Gå til innhold

Cravings når man slanker seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har vært det vanskeligste for meg som går ned i vekt som har valgt å ikke bruke medisiner (no shame for dere som velger det, altså. Slankemedisin har hjulpet mange jeg kjenner).

Men jeg begynte å trene samtidig som jeg tok grep på maten, og visste jo at å trene moderat 2-3 ganger i uken som var alt jeg orket i starten, ikke ville ha noe særlig å si på vekten. Lett styrketrening i en halvtime og gåturer forbrenner lite. Men det som skjedde etter hvert som jeg kom i bedre form og orket mer var at det hjalp på cravings. Har testet det ut såpass mange ganger at jeg vet at det er funker. F.eks på jobb i dag så følte så følte jeg på en skikkelig sultfølelse selv om jeg hadde spist en god lunsj. Begynte å få den der "fuck it, jeg gir etter; kjøper inn chips og godteri til i kveld" Alle som har slitt med overvekt og overspising vet hva jeg mener. Den der "sultfølelsen er så sterk, jeg klarer ikke motstå, utsetter viljestyrken til mandag". 

Men fordi jeg har vært gjennom det samme før mange ganger før så visste jeg at om jeg kom meg på trening rett etter jobb så ville fokuset bli omstilt. Nå er jeg i såpass god form at jeg kan trene hardt, da. Men slik var det ikke i starten. Og sure enough, da jeg var ferdig med økten så fristet ikke alt det jeg fantaserte om 3 timer før. Var litt sulten fremdeles, men hadde mer lyst på en næringsrik middag. 

Sultfølelse eller cravings er hjernen som roper etter dopamin. Det utskilles i hjernen når man spiser junk, men det utskilles også når man trener. Dermed går man samme tilfredsstillelse av cravings på andre måter enn å sitte og spise. Det krever litt mer, da,, men effekten er den samme for hjernen, og konsekvensene er mye, mye bedre for kroppen. 

Vet at dette vil høres belærende ut, alle vet at trening er bra og junkfood er dårlig. Men du må gi det en sjans og virkelig føle det på kroppen. 

Anonymkode: 0ec06...583

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...