Gå til innhold

Gjenbruk av drikkeflasker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at barnet ble førskolebarn har de startet med turdag 4 dager i uka. De må ha med drikkeflaske inn i bhg pluss en i tursekken. Og vi kan sende med kakao. Det blir altså opptil 3 drikkeflasker hver dag. Jeg prøver å forenkle hverdagen med alt som skal gjøres og lurer på om det er greit å bruke noen av drikkeflaskene flere dager på rad? Feks den som er inne i bhg? Hvor ofte vasker du drikkeflasken til barnet ditt?

Anonymkode: 62608...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vasker flaska hver dag, men han bruker bare én om dagen. 

Anonymkode: a5f02...940

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager kan de ikke bruke samme vannflaske i bhg og tur?? 

Kakao 4 dager..? 

Men ok, til det du spør om. Jeg bruker samme vannflaske 2-4 dager før den vaskes. 

Anonymkode: dc210...916

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter at barnet ble førskolebarn har de startet med turdag 4 dager i uka. De må ha med drikkeflaske inn i bhg pluss en i tursekken. Og vi kan sende med kakao. Det blir altså opptil 3 drikkeflasker hver dag. Jeg prøver å forenkle hverdagen med alt som skal gjøres og lurer på om det er greit å bruke noen av drikkeflaskene flere dager på rad? Feks den som er inne i bhg? Hvor ofte vasker du drikkeflasken til barnet ditt?

Drikkeflaske bør vaskes daglig, fordi det samler seg mye bakterier i turene på drikkeflaskene. Barn har dårligere immunforsvar enn voksne, og kan bli alvorlig syke. Hadde du googlet så hadde du nok fått opp de undersøkelsene som ha vært av drikkeflaske for voksne der det fremkommer at drikkeflasker til voksne bør rengjøres hver dagnettopp på grunn av bakterievekst i den delen man putter i munnen. 
Skal du forenkle og gjøre ting smartere, så spar ikke på vask av drikkeflaske men Finn andre ting.

Trenger førskolebarn å drikke av drikkeflasker? Glass er oppfunnet, men bhg har gjerne ikke fått det med seg? 

Anonymkode: 50bad...4e1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kan de ikke bruke samme vannflaske i bhg og tur?? 

Kakao 4 dager..? 

Men ok, til det du spør om. Jeg bruker samme vannflaske 2-4 dager før den vaskes. 

Anonymkode: dc210...916

Barnehagen ønsker en ferdig pakket sekk.

Jeg har ikke sendt med kakao hittil og kommer absolutt ikke til å sende det med 4 dager i uka altså 😊 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar 😊 Da prøver jeg heller å finne noe annet å spare inn på av oppgaver. Og kanskje kjøpe noen enklere flasker, de hun har nå har så mye smådeler så vaskejobben blir litt større enn om det kun var flaske med kork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fekk vi beskjed om å ta med flaskene heim for vask eit par gonger i veka. Det er nok ikkje alle som vaskar vassflasker så ofte. Dei må då kunne bruke same flaska i bhg og på tur?

Anonymkode: 1f75c...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Drikkeflaske bør vaskes daglig, fordi det samler seg mye bakterier i turene på drikkeflaskene. Barn har dårligere immunforsvar enn voksne, og kan bli alvorlig syke. Hadde du googlet så hadde du nok fått opp de undersøkelsene som ha vært av drikkeflaske for voksne der det fremkommer at drikkeflasker til voksne bør rengjøres hver dagnettopp på grunn av bakterievekst i den delen man putter i munnen. 
Skal du forenkle og gjøre ting smartere, så spar ikke på vask av drikkeflaske men Finn andre ting.

Trenger førskolebarn å drikke av drikkeflasker? Glass er oppfunnet, men bhg har gjerne ikke fått det med seg? 

Teoretisk sett, så kan vi bli sjuke av eigne bakteriar + bakteriar frå jord og anna frå tur ja. 

Men kor ofte trur du at barnehagebarn blir alvorleg sjuke av bakteriar frå drikkeflaska? 

Det er snakk om veldig mange barn med dårleg vaska flasker. Viss dette var eit stort helseproblem, så ville nok barnehagane ha oppfordra til hyppigare vask. 

Ta gjerne med flaska heim for dagleg vask viss du er redd for dette. Men eg synes ikkje at det er verdt å vere redd for dette. 

Eg er redd for bakteriar og syntes det var ubehageleg at barnet mitt skulle krabbe rundt på skittent golv i bhg og sleike på ting som andre hadde sleikt på, men ein kan ikkje gå rundt og vere redd for alt mogleg.

