AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 Eller bruker man det flere ganger?? Mannen i huset pleide å kaste etter å ha brukt den kun en gang. Men nå ser jeg at han sparer på de og bruker 2-3 ganger før han bytter til nytt. Han mener det er fordi alt har blitt så dyrt🤪 Anonymkode: 847ac...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 Hmm...det har jeg aldri tenkt på, men jo jeg har pleid å kaste "trådene" i sin tid, men har en slik trådting nå som sitter fast på et skaft og den skylles ren og jeg bruker den om igjen noen ganger. Så vet vi det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #3 Del Skrevet 9. november 2024 Eh jeg har litt mellomrom mellom tennene hvor det blir bakterier rusk og rask, så når jeg bruker tanntråd merkes det på gørra som kommer ut, jeg synes den er ekkel og kaster. Anonymkode: 24956...8e4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #4 Del Skrevet 9. november 2024 Nei æsj, man gjenbruker ikke tanntråd. Anonymkode: 195db...f56 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 9. november 2024 #5 Del Skrevet 9. november 2024 (endret) Jeg gjenbruker ikke tanntråd. Det synes jeg personlig er ekkelt og uhygienisk. En pakke med tanntråd fra First Price koster 15 kr for 40 meter, men kvaliteten er jo gjerne deretter. Jeg kjøper tanntråd fra Boots, 89,90 for 50 meter. Det er dyrt ja, men til tross for at den koster nesten 90 kr, så bruker jeg den ikke flere ganger. Endret 9. november 2024 av Kittykat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #6 Del Skrevet 9. november 2024 Bruker sånne flossers fra Jordan, de små du kjøper i zip lock poser. Bruker én ganske lenge før jeg hiver den. Skyller og legger til siden. Syns det er unødvendig å hive 2 sånne per pers hver dag og da blir det jo fort ganske dyrt og. Men hadde det vært vanlig tanntråd så hadde jeg kastet den. Anonymkode: 289a3...ddf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 9. november 2024 #7 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Han mener det er fordi alt har blitt så dyrt🤪 Anonymkode: 847ac...a96 Reach Tanntråd 100 meter som holder i minimum et halvt år, koster på tilbud ca 80 kroner. Det er så lite penger at jeg aldri i verden hadde funnet på å gjenbruke tanntråden for å spare noen småkroner. Da er det mye mer å hente på de daglige pengeslukene som takeaway kaffe, sjokolade, magasiner etc. Det blir som å bruke opp igjen teposene, men bare mye mer uhygienisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #8 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 9.42): Eller bruker man det flere ganger?? Mannen i huset pleide å kaste etter å ha brukt den kun en gang. Men nå ser jeg at han sparer på de og bruker 2-3 ganger før han bytter til nytt. Han mener det er fordi alt har blitt så dyrt🤪 Anonymkode: 847ac...a96 Æsssjjjj skikkelig uhygienisk, han kan få tannkjøtt betennelse og da kan tenner i verste fall falle ut , faren for blodforgiftning er stor også,blir dyre tannlege turer da.... Anonymkode: ebad4...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #9 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 22.46): Bruker sånne flossers fra Jordan, de små du kjøper i zip lock poser. Bruker én ganske lenge før jeg hiver den. Skyller og legger til siden. Syns det er unødvendig å hive 2 sånne per pers hver dag og da blir det jo fort ganske dyrt og. Men hadde det vært vanlig tanntråd så hadde jeg kastet den. Anonymkode: 289a3...ddf Skyller dem ? da går ikke alle bakterier bort, klar over hvor mye bakterier det finnes i tannkjøtt og i en munn ?? Anonymkode: ebad4...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #10 Del Skrevet 11. november 2024 Reach tanntråd er faktisk en av de beste, og så er den billig i tillegg. Ekulf Riserfloss er en god nr 2. Jeg kaster etter én gangs bruk og anser det som en selvfølge jeg da. Jeg legger ofte tanntråden dobbelt, så en pakke Reach holder 3-6 mnd. Anonymkode: 79481...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #11 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Æsssjjjj skikkelig uhygienisk, han kan få tannkjøtt betennelse og da kan tenner i verste fall falle ut , faren for blodforgiftning er stor også,blir dyre tannlege turer da.... Anonymkode: ebad4...e81 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skyller dem ? da går ikke alle bakterier bort, klar over hvor mye bakterier det finnes i tannkjøtt og i en munn ?? Anonymkode: ebad4...e81 De samme bakteriene er også på tannbørsten så disse argumentene kan Ts se bort i fra. Anonymkode: 17dd5...7dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #12 Del Skrevet 11. november 2024 Aldri hørt om noen som gjenbruker tanntråd. Anonymkode: fd5a5...