Anonym0526 Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Hei! Jeg er usikker på hvilket studium jeg skal velge og kunne trengt noen råd. Jeg går siste året på videregående og kommer til å få et snitt på cirka 5,5. Målet mitt er å få en godt betalt jobb innenfor et etterspurt yrke, slik at jeg har gode muligheter på arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å velge en studieretning som gir stabile jobbmuligheter uten at jeg trenger å bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet. På videregående har jeg likt økonomistyring, og jeg vurderer derfor å studere til siviløkonom. Samtidig er jeg bekymret for at konkurransen i dette feltet er høy, siden det er mange utdannede økonomer og en risiko for automatisering. I tillegg er jobber innen økonomi ofte i privat sektor, hvor det dessverre kan være større utfordringer med diskriminering. Har dere tips til studieretninger og yrker som kan oppfylle disse ønskene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Du hadde identisk tråd for litt siden… fortsette på den kanskje? Anonymkode: d07a3...dc7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Anonym0526 skrev (18 minutter siden): Hei! Jeg er usikker på hvilket studium jeg skal velge og kunne trengt noen råd. Jeg går siste året på videregående og kommer til å få et snitt på cirka 5,5. Målet mitt er å få en godt betalt jobb innenfor et etterspurt yrke, slik at jeg har gode muligheter på arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å velge en studieretning som gir stabile jobbmuligheter uten at jeg trenger å bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet. På videregående har jeg likt økonomistyring, og jeg vurderer derfor å studere til siviløkonom. Samtidig er jeg bekymret for at konkurransen i dette feltet er høy, siden det er mange utdannede økonomer og en risiko for automatisering. I tillegg er jobber innen økonomi ofte i privat sektor, hvor det dessverre kan være større utfordringer med diskriminering. Har dere tips til studieretninger og yrker som kan oppfylle disse ønskene? Eiendomsmegler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Jurist kanskje? Eller sivilingeniør? Anonymkode: c96e6...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden De sikreste jobbene er innen helse og undervisning. Kanskje ikke best betalt, men garantert jobb, gode pensjonsordninger og sikker inntekt. Sykepleiere og lærere tjener vel 7-800 000 nå, når de har fått litt ansiennitet. Innen disse yrkene er det også omfattende muligheter til tilleggsutdanninger og spesialiseringer som gir bedre betalte jobber. Anonymkode: ff80c...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De sikreste jobbene er innen helse og undervisning. Kanskje ikke best betalt, men garantert jobb, gode pensjonsordninger og sikker inntekt. Sykepleiere og lærere tjener vel 7-800 000 nå, når de har fått litt ansiennitet. Innen disse yrkene er det også omfattende muligheter til tilleggsutdanninger og spesialiseringer som gir bedre betalte jobber. Anonymkode: ff80c...746 Hvilke sykepleiere tjener 800000? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Hvorfor studere hvis du ikke vet hva? Anonymkode: 6f3f6...867 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Maleficenta skrev (49 minutter siden): Hvilke sykepleiere tjener 800000? Det finnes kommuner som tilbyr 830.000 kr for sykepleiere. https://sykepleien.no/2024/09/oker-sykepleierlonnen-til-830000-i-aret Nettopp fordi vikarbruken er svært dyr og er blitt benyttet av de fleste kommuner. Hvis en utkant-kommune kan sikre seg en sykepleier til 800.000+ kr i året gjennom fast jobb, så er det fortsatt billigere enn å bruke en sykepleier via vikarbyrå. Anonymkode: d2023...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden VEEET IIIIKKKKKKKEEEEE!!!! Anonymkode: d13b1...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden Anonym0526 skrev (2 timer siden): Hei! Jeg er usikker på hvilket studium jeg skal velge og kunne trengt noen råd. Jeg går siste året på videregående og kommer til å få et snitt på cirka 5,5. Målet mitt er å få en godt betalt jobb innenfor et etterspurt yrke, slik at jeg har gode muligheter på arbeidsmarkedet etter endt utdanning. Selv om jeg er født og oppvokst i Norge, har jeg utenlandske foreldre og et utenlandsk navn. Derfor er det viktig for meg å velge en studieretning som gir stabile jobbmuligheter uten at jeg trenger å bekymre meg for diskriminering i arbeidsmarkedet. På videregående har jeg likt økonomistyring, og jeg vurderer derfor å studere til siviløkonom. Samtidig er jeg bekymret for at konkurransen i dette feltet er høy, siden det er mange utdannede økonomer og en risiko for automatisering. I tillegg er jobber innen økonomi ofte i privat sektor, hvor det dessverre kan være større utfordringer med diskriminering. Har dere tips til studieretninger og yrker som kan oppfylle disse ønskene? Du stiller riktige spørsmål fordi dette er et tema som jeg selv er veldig opptatt av. Mulig at du har lest noen tråder her som handlet om dette temaet hvor jeg har dokumentert konkret hvor mye diskriminering det finnes i privat sektor. Så det er veldig bra at du stiller de riktige spørsmålene og du vet allerede at det er mest diskriminering i privat sektor, nettopp fordi den som ansetter og har det siste ordet er ofte en etnisk norsk mann. Du har sikkert fått med deg at norske menn den siste tiden er blitt enda mer radikaliserte og enda mer pro-Frp og pro-Trump og det er ingen tvil i at diskriminerende holdninger sprer seg under ansettelser kanskje i enda større grad nå enn tidligere. Etnisk norske menn tiltrekkes mot privat sektor og det er også der det er flest mannlige sjefer og det er heller ikke like sterke anti-diskriminerings regler i privat sektor sammenlignet med andre sektorer. Jeg ville ikke gått for siviløkonom i det hele tatt, nettopp fordi det er et yrke som satser overveldende mot privat sektor. Du må se hva som interesserer deg blant disse yrkene: alt som har med helse å gjøre, blant annet sykepleier, lege, tannlege, og psykolog til en viss grad, siden du har riktig kulturell bakgrunn. Er mer behov for minoritetsfolk i disse stillingene, i tillegg til jurist som allerede er nevnt her. Gir også muligheter for å bli advokat på sikt. Og ja, sivilingeniør, men da mer mot kommunal sektor. Anonymkode: d2023...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå