Gå til innhold

Overgangsalder og ustabil migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uken er migrenen et mareritt. Våkner med aura, får aura midt i dagen og legger meg med aura. På 1 uke har jeg hatt 6 tilfeller med migrene. Blir så redd for slag. Får numne hender, halvsidige lammelser og prikking i huden. Så kommer hodepinen som varer og varer.

Hva kan jeg gjøre? Jeg blir 47 så tenker begynnende overgangsalder her. Har andre symptomer på det, men migrenen er verst. Vil det bli bedre? Eller er det forberedelse til hjerneslag? 

Anonymkode: 4a229...eae

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Denne uken er migrenen et mareritt. Våkner med aura, får aura midt i dagen og legger meg med aura. På 1 uke har jeg hatt 6 tilfeller med migrene. Blir så redd for slag. Får numne hender, halvsidige lammelser og prikking i huden. Så kommer hodepinen som varer og varer.

Hva kan jeg gjøre? Jeg blir 47 så tenker begynnende overgangsalder her. Har andre symptomer på det, men migrenen er verst. Vil det bli bedre? Eller er det forberedelse til hjerneslag? 

Noter dager og symptomer i migrenedagbok. Bestill time hos fastlegen eller migrene legen din for oppfølging. Du bør ringe og ikke bare bestille time på nettet. Nett timer har ofte lengre ventetid. 

Anonymkode: 96f5a...75f

• Liker 2
Skrevet

Kom deg til legen og få sikkelig behandling. Kanskje du trenger forebyggende hvis du ikke allerede bruker det. 

Anonymkode: 3355a...429

• Liker 1
Skrevet

Ville ringt legen, forklart symptomene og bedt om en time, ja. Hvis du virkelig tenker at det er snakk om slag så burde du jo ringt legevakten. Det hadde vel jeg gjort, det betyr ikke at det er det eneste rette, men folk er forskjellige.

Anonymkode: 594cb...e9a

Skrevet

Ja skal gå til lege. Og håper det blir bedring. Hvilke medisiner kan hjelpe? Akkurat nå hjelper ingenting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja skal gå til lege. Og håper det blir bedring. Hvilke medisiner kan hjelpe? Akkurat nå hjelper ingenting. 

Jeg har bestilt effekt av Paralen eller Fenazon-koffein. Eventuelt Dispril sammen med Paracet hvis jeg vil sove (de to andre har koffein i seg, og det er litt upraktisk.) Bruker også metoklopramid/afipran hvis jeg har et snev av kvalme.

Har du anfallsmedisiner? Nesespray, smeltetabletter, vanlige tabletter?

Hvis anfallene er veldig langvarige, slik at det nærmer seg status migrenosus, ville jeg ringt legevakten og spesifikt sagt at du er bekymret for det, eller at du har symptomer som både kan være migrene eller hjerneslag. https://hodepinenorge.no/behandling-av-status-migrenosus/

Anonymkode: a6f30...e99

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har bestilt effekt av Paralen eller Fenazon-koffein. Eventuelt Dispril sammen med Paracet hvis jeg vil sove (de to andre har koffein i seg, og det er litt upraktisk.) Bruker også metoklopramid/afipran hvis jeg har et snev av kvalme.

Har du anfallsmedisiner? Nesespray, smeltetabletter, vanlige tabletter?

Hvis anfallene er veldig langvarige, slik at det nærmer seg status migrenosus, ville jeg ringt legevakten og spesifikt sagt at du er bekymret for det, eller at du har symptomer som både kan være migrene eller hjerneslag. https://hodepinenorge.no/behandling-av-status-migrenosus/

Takk for link. Jeg har Maltax og Cataflam. Tar det når auraen starter. Noen ganger stopper aura opp og det blir ikke hodepine. Denne uken er det både aura og hodepine. Tar og 1 gr Paracet som døyver litt. Verste er auraen, fordi synet blir så ekkelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for link. Jeg har Maltax og Cataflam. Tar det når auraen starter. Noen ganger stopper aura opp og det blir ikke hodepine. Denne uken er det både aura og hodepine. Tar og 1 gr Paracet som døyver litt. Verste er auraen, fordi synet blir så ekkelt. 

