Gå til innhold

Burde jeg bytte fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal forsøke å holde dette kort.. 

Men, jeg har vært i et vanskelig forhold med mye vold de siste årene. Når jeg endelig klarte å bryte så var det som lufta gikk utav meg, og jeg ble verdens lateste person. Fått hjelp av fastlege og nå DPS. Var sykemeldt, og nå skal jeg over på AAP.

Som et ledd i dette har jeg også flyttet bort fra denne mannen, og bosatt meg nå nærmere familien min. Jeg bor i dag ca en times tid i kjøring fra mitt tidligere bosted, arbeidsplass og fastlege.

Jeg tenker som så at jeg ønsker på sikt å finne arbeid nærmere her jeg bor nå, men likevel så er 1t pendling også innafor i en periode. Har arbeidsplass med mulighet for hjemmekontor par dager i uken også. 

Så var det dette med fastlege da. Jeg har tenkt at mens jeg er sykemeldt bør jeg beholde min nåværende fastlege og heller orke 2t kjøring til sammen de dagene jeg har time der. 

Men nå er jeg over på AAP og tenkte jeg skulle endre fastlege. Jeg har blant annet hatt benbrudd i sommer og oppfølging av diabetes som jeg har kjent på at det er jo litt vanskelig med en fastlege som er så langt unna. Samtidig som jeg sliter psykisk og om det ikke er vanskelig nok å bare komme seg ut av senga og bruke dusjen, så blir det enda høyere terskel for å komme seg til legen, det må jeg innrømme. 

Men så slår nå tanken meg likevel om jeg skulle ha beholdt denne fastlegen mens jeg er på AAP også? Men er det noe poeng? 

Jeg er jo fornøyd med fastlegen jeg har nå, samtidig så er det jo ganske ubeleielig med en fastlege som er en time unna.

Så kjære KG, er det noe her jeg ikke tenker på? Er det noen grunn for å ha samme lege til å følge meg opp nå mens jeg jobber mot å bli friskere? 

Kan også nevne at jeg på sikt nok vil flytte enda en gang og måtte bytte fastlege igjen. Her jeg bor nå er jeg nærme nok familie og venner til at jeg kan kjøre å treffe de, også har jeg ei venninne her i byen. Her er jeg nærme nok til at pendling til jobb vil være innafor, og kjøring til familie er overkommelig. Når jeg er 100% vil jeg nok flytte til hjembyen min, som er under en time unna. Så da vil jeg ikke kunne pendle rett under to timer hver dag, hver vei. Derfor har dette blitt et slags mellomstopp. Også når jeg er 100% så vil jeg flytte til stedet hvor jeg hat det meste av mitt nettverk, når jeg da finner jobb der da.

Beklager rot. Jeg har litt problemer med å sortere tanker og jeg er ikke så flink til å ta avgjørelser for tiden. Sliter med å bestemme meg for altmulig.

Anonymkode: 2e415...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette er avgjørelse du bør ta, ikke fremmede på nettet. 

Du kan starte med å skrive en for og imot liste.

Anonymkode: c509f...dc4

• Liker 1
Skrevet

Siden du har helseproblemer som tilsier at fysisk oppmøte er viktig, og det ikke holder med telefonsamtaler, så ville jeg byttet fastlege. Med mindre du ikke trenger å kjøre til fastlegen særlig ofte da, altså at det holder hver 3dje mnd, typ. 

Du kan jo også sjekke om fastlegen din har lang venteliste, sånn i forhold til å bytte tilbake senere. Få oversikt over fastleger nærmere deg, og les anmeldelser. Ingenting i veien for å bytte lege selv om man har blitt syk og trenger oppfølging i forhold til NAV.

Anonymkode: 638a7...b1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...