Gå til innhold

Gratisgrupper og frekke folk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem av mange kjøp og salg gruppper på Facebook og noen gi bort grupper for barneutstyr. Jeg har både fått og gitt bort i disse gruppene og syns det er veldig fint både miljømessig og økonomisk. Men jeg reagerer veldig når folk i sånne grupper kommer med spesifikke ønsker pH dyre varer de ønsker å få gratis. For eksempel «ønsker bare newbie klær» eller ønsker spesifikt for eksempel Najell babynest. Spesielt når det kommer med historier om at man «ikke har råd». Man trenger faktisk ikke det dyreste på markedet for å ta vare på babyen sin. Man trenger faktisk ikke babynest i det hele tatt, for eksempel. Selv har jeg også en økonomi som ikke er super, men det kunne ikke falle meg inn å be andre om luksusvarer. Hva er det som gjør at folk tenker at sånt er greit? 

Anonymkode: a6ede...485

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er medlem av mange kjøp og salg gruppper på Facebook og noen gi bort grupper for barneutstyr. Jeg har både fått og gitt bort i disse gruppene og syns det er veldig fint både miljømessig og økonomisk. Men jeg reagerer veldig når folk i sånne grupper kommer med spesifikke ønsker pH dyre varer de ønsker å få gratis. For eksempel «ønsker bare newbie klær» eller ønsker spesifikt for eksempel Najell babynest. Spesielt når det kommer med historier om at man «ikke har råd». Man trenger faktisk ikke det dyreste på markedet for å ta vare på babyen sin. Man trenger faktisk ikke babynest i det hele tatt, for eksempel. Selv har jeg også en økonomi som ikke er super, men det kunne ikke falle meg inn å be andre om luksusvarer. Hva er det som gjør at folk tenker at sånt er greit? 

Jeg tror det er folk med dårlig økonomi som sammrnligner seg med div influensere som selvfølgelig har alt nytt og lekkert. De tror sikkert at slike ting gjør dem lykkeligere og gir mer status. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør mye rart. Er bare å overse det. Gi eventuelt dyre ting videre til noen andre.

Anonymkode: a9cc2...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigging for salg er dessverre heller ikke uvanlig.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Synes det er litt rart at denne oppførselen aldri forklares i noen sammenhenger. Man bare overser det. Ingen som forklarer de underliggende mekanismene? Kanskje fordi at det er umulig å forklare slik oppførsel uten å fremstå ræva selv? Haha. Kanskje fordi det er såpass mange som er slik og at de mest sosialt oppegående må ignorere dem for å i det hele tatt klare å våkne om morningen og se noenlunde lyst på tilværelsen. Er det dårlig oppdragelse? Leste noe med at man aldri skal undervurdere menneskers grådighet, for den er omtrent uendelig. 🙈

Anonymkode: 95260...46a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelhunden skrev (9 minutter siden):

Tigging for salg er dessverre heller ikke uvanlig.

Nei, det er det jeg tenker noen av dem gjør. Og så virker det som at det alltid er de samme som hiver seg på og sikrer seg nærmest alt som blir lagt ut i gruppa. Syns for de som virkelig trenger det. Jeg merket etter at jeg hadde gitt bort til ei at hun hiver seg på alt mulig. Så ble litt lei meg fordi jeg ønsket å gi til noen som trengte det, ikke noen som vil ha så mys som mulig eller eventuelt skal selge det videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Noen har ikke bare dårlig økonomi, de har og dårlig «gangsyn». 
Hev deg over disse menneskene og prøv å la være å irritere deg. 

Anonymkode: 94c34...49a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert de samme som sitter på finn.no og ber om å få spesifikt playstation 5 og vr briller til barna sine til jul.

Anonymkode: 9f854...539

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den grunn har jeg sluttet å gi bort ting i slike grupper. Jeg gir enten til venner eller til bruktbutikker hvis ikke jeg selger det.

Anonymkode: d10ac...444

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være litt slem, så tenker jeg at det har noe med at tankegangen til en del ressurssvake mennesker er litt annerledes enn hos de ressurssterke. Jeg antar at ressurssvake (og enkle) mennesker har lettere for å se opp til influencere og bry seg mer om hva de har av babyutstyr for eksempel, og at de får et sterkt ønske om å ha disse tingene selv. Jeg vil si at min familie er ressurssterke mennesker som har det over snittet greit økonomisk og høy utdanning, og jeg tror også vi er over snittet opptatt av å ikke kjøpe unødig ræl til barna, vi kjøper gjerne ikke det dyreste eller mest populære av merkevarer og vi tenker mye på både miljøet og hvilke kjemikalier barna utsettes for via klær, leker etc. 

Anonymkode: c43d9...8a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kjenner jeg blir ekstra oppgitt når folk som kommenterer «ja takk» på nesten alt i gruppene og forsøker å raske til seg absolutt alt tydeligvis har råd til ørten proffe photoshoots både med gravidmage og nyfødt pluss pluss… det er ikke akkurat billig. Burde kanskje heller bruke pengene på klær til ungen..? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...