Gå til innhold

Nabogrenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen har bygget garasjen sin inntil min som vil si at ca 30 cm av hans står på min eiendom. Dette ble avtalt med forrige eier fordi han bygde sin for nærme nabogrensen, men det er ikke skrevet noe sted. Jeg ønsker at han river den delen som står på min eiendom, Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 7cd53...6ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er under 20 år siden dette skjedde så får du skaffe deg advokat.

Om det er over 20 år siden så er det naboens eigendom nå.

Anonymkode: 696ef...e74

• Liker 2
Skrevet

Har han fått tillatelse til dette av kommunen og du har fått nabovarsel og meldt ifra om dette? 

Anonymkode: 8ebb1...5d9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det er under 20 år siden dette skjedde så får du skaffe deg advokat.

Om det er over 20 år siden så er det naboens eigendom nå.

Anonymkode: 696ef...e74

Du får kun eierskap gjennom hevd om du bruker området i den tro at det er din eiendom. Når kjøpte den nye naboen eiendommen, og fikk han da beskjed om at garasjen var bygget over grensen?

Ganske uforholdsmessig å få naboen til å rive 30 cm av garasjen lenge etterpå, når du tidligere har sagt at det er greit. Men det er en annen sak.

Du trenger (foreløpig) ingen advokat, men snakk med naboen din. 

Anonymkode: e8223...8c1

Skrevet

Naboen har bygget garasjen sin inntil min som vil si at ca 30 cm av hans står på min eiendom. Dette ble avtalt med forrige eier fordi han bygde sin for nærme nabogrensen, men det er ikke skrevet noe sted. Jeg ønsker at han river den delen som står på min eiendom, Hvordan går jeg frem?

Flytt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du sikker på at de 30 cm er verdt konflikten og kostnadene? Du risikerer flere hundre tusen i rettsak som det ikke ersikkertat du vinner - i tillegg vil du få et dårlig forhold til naboen. 

Når forrige eier har godtatt plasseringen av garasjen og du har kjøpt med den plasseringen er det ikke sikkert at du vinner juridisk. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Naboen skal rive 30 cm av garasjen sin? 

Hvor lenge er det siden garasjen ble bygget da? Er dere i konflikt? Det virker veldig sært å kreve dette. 

Anonymkode: f6e86...aef

• Liker 5
Skrevet

Er bygget godkjent av kommunen? Ta kontakt med plan og bygg, så får de gjøre en vurdering. Muntlig avtale er ikke godt nok, slik bruk av andres eiendom må tinglyses på eiendommen og ikke på eier. Forøvrig må alt under 1 meter fra nabogrense søkes om og godkjennes av naboene, og fordelene må være langt større enn ulempene for at kommunen også skal si ja (det holder ikke med naboene alene). Her fikk vi bygge helt inn til grensen, men måtte tinglyse rett til vedlikehold.

Anonymkode: 6ffc1...858

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er bygget godkjent av kommunen? Ta kontakt med plan og bygg, så får de gjøre en vurdering. Muntlig avtale er ikke godt nok, slik bruk av andres eiendom må tinglyses på eiendommen og ikke på eier. Forøvrig må alt under 1 meter fra nabogrense søkes om og godkjennes av naboene, og fordelene må være langt større enn ulempene for at kommunen også skal si ja (det holder ikke med naboene alene). Her fikk vi bygge helt inn til grensen, men måtte tinglyse rett til vedlikehold.

Anonymkode: 6ffc1...858

Det kommer helt an på reglene til kommunen. I vår reguleringsplan står det at garasje, bod, uthus og lignende kan bygges på nabogrensen.

For øvrig er vilkåret for dispensasjon at fordelene er «større» enn ulempene, ikke «langt større».

Kommunen kan i tillegg, om reguleringsplanen ikke legger opp til det, godkjenne nærmere plassering enn én meter, men det står ikke noe sted i loven at de kan kreve tinglysing. Så her har de nok gått litt vel langt i å stille krav, men her var kanskje naboene uenig i plasseringen?