Jeg synes Paralen er det som har absolutt best effekt på hodepinen :)

Skrevet

Migrene vet jeg ikke så mye, selv om jeg også får hormonell hodepine. 

Men begynnende overgangsalder, også kalt perimenopause. Det kan jeg. 

Gå en gynekolog med peiling og snskk om hormonbehandling!!! Det kan endre livet ditt 

Anonymkode: 6f117...504

Skrevet

Det er ikke veldig uvanlig å oppleve endringer i migrene knyttet til overgangsalderen, uten at det trenger ha noen sammenheng med slag (det er litt økt risiko for hjerneslag om man har migrene, men jeg har ikke lest noe om at denne endres ved overgangsalder). En del - heldiggriser - opplever at migrenen forsvinner når de har gjennomgått overgangsalderen. 

Det høres ikke ut som du har optimal effekt av Maxalt om anfallet fortsetter å utvikle seg. Har du prøvd andre anfallsmedisiner? Selv har jeg minimal effekt av Maxalt og Relpax, mens sumatriptan og zolmitriptan som oftest stopper anfallet rimelig greit. Ville drøftet med legen. 

Anonymkode: 9ca75...f83

Skrevet

Kona har nettopp fylt 50 og sliter med det samme. Har fått kontakt med en privatklinikk i Oslo som behandler migrene med botox i muskler på rygg og skuldre. Har hjulpet veldig.

Anonymkode: 8bcce...a80

Skrevet

Du trenger mer salt i kosten og magnesium. 
Ikke vanlig bordsalt, men himmalaya eller celtic sea salt, som er fulle av viktige mineraler. 
Du kan gjerne bruke syntetisk medisin for det , hvis du syns det hjelper, men da demper du bare symptomene uten å behandle årsaken til problemene.

Og du trenger sikkert vitamin D3 også.

Anonymkode: 8b9db...ba1

Skrevet

Bruker du hormoner av noe slag? Det ville jeg isåfall kuttet ut. Reduser stress, be om sykemelding. Prioriter søvn og kosthold. Jeg har fått mindre migrene etter overgangsalderen. Men be om legetime ja.

Anonymkode: 299dd...8c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Migrene vet jeg ikke så mye, selv om jeg også får hormonell hodepine. 

Men begynnende overgangsalder, også kalt perimenopause. Det kan jeg. 

Gå en gynekolog med peiling og snskk om hormonbehandling!!! Det kan endre livet ditt 

Anonymkode: 6f117...504

Behandling med østrogen øker risiko for hjerneslag hos de som har migrene med aura. 

Skrevet

Har du tatt MR? Hvis ikke, bestill time. 

Anonymkode: 50958...d5b

Annonse
Skrevet

Bruker du forebyggende?

Anonymkode: 3355a...429

Skrevet

Bruker ikke hormoner eller forebyggende. Kun når auraen melder seg. Hadde mr av hodet i 2018 og i fjor, alt er fint der. Jeg vil tro overgangsalder er årsaken her og at den er så ustabil. Ringer lege i morgen og får time. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Behandling med østrogen øker risiko for hjerneslag hos de som har migrene med aura. 

Du tenker på p-piller (kombinasjonspiller)? Hormonterapi er aktuelt også for de som har migrene med aura, pga. at østrogenet i MHT er mye mindre potent. Med mindre TS har hatt slag eller har økt risiko for hjerte/karsykdommer så er det ikke noen grunn til at hun ikke skal kunne snakke med en gynekolog om hormonterapi for overgangsplager dersom hun ønsker det.

Anonymkode: 594cb...e9a

• Nyttig 1
Skrevet

Forebyggende behandling er viktig, det kan fastlegen hjelpe deg med.

Noen har i tillegg god nytte av prevensjon som jevner ut hormonendringene og gjerne hindrer blødning i tillegg. Hormonspiral er mye brukt til dette.

Jeg har hatt god nytte av korttidsforebygging med Naratriptan (Naramig). Da starter jeg 2 dager før ventet menstruasjonsmigrene og tar en tablett hver 12. time i 5 døgn. Det har virkelig vært gull.

https://hodepinenorge.no/migrene-hos-kvinner-endres-i-takt-med-hormonsvingninger-gjennom-livet/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...