Gå til innhold

Privat psykiater

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen vært hos privat psykiater for vurdering og medisin? Jeg tenker på hvis msn får medisin av en privat psykiater, man må jobba oppfølging v oppstart av slikt, gjerne litt ofte i starten, men pleiernmann å kunne få feks korte tlf samtaler eller annet (e-post) så man ikke må ha ørten timer som koster flere tusen?

Anonymkode: cc511...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har noen vært hos privat psykiater for vurdering og medisin? Jeg tenker på hvis msn får medisin av en privat psykiater, man må jobba oppfølging v oppstart av slikt, gjerne litt ofte i starten, men pleiernmann å kunne få feks korte tlf samtaler eller annet (e-post) så man ikke må ha ørten timer som koster flere tusen?

Telefon og ekonsuktasjoner koster og, ofte samme pris. 

men ja, du trenger ikke hyppige timer for å teste medisin. Jeg hadde hver 8.uke.

Anonymkode: 6a5a2...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Telefon og ekonsuktasjoner koster og, ofte samme pris. 

men ja, du trenger ikke hyppige timer for å teste medisin. Jeg hadde hver 8.uke.

Så sjelden. En del medisiner kan man jo få heftige oppstartsbivirknkninger av da. Ser for mg jeg trenger å ha kontskt ila de første dagene liksom. 
Ja tlf vil nok koste Men tenkte kanskke man kunne få en kort samtale for trygghetens skyld. Eller ikke full konsultasjon hvertfll 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så sjelden. En del medisiner kan man jo få heftige oppstartsbivirknkninger av da. Ser for mg jeg trenger å ha kontskt ila de første dagene liksom. 
Ja tlf vil nok koste Men tenkte kanskke man kunne få en kort samtale for trygghetens skyld. Eller ikke full konsultasjon hvertfll 

Du ringer jo bare til psykiateren eller fastlegekontoret hvis du skulle få vesentlige bivirkninger som ikke går over. Vesentlige bivirkninger er ikke hodepine og kvalme, du er nødt til å tåle ubehag i en overgansperiode. 

Anonymkode: 493e1...f9b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er uvanlig å skulle ha tett kontakt i løpet av de første dagene etter oppstart. Hvorfor tror du at bivirkningene kan bli så heftig at dere må ha så tett kontakt? Fastlegen og legevakt kan kontaktes hvis du mot formodning har så kraftige bivirkninger at du trenger rask legehjelp. De har tilgang til psykiatrisk bakvakt de kan ringe ig konferere med. 

min erfaring er at intervallet legen foreslår er tilstrekkelig. I mitt tilfellet var det 8 uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er uvanlig å skulle ha tett kontakt i løpet av de første dagene etter oppstart. Hvorfor tror du at bivirkningene kan bli så heftig at dere må ha så tett kontakt? Fastlegen og legevakt kan kontaktes hvis du mot formodning har så kraftige bivirkninger at du trenger rask legehjelp. De har tilgang til psykiatrisk bakvakt de kan ringe ig konferere med. 

min erfaring er at intervallet legen foreslår er tilstrekkelig. I mitt tilfellet var det 8 uker.

Okei. Har starta på antidepressiva før, som jeg ble helt gal av🙈 så er litt bekymra og vet jeg reagerer raskt på slike medisiner.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du ringer jo bare til psykiateren eller fastlegekontoret hvis du skulle få vesentlige bivirkninger som ikke går over. Vesentlige bivirkninger er ikke hodepine og kvalme, du er nødt til å tåle ubehag i en overgansperiode. 

Ja tror du man kan avtale med psykiateren at man kan ringe eller sende melding eller sånn? Var det jeg tenkte på om var vanlig/en mulighet🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja tror du man kan avtale med psykiateren at man kan ringe eller sende melding eller sånn? Var det jeg tenkte på om var vanlig/en mulighet🙂

Nei det er ikke vanlig, men du må jo nesten spørre psykiateren selv. Som du nettopp fikk beskjed om av annen bruker, så ringer du legevakten hvis det er noe akutt. Så må du roe ned angsten din og forstå at de fleste bivirkninger ikke er farlige, og stå i ubehaget i et par uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Okei. Har starta på antidepressiva før, som jeg ble helt gal av🙈 så er litt bekymra og vet jeg reagerer raskt på slike medisiner.

Hvorfor går du til privat psykiater, kun for å få resept på antidepressiva? Hadde skjønt det hvis det var snakk om ADHD-medisin, da det er kun spesialister som kan skrive ut det. Men fastlegen kan jo skrive ut antidepressiva. Det blir som å kaste penger ut fra vinduet.

Uansett så er det vanlig å få bivirkninger av antidepressiva. For meg var det så ille at jeg sluttet etter en uke. Men nå går jeg på stemningsstabiliserende, fordi jeg har tilbakevendende depressiv lidelse.

Anonymkode: cdfd2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor går du til privat psykiater, kun for å få resept på antidepressiva? Hadde skjønt det hvis det var snakk om ADHD-medisin, da det er kun spesialister som kan skrive ut det. Men fastlegen kan jo skrive ut antidepressiva. Det blir som å kaste penger ut fra vinduet.

Uansett så er det vanlig å få bivirkninger av antidepressiva. For meg var det så ille at jeg sluttet etter en uke. Men nå går jeg på stemningsstabiliserende, fordi jeg har tilbakevendende depressiv lidelse.

Anonymkode: cdfd2...316

Antidep var bare et eksempel da, vet ikke hva psykiateren evt vil gi meg. Får ikke så god hjelp med dette ac fastlegen, en psykiater har bedre kunnskap og ønsker en vurdering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Antidep var bare et eksempel da, vet ikke hva psykiateren evt vil gi meg. Får ikke så god hjelp med dette ac fastlegen, en psykiater har bedre kunnskap og ønsker en vurdering.

Som andre sier her, det blir å skyte spurv med kanon å bruke penger på privat psykiater for å behandle f.eks. angst eller depresjon, men hvis du ikke stoler på fastlegen din og ellers kommer til å gå ubehandlet så er det selvfølgelig veldig mye bedre å bruke litt penger enn å ikke få noen behandling i det hele tatt.

jeg synes du burde bestille en time nå i dag så du kan få kommet i gang. Ikke noe godt å gå og gå til du blir alvorlig syk. Det er bortkastet tid og gir deg bare lidelse.

Da gir du bare psykiater beskjed om hvilken medisin du ble "gal" av sist og så er ikke det noe problem.

Anonymkode: ee72d...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du går til psykiater for å få en vurdering og utredning av mental helse. Så vil psykiateren gi deg medisiner basert på hva h*n mener er best, og så må du kommunisere hva du allerede har prøvd og hva slags reaksjoner du fikk på det/hvor lenge du gikk på det osv. 

Vi kan ikke svare deg på hvordan oppfølgingen blir hos akkurat den psykiateren du kommer til, men det finner du ut når du er der. Du kan ikke gå til psykiater og forvente at du bare skal ha 2 timer. En dyktig terapeut bruker tid på å utrede og bli kjent med deg/finne ut av underliggende problemer, og kaster seg ikke på medisiner etter 5 minutter. 

Anbefaler at du bruker tid på å finne en med veldig gode anmeldelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som andre sier her, det blir å skyte spurv med kanon å bruke penger på privat psykiater for å behandle f.eks. angst eller depresjon, men hvis du ikke stoler på fastlegen din og ellers kommer til å gå ubehandlet så er det selvfølgelig veldig mye bedre å bruke litt penger enn å ikke få noen behandling i det hele tatt.

jeg synes du burde bestille en time nå i dag så du kan få kommet i gang. Ikke noe godt å gå og gå til du blir alvorlig syk. Det er bortkastet tid og gir deg bare lidelse.

Da gir du bare psykiater beskjed om hvilken medisin du ble "gal" av sist og så er ikke det noe problem.

Denne brukeren har hatt veldig mange tråder i flere forum, og bærer preg av sterk angst og mentale utfordringer. Å gå til privat psykiater kan nok være veldig lurt for å få en skikkelig utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne brukeren har hatt veldig mange tråder i flere forum, og bærer preg av sterk angst og mentale utfordringer. Å gå til privat psykiater kan nok være veldig lurt for å få en skikkelig utredning. 

Ja, jeg er klar over det og ber til høyere makter over at hun klarer å foreta seg noe. Så bestill den timen TS! Jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at du fikk så store reaksjoner at du ble gal. Du avtaler med psykiateren hva du gjør ved reaksjoner. Som regel vil det innebære å kontakte fastlege. Legevakt er særdeles sjeldent nødvendig i denne type tilfeller. Det er IKKE vanlig å avtale voldsom hyppig kontakt på telefon og e-post ved oppstart av medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja jeg er allerede alvorlig syk. Så føler det er eneste mulighet for å få en helhetlig vurdering av en som KAN psykofarma 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, for å hjelpe deg litt; her er en liste over anbefalte private psykiatere i Oslo. 

https://www.legelisten.no/psykiatere/Oslo?service_type=priv

Da kan du se hvem som holder til der det er mest praktis for deg mtp reisevei, og du kan lese litt om hver av dem/lese anmeldelser. Jeg ser f.eks at han som er listet som nr 2, Alexsandar Brankovic, får svært gode skussmål fra noen som sliter med helseangst, panikkangst, og derealisering. Ser ut som han tar videokonsultasjon.

Volvat Majorstuen https://www.volvat.no/behandlere/brankovic-aleksandar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS, for å hjelpe deg litt; her er en liste over anbefalte private psykiatere i Oslo. 

https://www.legelisten.no/psykiatere/Oslo?service_type=priv

Da kan du se hvem som holder til der det er mest praktis for deg mtp reisevei, og du kan lese litt om hver av dem/lese anmeldelser. Jeg ser f.eks at han som er listet som nr 2, Alexsandar Brankovic, får svært gode skussmål fra noen som sliter med helseangst, panikkangst, og derealisering. Ser ut som han tar videokonsultasjon.

Volvat Majorstuen https://www.volvat.no/behandlere/brankovic-aleksandar/

Takk for tips, men jeg bor ikke i oslo. Ikke alle bor i Oslo 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Sterk angst ja, men hva mener du med mentale utfordringer? Litt drøyt å komme med slike påstander. Jeg tror ikke jeg er gal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips, men jeg bor ikke i oslo. Ikke alle bor i Oslo 🤪

Hvor bor du? Så kan vi tipse om noen nærmere der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...