Det er nok ein god del bakteriar i tannbørstane til folk også. Sjølv om ein skyller og tørkar etter bruk. Ein tannbørste blir ikkje vaska i varmt nok vatn til å kverke bakteriar. Kor lenge bruker vi tannbørsten før vi kastar den, dagar, veker, månader?

Dei vaskar ikkje hendene ute på tur heller, sjølv om dei tar på mykje rart. 

Det er ikkje eit fasitsvar her. Ekspertane har ulikt syn. Her er ein overingeniør som seier at det truleg skal mykje til å bli sjuk av eigne bakteriar. https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-hjelper-deg/disse-bakteriene-fant-vi-i-drikkeflaska/11114738/?code=wMYJq3fH-gGL_-3t&state=YWRtSHZMaWQzbTBnZzIxU2Mtb1BOVzh1ZklyYmxHTEpTLmlOR1pkNjA0Yg%3D%3D

Eg tok med flaska heim to dagar i veka fordi det var bhg sin anbefaling. Og fordi eg slit med frykt for bakteriar, så vil eg ikkje skilje meg ut og vaske oftare enn andre. Men folk må få gjere som dei vil så klart. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Teoretisk sett, så kan vi bli sjuke av eigne bakteriar + bakteriar frå jord og anna frå tur ja. 

Men kor ofte trur du at barnehagebarn blir alvorleg sjuke av bakteriar frå drikkeflaska? 

Det er snakk om veldig mange barn med dårleg vaska flasker. Viss dette var eit stort helseproblem, så ville nok barnehagane ha oppfordra til hyppigare vask. 

Ta gjerne med flaska heim for dagleg vask viss du er redd for dette. Men eg synes ikkje at det er verdt å vere redd for dette. 

Eg er redd for bakteriar og syntes det var ubehageleg at barnet mitt skulle krabbe rundt på skittent golv i bhg og sleike på ting som andre hadde sleikt på, men ein kan ikkje gå rundt og vere redd for alt mogleg.

Det er nok ein god del bakteriar i tannbørstane til folk også. Sjølv om ein skyller og tørkar etter bruk. Ein tannbørste blir ikkje vaska i varmt nok vatn til å kverke bakteriar. Kor lenge bruker vi tannbørsten før vi kastar den, dagar, veker, månader?

Dei vaskar ikkje hendene ute på tur heller, sjølv om dei tar på mykje rart. 

Det er ikkje eit fasitsvar her. Ekspertane har ulikt syn. Her er ein overingeniør som seier at det truleg skal mykje til å bli sjuk av eigne bakteriar. https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-hjelper-deg/disse-bakteriene-fant-vi-i-drikkeflaska/11114738/?code=wMYJq3fH-gGL_-3t&state=YWRtSHZMaWQzbTBnZzIxU2Mtb1BOVzh1ZklyYmxHTEpTLmlOR1pkNjA0Yg%3D%3D

Eg tok med flaska heim to dagar i veka fordi det var bhg sin anbefaling. Og fordi eg slit med frykt for bakteriar, så vil eg ikkje skilje meg ut og vaske oftare enn andre. Men folk må få gjere som dei vil så klart. 

Leste du i den linken jeg la inn i det andre innlegget mitt? 
Ikke det, nei? 
Tannlegene kan faktisk se i barns munn om de har en bakterieflora og skader etter stadig bruk av flasker som ikke er vasket skikkelig. 
De som vil, på grunn av manglende kunnskap, gjenbruke drikkeflasker og utsette barn for potensielt skade, kan gjøre det. Vi andre holder oss opptatte og gambler ikke med egne barns helse verken i munnen eller i hele kroppen på grunn av en bagatell som å gi barnet rene drikkeflasker hvor dag. 
Om ikke skaden sees fra den ene dagen til den andre, så skal tross alt et barnehagebarn leve i 80 +/ år og fortjener det beste man kan gi dette lille store mennesket. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste du i den linken jeg la inn i det andre innlegget mitt? 
Ikke det, nei? 
Tannlegene kan faktisk se i barns munn om de har en bakterieflora og skader etter stadig bruk av flasker som ikke er vasket skikkelig. 
De som vil, på grunn av manglende kunnskap, gjenbruke drikkeflasker og utsette barn for potensielt skade, kan gjøre det. Vi andre holder oss opptatte og gambler ikke med egne barns helse verken i munnen eller i hele kroppen på grunn av en bagatell som å gi barnet rene drikkeflasker hvor dag. 
Om ikke skaden sees fra den ene dagen til den andre, så skal tross alt et barnehagebarn leve i 80 +/ år og fortjener det beste man kan gi dette lille store mennesket. 

