AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:22 #1 Del Skrevet fredag kl 23:22 Jeg lurer på når jeg har tjent opp ny periode med sykepenger. Jeg vet at det må gå 26 uker, men er det fra sist gang du var sykemeldt eller sist gang en mottok sykepenger? I mitt tilfelle var jeg egentlig gradert sykemeldt til midten av august, men jeg valgte å begynne å jobbe fullt igjen før perioden gikk ut rett etter ferien min. Jeg begynte da fullt igjen 5.august rett etter ferien min, men siste gang jeg var sykemeldt og jobbet var var 12.juli, siden jeg gikk ut i ferie fra 15.juli - 4.august. Jeg fylte ut i søknaden om sykepenger at jeg startet igjen for fullt 5.august, og la inn at jeg hadde ferie i perioden 15.juli - 4.august. Så jeg blir veldig usikker hva som blir riktig, er det sist gang man er sykemeldt så blir det vel strengt tatt 4.august som det telles fra selv om jeg hadde ferie, men er det siste gang jeg mottok sykepenger som gjelder, så vil jo antall uker telle fra 15.juli. Er det fra 15.juli som jeg skal beregne utifra så har jeg tjent opp ny periode 13.januar, mens er det fra 5.august så er det ikke før 3.februar det har gått 26 uker. Jeg skal sannsynligvis gjennom en ny operasjon på nyåret en gang, og det hadde vært betryggende for meg å vite hvor lenge jeg har rett på sykepenger i ettertid. Jeg har noen uker igjen fra denne perioden, men ikke så mange. Anonymkode: d995a...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:05 #2 Del Skrevet søndag kl 07:05 Det gjelder fra du sist fikk utbetalt sykepenger. Den perioden du har lagt inn ferie fikk du ikke sykepenger, så da blir det fra 15 juli. Dette står på nav.no: "Hvis du har brukt opp de 52 ukene, må det gå 26 uker uten sykepenger fra Nav eller arbeidsavklaringspenger, før du kan få vurdert om du har rett til sykepenger på nytt." https://www.nav.no/sykepenger#hvor-lenge Anonymkode: 9c3e2...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:46 #3 Del Skrevet søndag kl 10:46 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det gjelder fra du sist fikk utbetalt sykepenger. Den perioden du har lagt inn ferie fikk du ikke sykepenger, så da blir det fra 15 juli. Dette står på nav.no: "Hvis du har brukt opp de 52 ukene, må det gå 26 uker uten sykepenger fra Nav eller arbeidsavklaringspenger, før du kan få vurdert om du har rett til sykepenger på nytt." https://www.nav.no/sykepenger#hvor-lenge Anonymkode: 9c3e2...c5f Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg kom frem til det samme når jeg søkte litt på nettet, det som er viktig her at man har vært "helt arbeidsfør" i perioden, og hva som ligger i begrepet arbeidsfør, med andre ord skal jeg ha opparbeidet meg en ny periode med sykepenger fra uke 3. i 2025. "Arbeidstaker må være helt arbeidsfør i 26 uker for å få ny rett til sykepenger fra NAV, etter å ha oppnådd maksdato for sykepenger etter folketrygdloven § 8-12. «Helt arbeidsfør» vil si at arbeidstaker ikke mottar sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller ugradert uførepensjon etter folketrygdloven i opptjeningsperioden. Opptjeningstiden regnes fra det tidspunktet arbeidstaker sist mottok en slik ytelse fra NAV. At arbeidsevnen er redusert betyr ikke noe for opptjeningen, så lenge arbeidstaker ikke har mottatt ytelser fra folketrygden. Anonymkode: d995a...9d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå