Gå til innhold

Gjenbruk av drikkeflasker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

smurfebuss skrev (29 minutter siden):

Jeg skjønner barnehagen, for halvparten av ungene vil glemme å flytte flaska over fra der de har dem inne til sekken de skal på tur med. 

Der jeg jobbet i bhg. Så tok seinvakt å satte alle flasker i oppvaskmaskin og satte på, renholder åpnet maskina når den var ferdig. Den som hadde morgenkvisten tok flaskene ut og fylte på med vann og satte de en kurv. Var 20 unger. Gikk utrolig greit der jeg jobbet.

På tur var der vanligvis vann i flaskene, og vi ansatte hadde noen ganger med saft eller kakao som de fikk en liten kopp ved maten ved bålet

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jegerrinne skrev (4 minutter siden):

Der jeg jobbet i bhg. Så tok seinvakt å satte alle flasker i oppvaskmaskin og satte på, renholder åpnet maskina når den var ferdig. Den som hadde morgenkvisten tok flaskene ut og fylte på med vann og satte de en kurv. Var 20 unger. Gikk utrolig greit der jeg jobbet.

På tur var der vanligvis vann i flaskene, og vi ansatte hadde noen ganger med saft eller kakao som de fikk en liten kopp ved maten ved bålet

Ja, det er jo mye mer effektivt enn å dra alle flaskene hjem og tilbake igjen samt ha mange mange flasker pr barn. 

Anonymkode: 01bc1...3fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker hver dag. Mange vasker sjelden/aldri etter utseende på flasken å dømme 🤢

Vi har fått beskjed om å ta med flasker hjem hver dag, men få gjør det. Selv om vi har fått bilder av hvordan det ser ut inni flasker som ikke blir vasket, noe som var helt motbydelig.

Flaskene er skitne, de har de med ut og drikker med gjørmete/sandete fingre, det er snørr osv. 

Vi har ikke egen flaske i tursekken, her brukes den samme, de smører mat og pakker sekken under frokosten i barnehagen.

Vi er nøye med håndvask og drikkeflaskevask og tenker det bidrar til at vi nesten ikke har syke unger.

Anonymkode: 6304e...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (42 minutter siden):

Det er alltids greit med en rutine som fungerer. Vi har derimot industrimaskiner, og det er mange drikkeflasker som ikke overlever den varmen. Derfor er foreldrene selv ansvarlige for at flaskene tas med hjem og vaskes. Helst hver dag. Vi bruker de til fruktmåltidet, og da blir det både smør og kaviar på flaskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp hvor sinnsykt mye sykdom og bakterier det er i bhg ville jeg absolutt ha vasket flaska hver dag. 

Anonymkode: 78d07...2a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (1 time siden):

Det er alltids greit med en rutine som fungerer. Vi har derimot industrimaskiner, og det er mange drikkeflasker som ikke overlever den varmen. Derfor er foreldrene selv ansvarlige for at flaskene tas med hjem og vaskes. Helst hver dag. Vi bruker de til fruktmåltidet, og da blir det både smør og kaviar på flaskene. 

Da blir det fort være. Vi hadde begge deler så den ene ble stort sett kun brukt til å vaske vannflasker til unga. Så før de startet med den rutinen.  Og de skulle ha med hjem å vaske hjemme.  Var der ofte barn som ikke hadde med flaske, eller at de ikke ble vasket.

På skolen som lå i etasjen over hadde alle elever kopp med navn og når de slutter i 7 klasse fikk de koppen og en bilde bok som mine fra årene på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber i hjemmesykepleien. Vi har mange syke, med nedsatt immunforsvar. Veldig mange bruker drikkeflaske. Vi har fått beskjed fra øverste leder om at vi ikke skal vaske flaskene, men at hjemmehjelpen som kommer hver tredje uke skal gjøre det. Så hvis det er trygt for immunsupprimerte å kun vaske en gang hver tredje uke, så bør det vel også være trygt for barn. 

Anonymkode: 79349...d4f

Absolutt ikke greit! Nei, dette er IKKE basert på at det er hygienisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fant-tarmbakterier-i-vannflasker-i-barnehage-1.14731804

"Fant tarmbakterier i vannflasker i barnehage".

Prøver å få vaska hver dag, altså å ta den med hjem. Barnehagen skyller hver dag, men vasker i oppvaskmaskinen kun 1 gang per uke. 

Anonymkode: 38638...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (10 timer siden):

Bruker dere smør og kaviar til fruktmåltidet?

Hvorfor har barna flasker i barnehagen i det hele tatt? Til tur forstår jeg det, men inne i barnehagen? Der mine barn gikk drakk de av kopp/glass. 

Anonymkode: b3a23...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker dere smør og kaviar til fruktmåltidet?

Hvorfor har barna flasker i barnehagen i det hele tatt? Til tur forstår jeg det, men inne i barnehagen? Der mine barn gikk drakk de av kopp/glass. 

Anonymkode: b3a23...49a

De får tilbud om en skive eller et knekkebrød i tillegg til frukt. 

Hos oss er det pga tilgjengelighet. Vi har prøvd mye oppigjennom, og kopper er veldig voksenstyrt. Flaskene står tilgjengelig for barna og vi ser at de drikker mye mer i løpet av dagen enn før. De får selvfølgelig kopp/glass (og melk) til måltider, men akkurat fruktmåltidet spiser vi ofte utendørs og da tar vi altså med flaskene. Jeg mener temaet har vært oppe i fau/brukerråd hos oss og at det var et ønske fra foreldre om drikkeflasker fordi de opplevde så ofte at barna var tørste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (18 timer siden):

De får tilbud om en skive eller et knekkebrød i tillegg til frukt. 

Hos oss er det pga tilgjengelighet. Vi har prøvd mye oppigjennom, og kopper er veldig voksenstyrt. Flaskene står tilgjengelig for barna og vi ser at de drikker mye mer i løpet av dagen enn før. De får selvfølgelig kopp/glass (og melk) til måltider, men akkurat fruktmåltidet spiser vi ofte utendørs og da tar vi altså med flaskene. Jeg mener temaet har vært oppe i fau/brukerråd hos oss og at det var et ønske fra foreldre om drikkeflasker fordi de opplevde så ofte at barna var tørste. 

Er lurt å ha flasker; barna husker godt hvem som er hvem sine og drikker bok. Da jeg gikk i barnehagen hadde vi glass. Mye styr for de voksne, og jeg trodde lenge som barn at det bare var vanlig å ha hard bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det enklere hvis dere har flere drikkeflasker? Sånn at det er rene til dagen etterpå selv om dere ikke rekker å vaske de brukte samme dag?

Ellers så kan jeg anbefale å finne drikkeflasker med minst deler å vaske, det forenkler jobben en del. Hvis barnet ditt er gammelt nok, er vi veldig glad i Camelbak Chutemag. Enkle og solide flasker 👍🏻

Anonymkode: eb990...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ikke min sin flaske hver dag men skyller den i varmt vann og så kaldt. Lukter og ser på den om den trenger mer vask enn det og tar jevnlig litt ekstra med sugerørbørsten. Hun er sjeldent syk. Snart 3 år.

Om barnet er 5 år så kan hen kanskje lære å drikke av flaske med skrukork? Å droppe sugerør vil jo forenkle vaskingen veldig. Flasker uten sugerør må iallfall ikke vaskes daglig.

Anonymkode: 0b952...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 0.10):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fant-tarmbakterier-i-vannflasker-i-barnehage-1.14731804

"Fant tarmbakterier i vannflasker i barnehage".

Prøver å få vaska hver dag, altså å ta den med hjem. Barnehagen skyller hver dag, men vasker i oppvaskmaskinen kun 1 gang per uke. 

Anonymkode: 38638...4e9

Tarmbakterier kan man nok finne omtrent hvorsomhelst man tar bakterieprøve i en barnehage...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vasker ikke min sin flaske hver dag men skyller den i varmt vann og så kaldt. Lukter og ser på den om den trenger mer vask enn det og tar jevnlig litt ekstra med sugerørbørsten. Hun er sjeldent syk. Snart 3 år.

Om barnet er 5 år så kan hen kanskje lære å drikke av flaske med skrukork? Å droppe sugerør vil jo forenkle vaskingen veldig. Flasker uten sugerør må iallfall ikke vaskes daglig.

Ja, har merket at flasker med sugerør og sånn myk drikketut fort samler seg mugg etc. (Ungdommen i huset som slurver på å vaske flaskene sine)

Anonymkode: 3d3ea...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...