Hvordan i alle dager har tannlegene fått tilgang på data om flaskevask fra alle de barna de undersøker?

Du som påpeker manglende kunnskap hos andre høres ut som et typisk lettpåvirkelig individ som lett lar seg overbevise av ting som står på nettet.

Jeg vasker ungenes flasker ukentlig eller hver annen uke, ellers skyller jeg dem bare. Så og si alt forsvinner med skylling. Man vasker ikke grønnsaker i zalo heller, man skyller. 

Vær så snill og ikke spre eget hysteri til andre på denne måten.

Anonymkode: 98ad6...c38

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her fekk vi beskjed om å ta med flaskene heim for vask eit par gonger i veka. Det er nok ikkje alle som vaskar vassflasker så ofte. Dei må då kunne bruke same flaska i bhg og på tur?

Jeg skjønner barnehagen, for halvparten av ungene vil glemme å flytte flaska over fra der de har dem inne til sekken de skal på tur med. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i alle dager har tannlegene fått tilgang på data om flaskevask fra alle de barna de undersøker?

Du som påpeker manglende kunnskap hos andre høres ut som et typisk lettpåvirkelig individ som lett lar seg overbevise av ting som står på nettet.

Jeg vasker ungenes flasker ukentlig eller hver annen uke, ellers skyller jeg dem bare. Så og si alt forsvinner med skylling. Man vasker ikke grønnsaker i zalo heller, man skyller. 

Vær så snill og ikke spre eget hysteri til andre på denne måten.

Anonymkode: 98ad6...c38

Noen kan ha både utdannelse, jobb og andre muligheter for å se, lese og høre ting folk flest ikke har tilgang til. 
Nå er det heller ikke lov å signere med tittel på forumet. 
Hver og en får utsette sitt barn for det de selv mener er best. Dette er heller ikke ts sitt spørsmål, det har hun fått svar på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

smurfebuss skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner barnehagen, for halvparten av ungene vil glemme å flytte flaska over fra der de har dem inne til sekken de skal på tur med. 

Det er jo bare å sjekke kassa/stedet de samler vannflasker inne om hvem som har glemt å pakke sekken. 

Jeg syns det er dritekkelt med andre barns flasker som ikke er vasket på dagesvis i samme boks som andre barn legger flaskene sine i. Egne bakterier er en ting, men ikke kom og si at ingen barn er borti andre flasker når de setter flaska si tilbake. 

Anonymkode: 714f9...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i hjemmesykepleien. Vi har mange syke, med nedsatt immunforsvar. Veldig mange bruker drikkeflaske. Vi har fått beskjed fra øverste leder om at vi ikke skal vaske flaskene, men at hjemmehjelpen som kommer hver tredje uke skal gjøre det. Så hvis det er trygt for immunsupprimerte å kun vaske en gang hver tredje uke, så bør det vel også være trygt for barn. 

Anonymkode: 79349...d4f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok overdrevet at en drikkeflaske vaskes hver dag. Hvis man ble så syk av å bruke samme flaske flere dager på rad ville dette vært snakket mye mer om og som noen skriver lenger opp ville barnehager, institusjoner, hjemmesykepleie osv fått streng beskjed om å vaske hver dag. Våre vaskes to ganger i uken. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg jobber i hjemmesykepleien. Vi har mange syke, med nedsatt immunforsvar. Veldig mange bruker drikkeflaske. Vi har fått beskjed fra øverste leder om at vi ikke skal vaske flaskene, men at hjemmehjelpen som kommer hver tredje uke skal gjøre det. Så hvis det er trygt for immunsupprimerte å kun vaske en gang hver tredje uke, så bør det vel også være trygt for barn. 

dette er tragisk! kan de ikke ha flasker som kan puttes i oppvaskmaskinen? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn, og drikkeflasker har vi maaaange av😅 Ren flaske hver dag.

I bhg drikkes det av andre sine flasker også, det er ikke lett å forhindre, så det er lurt å vaske hver gang etter bruk.

For all del, kjøp flasker som tåler maskin😅

Anonymkode: bdf71...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (2 minutter siden):

dette er tragisk! kan de ikke ha flasker som kan puttes i oppvaskmaskinen? 

Det kan de sikkert, men vi skal heller ikke sette inn i oppvaskmaskinen. Vi skal bare fylle flasken med vann og gi til brukeren. 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver de i oppvaskmaskinen en gang i uken. Skyller de godt daglig. Ungdommen kommer på kjøkkenet med flaskene sine litt for sjelden (gjerne hver 3-4 uke), og ser tydelig at det er tegn på myggel inni munntuten.

Anonymkode: 3d3ea...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...