Gå til innhold

Kan dagbok hjelpe mot stress og tankekjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person med mye tanker, mange helt unødvendige og veldig nødvendige. Det er såpass mye tankekjør om dagen at jeg tar de med meg inn i drømmene når jeg endelig sover. 
Har sovet et gjennomsnitt de siste 14 dagene på 4 timer om natten. Trenger søvn kjenner jeg. 

Prøvd meg på litt yoga og dette har jeg godt av, falt litt ut av rytmen av litt diverse grunner, men er på vei inn i den rutinen igjen. 
Jeg liker å skrive, fargelegge osv da får jeg en liten ro, så har jeg tenkt på om jeg skulle skrevet en dagbok. Det gjorde jeg som ung, men sluttet når jeg ble voksen. 
Tenker kanskje jeg skulle prøvd å skrive i den før jeg la meg for dagen. 
Noen som har prøvd dette? Har det fungert mot stress og tankekjør?  :) 

Anonymkode: f439a...5c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skriver hver dag, hele dagen. Nå er det også jobben min, men jeg kan ta med mine tanker inn i jobben. Skriv gjerne for hånd når du har mulighet til det - da skriver du saktere og med det så reflekterer du bedre. Jeg får mange nye oppdagelser gjennom å skrive. Små tanker, små notater. Trenger ikke være lange utgreiinger eller ferdige tanker. Sitter ofte og skriver ute blant folk også når jeg tar en kaffe og lar hodet få surre med sitt.
Prøv, det kan hvert fall ikke skade☺️ 

Anonymkode: 57f26...bd8

Skrevet

Det tror jeg kan være lurt, sett av litt tid før du legger deg til å skrive fra deg. 

Anonymkode: 92e79...c3f

• Hjerte 1
Skrevet

Ja det funker. 

Anonymkode: 39a99...89d

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig bevisstgjerande å skriva dagbok

Skrevet

Kan kanskje være en måte p få tankene ut av hodet på

men man trenher vel ikke Skrive gjennomtenkt, bare rable av seg

Anonymkode: 3b440...c13

Skrevet

Jeg skrev også dagbok som barn, og har gjort det i noen kortere perioder som voksen. Da har jeg reflektert skriftlig for meg selv rundt det som stresset meg. Jeg syns det hjalp bra mot stress og tankekjør :) 

Der jeg er nå i livet, så skriver og leser jeg såpass mye i forbindelse med jobb og en videreutdanning at det ikke frister å skrive dagbok. Og da er mestringsstrategien min å gå tur i skogen. Da flyr tankene, og jeg reflekterer, dagdrømmer og gjør nok litt av det samme. Det hjelper på tankekjør for meg. Mens med stress og uro så hjelper det aller best for meg å løpe. 

Jeg ville absolutt forsøkt å skrive dagbok. 

Anonymkode: 56f8f...a9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan kanskje være en måte p få tankene ut av hodet på

men man trenher vel ikke Skrive gjennomtenkt, bare rable av seg

Anonymkode: 3b440...c13

Ikke tenkt å skrive en bok 😁

Blir bare mine ord og tenker, ikke tenkt en avhandling heller, men mer for å få det litt ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skrev også dagbok som barn, og har gjort det i noen kortere perioder som voksen. Da har jeg reflektert skriftlig for meg selv rundt det som stresset meg. Jeg syns det hjalp bra mot stress og tankekjør :) 

Der jeg er nå i livet, så skriver og leser jeg såpass mye i forbindelse med jobb og en videreutdanning at det ikke frister å skrive dagbok. Og da er mestringsstrategien min å gå tur i skogen. Da flyr tankene, og jeg reflekterer, dagdrømmer og gjør nok litt av det samme. Det hjelper på tankekjør for meg. Mens med stress og uro så hjelper det aller best for meg å løpe. 

Jeg ville absolutt forsøkt å skrive dagbok. 

Anonymkode: 56f8f...a9d

Skogen er magisk, får bare ikke til det hver dag. Jeg gjør nok det samme som deg i skogen, jeg kan også ta meg i å både synge og snakke med meg selv der jeg går😂 
Og i perioder er hode så ille slik som nå så tenkte litt på om det kan hjelpe litt om kvelden. 

Takk for så fine tilbakemeldinger, tror jeg skal ut å finne meg en bok i dag å starte med det. 

Skrevet

jeg har skrevet dagbok i 30 år, og i går tok jeg og kastet alle fordi jeg så en reel "hvem stoler du nok på til å rydde dine private greier om du plutselig dør?" og jeg kom til at jeg ikke stoler på noen i så stor grad at jeg tror de kaster bøkene uten å lese i dem, og jeg ønsker ikke at noen av mine nærmeste skal gå gjennom mine innerste tanker i de periodene som var skikkelig dritt, spesielt ikke barna mine. Det er ikke noe positivt i å se hva ens mor har slitt med av tanker. Så det ble et stort bål i oljetønna for å si det slik men det var også godt å sette fyr på dem, gjøre seg ferdig på en måte.. 

Anonymkode: 6499f...b4f

Skrevet

Jeg skrev korte notater i en dagbok. Skrev kort om hvordan dagen var feks: Drittdag, sovet dårlig. Orker ikke mat eller gjøre noe. Gleder meg til å legge meg.

Eller: Hadde en fin dag, sov godt. Ikke så mye tankekjør idag. Spiste deilig middag og så en fin film. Snart ferdig å lese boka mi, på tide å finne ny bok snart.

Jeg hadde så tankekjør at jeg trudde jwg skulle krepere. Det tok meg 2 ÅR å bli kvitt det og nå idag eier jeg ikke tankekjør i det hele tatt.

Jeg leste gamle notater i dagboka og ble bare lei meg for hvor jævlig den tiden var, så brant opp alt sammen. Uansett så anbefaler jeg dagbok, få tankene ned ett sted. Bruk notatene for å se fremgang. Etterhvert vil du se dagene blir bedre og bedre.

Anonymkode: 52177...700

Skrevet

Veldig lurt å skrive dagbok! I tillegg så er et triks jeg har når tankekjøret blir ille; telle til 100, eller si alfabetet. Da får jeg noe annet å fokusere på, og det roer ned. Nå har jeg ADHD og kan ikke bli kvitt dette tankekjøret, men det hjelper i hvert fall å fokusere på tall eller alfabetet, som gir mye mindre å tenke på :) 

Anonymkode: 5c1ea...9af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...