Gå til innhold

Legen svarer ikke på e konsultasjon

Pindus

Anbefalte innlegg

Nå er det 9 dager siden jeg la inn en e konsultasjon om at jeg trener å fornye Ritalin. På onsdag var jeg tom, nå har jeg gått 4 dager uten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ringt helfo, fylkesmannen, legevakten, legekontoret har lagt igjen purring 2 dager på rad. Og her sitter jeg, klarer ikke konsentrere meg om en you tube video engang. Jeg er så sint, kjenner raseriet, må tvinge det ned. Finnes det ingen rettigheter på daglig medisin? Beklager surret men jeg har adhd 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gått innom legekontoret og bedt om akuttime allerede 2-3 dager med manglende tilbakemelding.

Anonymkode: 60da5...309

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pindus skrev (2 minutter siden):

Nå er det 9 dager siden jeg la inn en e konsultasjon om at jeg trener å fornye Ritalin. På onsdag var jeg tom, nå har jeg gått 4 dager uten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ringt helfo, fylkesmannen, legevakten, legekontoret har lagt igjen purring 2 dager på rad. Og her sitter jeg, klarer ikke konsentrere meg om en you tube video engang. Jeg er så sint, kjenner raseriet, må tvinge det ned. Finnes det ingen rettigheter på daglig medisin? Beklager surret men jeg har adhd 

Trenger du legekonsultasjon for å fornye Ritalin? For mine faste medisiner bruker jeg bare "forny resept" og det går veldig kjapt her.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at du ikke får noe mer. Man skal ikke gå på adhd medisiner i over flere år sammenhengende da det kan skape ugunstige bivirkninger. Som raseriet du sliter med å tvinge ned, som at du ringer fylkesmannen og helfo når du får et nei fra legen.

Anonymkode: 2de29...41f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pindus skrev (6 minutter siden):

Når legen ikke svarer, så er som regel grunnen at legen vil ha deg inn på time. Da er det din jobb å skaffe deg en time. 
Å ringe hysterisk rundt til nesten hele verden hjelper deg ikke. Du må og lage klare avtaler, gjerne skriftlig med legen din,  om hvordan du skal gå frem når du ser at du om ikke lenge er tom for medisiner. Det er ditt ansvar å passe på, så lenge du ikke er under hjemmesykepleien eller umyndiggjort. 

Anonymkode: 66223...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når legen ikke svarer, så er som regel grunnen at legen vil ha deg inn på time. Da er det din jobb å skaffe deg en time. 
Å ringe hysterisk rundt til nesten hele verden hjelper deg ikke. Du må og lage klare avtaler, gjerne skriftlig med legen din,  om hvordan du skal gå frem når du ser at du om ikke lenge er tom for medisiner. Det er ditt ansvar å passe på, så lenge du ikke er under hjemmesykepleien eller umyndiggjort. 

Da må jo legen svare pp melding å si det da

Anonymkode: c6c92...968

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må jo legen svare pp melding å si det da

Da kan legen fakturere deg for en konsultasjon. Og legen må bruke tid på noe han ikke trenger å bruke tid på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan legen fakturere deg for en konsultasjon. Og legen må bruke tid på noe han ikke trenger å bruke tid på. 

Han har jo sllerede lest meldingen, så Å skrive en setning med «bestill time» tar jo ikke lang tid

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men herregud! Det er da ikke gitt at en pasient (særlig ikke ADHD-pasient) skal tolke mangelfullt svar som at da mener legen at h*n må bestille time! 

Anonymkode: 4083b...361

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jo veldig rart at legen ikke svarer nettopp det da? 

Anonymkode: 2851d...185

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er tull, man har krav på svar . Ja, selvsagt blir det fakturert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pindus skrev (38 minutter siden):

Er legen sykemeldt? Hva sier de på kontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier du og bruke e konsultasjon for fornying av resepter , eller var forny resept funksjonen slått av for denne medisinen ? Det er veldig rart at legen ikke svarer deg. Hva sier de på legekontoret da? Kan de sette deg opp på telefonkonsultasjon ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege svarer innen et døgn eller noen timer mer enn det kanskje . 
E-konsultasjon er et tilbud legekontorene har, og ja en må betale for det en legetime koster. 
Til gjengjeld så får en svar på relativt enkle spørsmål uten å må møte opp på legekontoret, og en betaler som sagt for å få svar. 
Er legen avhengig av du møter til time for å hjelpe deg med det du lurer på så får en beskjed om det på tilbakemeldingen. 
Det går også an å gå inn på resepter og be om fornyelse . 
Ritalin er noe en går fast på ,og legen trenger ikke noe forklaring fra pasienten.  
Jeg synes det er graverende at hverken lege eller legekontor svarer. 
Det er mulig at TS nå i dette tilfellet er avhengig av å møte opp på legekontoret for å få det hun trenger. 
Det burde ikke være nødvendig å måtte sette alle instanser i sving for en skarve resept !!  
Elendig behandling av pasienter  

Anonymkode: c3c75...bfc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og hva så ? Det er en tjeneste folk harxrett til å bruke ! 
Det er ikke din jobb å avgjøre hva en lege skal ta seg tid til 

Anonymkode: c3c75...bfc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fornye resept gjør du ikke på e-konsultasjon. Det er eget alternativ der du går inn og ber om fornying av resept. 

går ikke det ringer du legekontoret og ber om fornying av medisin. Får du fortsatt ikke fornying ringer du igjen og ber om time.

du overdramatiserer noe voldsomt når du ringer til alle instanser du kommer på istedenfor å følge tjenestevei. 

Anonymkode: e10e2...47c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornye resept gjør du ikke på e-konsultasjon. Det er eget alternativ der du går inn og ber om fornying av resept. 

går ikke det ringer du legekontoret og ber om fornying av medisin. Får du fortsatt ikke fornying ringer du igjen og ber om time.

du overdramatiserer noe voldsomt når du ringer til alle instanser du kommer på istedenfor å følge tjenestevei. 

Anonymkode: e10e2...47c

TS har ADHD...

Anonymkode: 4083b...361

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er vel en grunn til at du ikke får noe mer. Man skal ikke gå på adhd medisiner i over flere år sammenhengende da det kan skape ugunstige bivirkninger. Som raseriet du sliter med å tvinge ned, som at du ringer fylkesmannen og helfo når du får et nei fra legen.

Anonymkode: 2de29...41f

Det legen gjør her er ghosting da.

Hvis det var en adekvat grunn til å ta pause i medisineringen hadde legen informert om det.

Her har hun ikke fått nei fra legen, hun har ikke fått svar. Det er noe annet.

Hadde du blitt stressa om dine nødvendige medisiner ble seponert på dagen, kanskje? 

Anonymkode: 4f783...513

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så hvis man bruke faste medisiner, så skal man ved en fornyelse man ikke får svar på bare anta at legen mener man skal ta en pause? Ærlig talt. Et minimum av kommunikasjon må man kunne forvente.

Anonymkode: 4f783...513

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...