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #13 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De samme bakteriene er også på tannbørsten så disse argumentene kan Ts se bort i fra. Anonymkode: 17dd5...7dd Det blir ikke det samme. Om tannkjøttet er helt og fint er ikke bruk av tannbørste noe problem. Når man bruker tanntråd begynner man noen ganger å blø, du bryter barrieren. Det er inngangsport for infeksjoner. Akkurat som det spiller liten rolle hva du kliner på hel hud, du kan rulle deg i gjørma om du vil. Men du bør ikke gjøre det med et åpent sår. Anonymkode: 57224...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 11. november 2024 #14 Del Skrevet 11. november 2024 Hvis det er et spareprosjekt som raskt kan bli heftig dyrt, så er det tannhygiene. Med andre ord, det er ikke den halve meteren daglig med tanntråd som kommer til å ta knekken på økonomien. Men å spare på tanntråden (for gjenbruk) kan medfølge store utgifter hos tannlegen i fremtiden. Det allerviktigste er at man pusser tennene med fluor-holdig tannkrem for to minutter hver morgen og kveld. Tanntråd og interdentalbørster (eller vannspyling) hjelper mye på å holde tenner og tannkjøtt sunt og frisk, i tillegg til munnskyllevann (men det bør man vente en halvtime med etter tannpussen slik at tannkremen kan få virke først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #15 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 9.42): Eller bruker man det flere ganger?? Mannen i huset pleide å kaste etter å ha brukt den kun en gang. Men nå ser jeg at han sparer på de og bruker 2-3 ganger før han bytter til nytt. Han mener det er fordi alt har blitt så dyrt🤪 Anonymkode: 847ac...a96 Hvordan tråden ser ut etter bruk er en grunn til å vurdere å kaste eller beholde. Man gjenbruker når tråden er like fin etter som før bruk. En annen grunn er dersom man har sykdommer som gjør en mer utsatt for infeksjon. Da kaster man både tanntråd, tannstikkere og mellomromsbørste etter en gangs bruk. ( Og tannbørster skal rengjøres på spesielle måter etter bru). Men her er det ikke snakk om sykdom, bare vanlig bruk hos friske mennesker. Anonymkode: 4992e...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #16 Del Skrevet 11. november 2024 Jeg kaster tanntråd men kan godt gjenbruke de som er på sånn stang et par dager. Man bruker jo tannbørsten lenge før den byttes, er vel mer uhygienisk å ikke bruke tanntråd enn å gjenbruke den, selv om det er litt ekkelt. Anonymkode: efc6d...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #17 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 11.06): Nei æsj, man gjenbruker ikke tanntråd. Anonymkode: 195db...f56 Hvorfor gjør man ikke det?? Kaster du tannbørsten din og tar en ny hver dag også da eller? Anonymkode: 13897...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #18 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Skyller dem ? da går ikke alle bakterier bort, klar over hvor mye bakterier det finnes i tannkjøtt og i en munn ?? Anonymkode: ebad4...e81 1. Det er dine egne bakterier. Du lever med dem 24/7 og de elsker å være i munnen hvor de har det optimalt. Du klarer heller aldri å pusse dem bort, du holder dem bare i sjakk. 2. Disse bakteriene trives best ved kroppstemperatur. Når du tar dem ut derfra liker de seg ikke 3. tanntråd er plast, og når den er skylt er den rimelig ren - bakteriene har ikke noe å leve av, og igjen - de liker seg ikke. Anonymkode: e3202...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #19 Del Skrevet 11. november 2024 Vanlig tanntråd kastes etterpå. Jeg bruker stort sett en sånn flosser hvor man setter på et sånt tanntråd-hode, og den bruker jeg alt fra en til sikkert fire ganger. Jeg bytter den ut så fort den ser brukt/slitt ut, eller om jeg har spist f.eks pinnekjøtt som setter seg overalt mellom tennene. Da er det så mye guffe at det er ekkelt å tenke på å bruke den flere ganger. Jeg bytta dem alltid før, jeg tenkte ikke engang på å bruke dem flere ganger. Men som mannen din sa... det er dyrt. Nå brukes de oftest flere ganger. Skyller godt mellom hvert bruk, og så anser jeg det som godt nok. Tannbørsten blir ikke bedre behandla, så det er sikkert innafor. Jeg har fint og frisk tannkjøtt, i hvert fall. Anonymkode: dfd13...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #20 Del Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 1. Det er dine egne bakterier. Du lever med dem 24/7 og de elsker å være i munnen hvor de har det optimalt. Du klarer heller aldri å pusse dem bort, du holder dem bare i sjakk. 2. Disse bakteriene trives best ved kroppstemperatur. Når du tar dem ut derfra liker de seg ikke 3. tanntråd er plast, og når den er skylt er den rimelig ren - bakteriene har ikke noe å leve av, og igjen - de liker seg ikke. Anonymkode: e3202...15f Vel, vel, bakterier og deres beskt og leveforhold/livssyklus har du ikke mye kunnskap om. Så innlegget ditt håper jeg ingen retter seg etter. Anonymkode: 4992e...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå