tatt i bruk. Og det håper jeg virkelig ikke blir vanlig. Jeg er ikke ute etter en leilighet jeg må pusse opp for å se ut som det gjør på bildet. Hva hadde du tenkt om alle gjorde slik som dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de har laget illustrasjons bilder på denne leiligheten, illustrasjonsbilder pleier som regel å være på renoverings objekter så man kan danne seg et bilde, men synes det var unødvendig på denne leiligheten.

Anonymkode: 58fc9...6a4

Ja, jeg har sett det mange ganger på renoveringsobjekter, og jeg hadde kanskje synes det hadde vært greit med eksempler her også, da det ikke var særlig bra stylet. men IKKE som de første bildene. Det bare oser at leiligheten er stygg, og du burde pusse opp. Også misbruk av tid for meg som var interessert pga kjøkkenet. Føler meg bare lurt, ikke inspirert.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er da en form som "alle" ikke har tatt i bruk. Og det håper jeg virkelig ikke blir vanlig. Jeg er ikke ute etter en leilighet jeg må pusse opp for å se ut som det gjør på bildet. Hva hadde du tenkt om alle gjorde slik som dette?

Men kjære vene da, det finnes jo folk som gjerne vil pusse opp. Men ingen får bruke digitale illustrasjoner fordi du ikke vil pusse opp?

Det må være lov å vise leiligheten fra sin beste side, selv om det kun er drømmer om hva som kan bli. Det er ikke noe problem å ordne kjøkkenet slik som på bildet. Og megleren har vel nok erfaring til å skjønne at veldig få kommer til å flytte rett inn der med stilen som er der i dag.

Jeg vil anbefale deg å bare ignorere ting du ikke liker..

Anonymkode: 9479c...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg klikker meg bare ut av annonnser som ikke lengre er interessante.

Og når en bolig ligger langt under tilsvarende størrelser i området, så har man en veldig god indikasjon på at den ikke er nyoppusset allerede før man går inn på annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker å bli mer og mer brukt i typiske oppussings- og renovasjonsobjekter. Synes ikke det gjør noe… ikke alle klarer å «se for seg» hvordan det kan bli, og de er jo godt (nok) merket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (1 minutt siden):

Virker å bli mer og mer brukt i typiske oppussings- og renovasjonsobjekter. Synes ikke det gjør noe… ikke alle klarer å «se for seg» hvordan det kan bli, og de er jo godt (nok) merket. 

Enig. De viser jo rommene som de er i tillegg, så da er det bare greit syns jeg. 

Anonymkode: 42c7f...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn.no hadde vært et jævlig sted om alle boliger skulle bli presentert med falske bilder og illustrasjoner som det der.

Jeg vil heller se bilder av hva jeg har å jobbe med, og heller tenke ut selv hvordan det kunne ha vært. Det illustrerte bildet av stua i den aktuelle annonsen fremstår også som helt virkelighetsfjernt, da dette er en ettromsleilighet - da kan man ikke ha kun en enkel sofa og nesten null oppbevaring i leilighetens eneste rom.

Sett bort fra dette, er jo bildene tydelig merket, så ingenting å klage på sånn sett. Men de burde ikke bruke fantasibilder som hovedbilde/forsidebilde.

Anonymkode: 4496f...183

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit med illustrasjonsbilder, det er faktisk ikke alle som klarer å se for seg hvordan noe kan se ut.

Men her skjønte jeg ikke vitsen, egentlig, Det er jo ikke som om de har gjort noe revolusjonerende eller genialt, det er jo samme setup, bare fjernet det enorme klesskapet i stua. Som jeg jo skjønner rent estetisk, men det er helt håpløst mtp oppbevaring. Og hvor skal TVen være? Interiørstylister hater TV, men de fleste av oss har det.

Anonymkode: 65f96...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...