Skal det tinglyses en bruksrett til en eiendom, som er evigvarende og tilknyttet eiendommen, må området måles opp dersom det er mer enn 12 m2.

Det er ikke noe krav om tinglysing. Det er kun for bevisets skyld at ting tinglyses. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer helt an på reglene til kommunen. I vår reguleringsplan står det at garasje, bod, uthus og lignende kan bygges på nabogrensen.

For øvrig er vilkåret for dispensasjon at fordelene er «større» enn ulempene, ikke «langt større».

Kommunen kan i tillegg, om reguleringsplanen ikke legger opp til det, godkjenne nærmere plassering enn én meter, men det står ikke noe sted i loven at de kan kreve tinglysing. Så her har de nok gått litt vel langt i å stille krav, men her var kanskje naboene uenig i plasseringen?

Skal det tinglyses en bruksrett til en eiendom, som er evigvarende og tilknyttet eiendommen, må området måles opp dersom det er mer enn 12 m2.

Det er ikke noe krav om tinglysing. Det er kun for bevisets skyld at ting tinglyses. 

For å pirke står det "klart større" i lovteksten 😝

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (6 timer siden):

Flytt.

Herregud, skal man flytte for hver minste ting? 

Anonymkode: c7e75...041

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde vært til stor fordel til ts sin nabo om ts flyttet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tviler du får igjenom riving . For selv om det ikke er avtalt med deg, men fra forje eier. Så er det godkjent i kommunen mest sannsynlig. 

Vi kjøpte gård for mange år siden der stod halve huset til naboen på våres eiendom, pluss halve våres redskapsbod stod på en annen nabos tomt. Dette fant vi ut at vi ikke brydde oss om. Billigste var faktisk bare å fikse grensene best mulig. Vi ga naboen slik at den delen som sto våres ble skrevet inn slik at han eide grunn, og den naboen hvor vår redskapsbo stod delvis galt ble inn i vår tomt

Er mye sluk rundt om kring. Årsak er at ofte var de ikke så nøye på timtemålingee og hvor grenser osv direkte var. Og ofte blir grenser justert osv opp i mellom årene.

Vil uansett bli dyrt hvis su går til rettsak og du vil nok ødelegger nabogorhold og da ikke bare til den ene  men sikkert flere

Anonymkode: ab904...7b4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da blir saken ute av verden for trådstarter og de kan leve fredlig.

I motsatt fall blir det gjerne rettsak advokatet og riving og nybygg 30 cm unna. 

Fort vekk 700 000.

Eller bare "litt" i rettsak uten resultat.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For å pirke står det "klart større" i lovteksten 😝

Haha, ja, det er sant. Det tilsier en kvalifisert overvekt av momenter som taler for, men jeg synes likevel «langt større» er noe mer enn «klart». 

Skrevet

Kjenner jeg er spent på hva du skal bruke den remsa med 30 cm til ..

Anonymkode: 49560...f18

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg er spent på hva du skal bruke den remsa med 30 cm til ..

Anonymkode: 49560...f18

Ja,det blir gøy å høre. 

Anonymkode: 6904e...088

Skrevet

Jeg synes og at du skal flytte. En plass uten naboer og folk. Er det vits å bli uvenn med naboene over 30 cm?

Anonymkode: f2ed0...eba

• Liker 3
Skrevet
Flintis skrev (2 timer siden):

Da blir saken ute av verden for trådstarter og de kan leve fredlig.

I motsatt fall blir det gjerne rettsak advokatet og riving og nybygg 30 cm unna. 

Fort vekk 700 000.

Eller bare "litt" i rettsak uten resultat.

Må vel heller være bedre å bli boende og leve med tomten som den er enn å flytte? Hvis TS visste om dette da han kjøpte boligen, så er det jo teit å skulle henge seg opp i det i ettertid. Hvis TS ikke visste det/det ikke var opplyst ved salg, så kan TS heller gå på selger og reklamere. 

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg viste men brøy meg ikke før naboen ble vanskelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...