AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Mannen min ønsker å bruke et liten formue på å kjøpe ny bil. Jeg mener at det er idiotisk bruk av penger, at bilen vi har nå holder til det mest nødvendige, og at det er uforsvarlig i og med at dyrtiden kan bli enda verre. Han står på sitt og mener at jeg krisemaksimerer. Har dere noen forslag til hvordan jeg forhandler meg ut av denne? Vi har jo råd, men det ER et dumt kjøp, gitt omstendighetene. Jeg mener eksempelvis at det hadde vært mye smartere å la pengene bli liggende i fond de neste par årene, til dyrtiden avtar. Anonymkode: e3b0c...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Er et lov å vite hva slags bil dere har nå, hva dere primært bruker den til, og hva slags bil han ønsker å kjøpe? Du må jo utdype han sin side av saken også. Anonymkode: 527d9...12a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Det er umulig når vi ikke vet noe om deres økonomiske situasjon, forhistorie når det gjelder det økonomiske og hvor mye hver av dere har av autoritet i forholdet i slike saker. Anonymkode: 37992...00a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amistad Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden synes den var litt vanskelig å svare på siden dere har råd, og en av dere vil mens den andre ikke vil. Lokke med regelmessig sex om han ikke kjøper ny bil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden Vi selger bilen vår no, til 300.000kr, er ikke lån på den, så vi har tenkt å ta et billån på 450.000, så får vi kjøpt en bil til rundt 800.000 er planen. Så jeg tenker alt handler om lån, egenkapital, og hvor langsiktig du har tenkt å ha lånet på. Anonymkode: 3687e...7de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Bil er et dumt kjøp i 90% av tilfeller. Tap, tap, tap, utgifter, utgifter, utgifter. Lag et økonomisk regnestykke på hvor mye penger som går ut av husholdningen ved å kjøpe ny bil. Harde tall og fakta. Det er relativt enkelt å regne på det, med 1-2 realistiske antagelser. Gjør saken din mega-rasjonell, hehe. Anonymkode: 8a07b...517 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mannen min ønsker å bruke et liten formue på å kjøpe ny bil. Jeg mener at det er idiotisk bruk av penger, at bilen vi har nå holder til det mest nødvendige, og at det er uforsvarlig i og med at dyrtiden kan bli enda verre. Han står på sitt og mener at jeg krisemaksimerer. Har dere noen forslag til hvordan jeg forhandler meg ut av denne? Vi har jo råd, men det ER et dumt kjøp, gitt omstendighetene. Jeg mener eksempelvis at det hadde vært mye smartere å la pengene bli liggende i fond de neste par årene, til dyrtiden avtar. Anonymkode: e3b0c...d6c Typisk kvinner å sette kjepper i hjulet for mannens lille drøm. Heier på mannen din. Anonymkode: 4b5c5...cb3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Så lenge dere ikke faller i fellen og bruker dyre billån til å kjøpe er det greit tenker jeg. Å ta opp billån blir det samme som forbrukslån. Det gjør man bare ikke. Anonymkode: 18854...0fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Er dere gift? Hvis så skal slike utgifter avgjøres i fellesskap. Personlig syns jeg at bil er noe å kjøre fra A til B og bør være så billig og smertefri til den oppgaven som mulig. Men vi er alle forskjellige. Mann. Anonymkode: 87613...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er dere gift? Hvis så skal slike utgifter avgjøres i fellesskap. Personlig syns jeg at bil er noe å kjøre fra A til B og bør være så billig og smertefri til den oppgaven som mulig. Men vi er alle forskjellige. Mann. Anonymkode: 87613...569 Også gifte disponerer egne midler som de ønsker så lenge økonomien tillater det. Det er ingen krav til å diskutere med ektefelle. Det eneste unntaket er å ta opp lån ned sikkerhet i felles bolig. Anonymkode: 25ed3...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Er et lov å vite hva slags bil dere har nå, hva dere primært bruker den til, og hva slags bil han ønsker å kjøpe? Du må jo utdype han sin side av saken også. Anonymkode: 527d9...12a Vi har en Toyota RAV4, 2019-modell. Jeg synes at det er en helt utmerket bil. Kjempeglad i den. Vi bruker bilen til handleturer, henting og levering av unger, enkelte ekskursjoner, besøk til besteforelde og hyttebesøk. Bilen brukes hyppig hver dag, men ingen av oss bruker den som pendler-bil til jobb (kollektivtransport er enklere). Han ønsker enten å kjøpe nye Audi Q8 eller nye Porsche Macan. Startprisen er rett i underkant av 1 million på begge, men han vil ha en god del ekstrautstyr hvis vi først skal kjøpe. Han ser for seg en sluttsum mellom 1,4 - 1,6. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er umulig når vi ikke vet noe om deres økonomiske situasjon, forhistorie når det gjelder det økonomiske og hvor mye hver av dere har av autoritet i forholdet i slike saker. Anonymkode: 37992...00a Amistad skrev (51 minutter siden): synes den var litt vanskelig å svare på siden dere har råd, og en av dere vil mens den andre ikke vil. Lokke med regelmessig sex om han ikke kjøper ny bil? AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi selger bilen vår no, til 300.000kr, er ikke lån på den, så vi har tenkt å ta et billån på 450.000, så får vi kjøpt en bil til rundt 800.000 er planen. Så jeg tenker alt handler om lån, egenkapital, og hvor langsiktig du har tenkt å ha lånet på. Anonymkode: 3687e...7de AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Bil er et dumt kjøp i 90% av tilfeller. Tap, tap, tap, utgifter, utgifter, utgifter. Lag et økonomisk regnestykke på hvor mye penger som går ut av husholdningen ved å kjøpe ny bil. Harde tall og fakta. Det er relativt enkelt å regne på det, med 1-2 realistiske antagelser. Gjør saken din mega-rasjonell, hehe. Anonymkode: 8a07b...517 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så lenge dere ikke faller i fellen og bruker dyre billån til å kjøpe er det greit tenker jeg. Å ta opp billån blir det samme som forbrukslån. Det gjør man bare ikke. Anonymkode: 18854...0fb Uten at jeg ønsker å utgreie for mye om vår økonomiske situasjon: vi kan kjøpe bilen uten å ta opp lån eller selge nåværende bil, men det er så absolutt et betydelig kjøp mhp. vår økonomiske situasjon. Det er et veldig stort kjøp, og jeg synes det er litt ubehagelig faktisk. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er dere gift? Hvis så skal slike utgifter avgjøres i fellesskap. Personlig syns jeg at bil er noe å kjøre fra A til B og bør være så billig og smertefri til den oppgaven som mulig. Men vi er alle forskjellige. Mann. Anonymkode: 87613...569 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Også gifte disponerer egne midler som de ønsker så lenge økonomien tillater det. Det er ingen krav til å diskutere med ektefelle. Det eneste unntaket er å ta opp lån ned sikkerhet i felles bolig. Anonymkode: 25ed3...163 Vi er gift. Anonymkode: e3b0c...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har en Toyota RAV4, 2019-modell. Jeg synes at det er en helt utmerket bil. Kjempeglad i den. Vi bruker bilen til handleturer, henting og levering av unger, enkelte ekskursjoner, besøk til besteforelde og hyttebesøk. Bilen brukes hyppig hver dag, men ingen av oss bruker den som pendler-bil til jobb (kollektivtransport er enklere). Han ønsker enten å kjøpe nye Audi Q8 eller nye Porsche Macan. Startprisen er rett i underkant av 1 million på begge, men han vil ha en god del ekstrautstyr hvis vi først skal kjøpe. Han ser for seg en sluttsum mellom 1,4 - 1,6. Uten at jeg ønsker å utgreie for mye om vår økonomiske situasjon: vi kan kjøpe bilen uten å ta opp lån eller selge nåværende bil, men det er så absolutt et betydelig kjøp mhp. vår økonomiske situasjon. Det er et veldig stort kjøp, og jeg synes det er litt ubehagelig faktisk. Vi er gift. Anonymkode: e3b0c...d6c Det er ikke et smart kjøp, gitt det du forteller. Det er et kjøp med hjertet. Han blendes av guttedrømmen, status, hva nå enn det er. Anonymkode: 8a07b...517 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden 2019 modell? Om den ikke har gått over 150.000 km er det ingen grunn til å bytte. Helt enig med deg. Bil er tapsprosjekt, jeg har biler i ca 10 år som da er oppbrukt med over 200,000 km++ Anonymkode: 7a241...cbd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi selger bilen vår no, til 300.000kr, er ikke lån på den, så vi har tenkt å ta et billån på 450.000, så får vi kjøpt en bil til rundt 800.000 er planen. Så jeg tenker alt handler om lån, egenkapital, og hvor langsiktig du har tenkt å ha lånet på. Anonymkode: 3687e...7de DET er kleint ... Låne nesten en halv mill til bil.... Anonymkode: 9e8c0...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Ny Porsche??? Hadde heller kjøpt en liten leilighet på fjellet. Anonymkode: 40fc6...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå