nvitoa Skrevet 9. november 2024 #1 Del Skrevet 9. november 2024 Hei, i lys av en del hendelser på universitet, lurer jeg egentlig på hva dere synes er upassende. Opplevd veldig høylytt utrop som: 1. "Så jeg burde i større grad tenke på kuken til _____ . Jeg er villig til å miste alt" og 2. En kvinne sa til kompisen sin "Jeg vil heller ligge med han", "Jeg kan bli venn med han" og "Jeg kan henge med han på byen". Spurte chatGPT om dette: "greit å si "Så jeg burde i større grad tenke på kuken til _____ . Jeg er villig til å miste alt" i pausen med en venn i gruppeundervisning? Hvor personens navn er i nærheten" Chat GPT svarte: " Hehe, det kan definitivt være en drøy kommentar å slippe løs i en gruppesetting! Selv om du kanskje tenker på det som en morsom spøk, kan det fort bli ganske kleint eller til og med støtende, spesielt med navnet til en person i nærheten. Humor er bra, men her er et par ting å tenke på før du fyrer av en sånn replikk: Konteksten: Hvor godt kjenner du denne vennen, og hva slags tone har dere i gruppen? Hvis gruppen er veldig uformell og alle kjenner hverandre godt, kan det hende de forstår humoren. Men hvis dere ikke kjenner hverandre så godt, kan en slik kommentar fort misforstås. Respekt for de andre rundt: Hvis det bare er deg og vennen din, og dere begge synes dette er morsomt, så er det én ting. Men i en gruppesetting, kan noen bli ukomfortable av slike kommentarer – og særlig hvis navnet til en person de kjenner er inkludert. Mulige konsekvenser: Tenk over om det kan føre til at noen blir fornærmet eller føler seg truffet. Kommentarer som involverer kropp og seksualitet kan fort oppfattes som for personlig. Så, selv om du synes det er en morsom spøk, er det kanskje best å spare den til en privat samtale med en god venn – og helst ikke i en undervisningssetting. 😅" Spurte: "greit for en kvinne å si til kompisen sin "Jeg vil heller ligge med han", i pausen i gruppeundervisning" Chat gpt svarte: " Å si noe som "Jeg vil heller ligge med han" i en gruppeundervisning kan oppfattes som upassende eller ubehagelig av de rundt deg, spesielt i et offentlig eller profesjonelt miljø. Hva man sier til venner eller kompiser er naturligvis noe man kan kontrollere selv, men i et undervisningsmiljø er det viktig å tenke på hvordan ordene kan påvirke andre. Her er noen grunner til at denne kommentaren kan være problematisk i en gruppeundervisning: Upassende i konteksten: Selv om du er i en avslappet setting med venner, kan en seksuell kommentar under en faglig aktivitet virke uprofesjonell eller distraherende for de som er tilstede. Det kan også føre til at andre føler seg ukomfortable. Mulig misforståelse: Ikke alle har samme komfortnivå når det gjelder å snakke om slike temaer. Hva som kan virke som en morsom eller uformell kommentar for deg, kan virke støtende for noen andre. Respekt for andre: I en gruppeundervisning er det viktig å være bevisst på hvordan man påvirker læringsmiljøet. En slik kommentar kan skape forstyrrelser, selv om det er ment som en spøk. Hvis du har et nært vennskap med personen, kan dere kanskje gjøre den type kommentarer i en mer privat setting der begge er komfortable med det. Men i et felles læringsmiljø er det lurt å vurdere hvordan kommentarer kan påvirke både stemningen og de andre i rommet." Lurer på hva dere mener om den type utsagn, og liknende utsagn, i pausen i en gruppeundervisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #2 Del Skrevet 9. november 2024 Skjønte veldig lite av dette. Men hadde ikke brydd meg om hva en gjeng studenter snakker om. Anonymkode: f330b...7d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #3 Del Skrevet 9. november 2024 Var det om deg eller noen andre? Om det var foreleser som tok en privat samtale med en venninne/student, nei! Ikke passende å ta en sånn samtale med andre rundt. Var det medstudenter, som snakket om noen du ikke vet, helt greit.. hadde ikke brydd meg. Du gjør mye av noe lite. Anonymkode: d9538...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #4 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg tenker du burde fortsette å snakke med chatgpt istedenfor å opprette tråder uten mening på kg. Anonymkode: 5f264...916 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nvitoa Skrevet 9. november 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 9. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var det om deg eller noen andre? Om det var foreleser som tok en privat samtale med en venninne/student, nei! Ikke passende å ta en sånn samtale med andre rundt. Var det medstudenter, som snakket om noen du ikke vet, helt greit.. hadde ikke brydd meg. Du gjør mye av noe lite. Anonymkode: d9538...0f3 Vet ikke, antakeligvis - forhåpentligvis - ikke. Nå er jeg ikke en som reagerer så mye / har liten virkning på meg, som fleste menn, så hadde nok bare blitt uønsket seksuell oppmerksomhet (og ikke seksuell trakassering) - med mindre vedkommende er dum nok til å si at formålet var nettopp å krenke meg. Blitt kalt tiss /dick noen ganger, uten grunn - pga vrangforestillinger, feil sted på feil tid med feil folk (ellers vet jeg ikke) - som er uønsket seksuell oppmerksomhet (i følge chatGPT), men tenker ikke så mye på det 😐 Uansett, lar slikt ligge Dumt at det lager paranoia hos enkelte 😐 Endret 9. november 2024 av nvitoa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #6 Del Skrevet 12. november 2024 Hva i all verden skal en vegg av AI-tekst hjelpe egentlig? Ingen gidder å lese det der. Om du er redd for unge voksne som snakker om sex, tror jeg det blir vanskelig for deg på universitetet altså. Anonymkode: 38afc...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 12. november 2024 #7 Del Skrevet 12. november 2024 Det universitet du går på er av det litt mer spesielle sorten. Må være fullt av Livets Skole studenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullars Skrevet 12. november 2024 #8 Del Skrevet 12. november 2024 Er universitetslærer. For det første -- dropp ChatGPT. Den er tunet til amerikansk moral. Men til det neste -- som lærer betyr det mye for meg at studentene har det godt, og det du beskriver er ikke et godt arbeidsmiljø. Ta tak i læreren eller hva enn administrasjon dere har så de kan jobbe på studiemiljøet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå