AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #1 Del Skrevet 8. november 2024 Er selv lærer, og lurer på hva du husker fra barneskolen mtp voksne/lærere? Er det noen hendelser (gode som dårlige) som du husker spesielt godt?☺️ Anonymkode: 63f7e...d90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #2 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg husker da jeg lærte å lese😊 Det var som ett lys som gikk opp. Lærte det på "Sola" og "Ola". Jeg husker også når jeg lærte minus. Jeg kunne å legge sammen, men hadde ikke lært minus. Da gikk det også opp ett lys. Anonymkode: 7b3d5...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #3 Del Skrevet 8. november 2024 Husker mye fra barneskolen. Husker lærerne, de jeg gikk i klasse med, husker Fiffi og Foffo som klasselærer strikket til oss, husker turer, vaktmesteren, husker lukta i gymgarderoben, husker juleverkstedene vi hadde, husker da jeg endra på sidetallene i matteboka og juksa med leksene, husker da læreren i norsk ikke kunne si "jævla pakkis" da hun hadde høytlesning for oss og heller da "slemme pakistaner" og vi lo godt, og lenge av den Husker masse og enda mer fra barneskolen. Anonymkode: 147e7...aec 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #4 Del Skrevet 8. november 2024 Husker langt mer fra barneskolen enn fra årene etter at jeg ble voksen; når man er barn virker et år som en evighet og man kan i detaljer huske et bursdagsselskap man var i fra slutten av 1. klasse, hvilke leker man lekte i 2. eller 3. klasse, siste skoledag da man snakket om at til neste år skulle man begynne å lære engelsk, målet en annen i klassen laget i en fotballkamp i friminuttet i slutten av 4. klasse da vi slo de store gutta fra 6. klasse, eller for den saks skyld tegnestiften jeg la på stolen til ei søt jente og ble sendt til rektor - mens for en voksen har et år gått før man vet ordet av det, og tiden og årene fletter seg sammen. Barndommen er en spesiell tid der hjernen tar vare på minnene. - Brian Anonymkode: 09a89...35e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #5 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Husker langt mer fra barneskolen enn fra årene etter at jeg ble voksen; når man er barn virker et år som en evighet og man kan i detaljer huske et bursdagsselskap man var i fra slutten av 1. klasse, hvilke leker man lekte i 2. eller 3. klasse, siste skoledag da man snakket om at til neste år skulle man begynne å lære engelsk, målet en annen i klassen laget i en fotballkamp i friminuttet i slutten av 4. klasse da vi slo de store gutta fra 6. klasse, eller for den saks skyld tegnestiften jeg la på stolen til ei søt jente og ble sendt til rektor - mens for en voksen har et år gått før man vet ordet av det, og tiden og årene fletter seg sammen. Barndommen er en spesiell tid der hjernen tar vare på minnene. - Brian Anonymkode: 09a89...35e Så hyggelig lesestoff!☺️☺️ Anonymkode: 63f7e...d90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #6 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg husker min lærer fra de første årene på barneskolen. Hun gjorde det veldig trygt og godt å være liten. Hun lærte oss mye gjennom lek og praktiske oppgaver. Vi hadde teater og kunstaktiviteter. En gang var hun forkjølet og hadde med pastiller som alle elevene fikk smake. Anonymkode: 407de...cbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #7 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg hadde en kjempeflink spesialpedagog som hadde ordentlig troen på meg, til tross for dysleksi. Jeg var 12 før jeg endelig knakk lesekoden ordentlig. Hun gav seg ikke, og tilrettela. Jeg hadde også en som prøvde å lære meg forskjellen mellom liten «d», og «b», med at «d» hadde mage, og «b» hadde ryggsekk 😊 DEN sitter 🤣 Ellers veldig mye mobbing. 8 klasseforstandere på 6 år, og ingen venner over tid i klassen (var gjerne «god nok» i en kort periode for noen år). Anonymkode: e3694...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. november 2024 #8 Del Skrevet 8. november 2024 Jeg husker bruddstykker her og der, fra første til tredje klasse. Husker at vi hadde en tannpleier som kom innom klasserommene en gang i blant (var det annenhver uke eller hva?). Vi fikk utdelt tannbørste og et lite plastbeger med fluor, også pusset vi tennene med denne fluoren. Det var vel for å lære oss god tannhelse. Jeg husker dessverre også med gru at jeg som tredjeklassing en gang ertet nådeløst en andreklassing. Hun var bare 8 år, jeg var 9 og jeg ertet henne så fælt fordi hun hadde "flatt fjes" og store pupper allerede som åtteåring (ja, hun ble ertet for det av andre også). Det er eneste gangen jeg kan huske jeg ertet noen i skoleårene. Fælt av meg. Tydeligvis gikk det innpå meg også, jeg skammet meg nok, for jeg husker det så godt ennå. Jeg husker også at vi hadde en frøken (lærer) som het Marianne, med langt blondt hår. Dette var 70-tallet, så hun hadde skikkelig blomstrete gensere og kjoler, litt sånn peace Var veldig glad i henne og hun var alltid så flink med oss elever og vi fikk hjelp når vi spurte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #9 Del Skrevet 8. november 2024 Av dårlige opplevelser husker jeg at jeg måtte sitte igjen i andre klasse fordi jeg ikke var ferdig med matteoppgavene. Vi hadde sløydlæreren som vikar og han var streng. Husker i slutten av barneskolen vi hadde en veldig streng lærer som gav oss kollektiv avstraffelse med igjensitting fordi en bølle i klassen hadde stjålet noe og nektet å innrømme det. Og vi hadde en spesialpedagog som røyka og drakk kaffe, bannet og hadde dårlig syn. Hvis man ba om hjelp så lente hun seg derfor tett over deg så du nesten ikke fikk puste. Anonymkode: 407de...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #10 Del Skrevet 8. november 2024 Husker så og si alt,nesten dag for dag. Lese,skrive,regne,strikke Osv.kunne jeg fra før. Husker det var spesielt at Rektor og vaktmesteren så på oss og passet på at vi vasket oss grundig i dusjen etter gymnastikk i tredje klasse. Dette var høsten 1983. Anonymkode: d1db7...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Del Skrevet 8. november 2024 Jaa, husker mediateket som sikkert var et fint ord for skolens ganske lyse og fine bibliotek. Tror det var takvinduer der. Husker at alle ville ha den ene limstiften som var gjennomsiktig gulfarget som luktet litt sterkere enn de hvite. Husker den rare gymlæreren som luktet rart, men det var pga han var alkoholiker og det skjønte jo ikke jeg. Husker at jeg lærte å sy korssting. Mye fint. Men husker at jeg ikke likte gymtimene, at jeg ikke torde å si noe fordi alle lo alltid og at jeg måtte putte fingeren inni et eggeskall for å få ut alt mens hele klassen så på. Husker jeg og ei annen i klassen ble stengt inne på et rom til vi drakk opp melka vår og at guttene alltid kom inn i garderoben og ertet oss fordi vi ikke torde å dusje. Kan ikke huske hva jeg lærte, men noe var det for jeg kan jo det meste nå. Anonymkode: 33512...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #12 Del Skrevet 9. november 2024 At skole dagen var et sant helvete fra dag 1 . Plassert mye med 2 stykk som hadde skadde på hjernen, ble plassert med dem pga jeg hadde dysleksi som gjorde at jeg mistet mye. I tilleg til at jeg ble mobbet både slått og sparket. Ting endret seg ikke før i 5 klasse da rektor bestemte A og B klasse skulle slås sammen og ny lærer. Flere av foreldrene i klassen jeg gikk i ønsket ikke dette men de gjorde det allikevel. Fikk da en lærer med militær utdanning. Vi måtte stille opp på rad på utsiden av døra, stå ved pulten til han sa sitt ned. Han tok tak i dysleksi så jeg fikk hjelp og fikk være i klassen og han tok å tak i mobbingen. Hadde det da bra til vi gikk ut av barneskolen. Han søkte å fortsette bli lærer på ungdomskolen fikk avslag. Og fikk ny lærer og da starter helvete igjen Anonymkode: 1420d...d7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #13 Del Skrevet 9. november 2024 Bare at vi flyttet mye og at jeg hadde gått på 4 ulike skoler før jeg var ferdig i 10. og at jeg aldri ble en del av en gruppe takket være det. Anonymkode: 1486b...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #14 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er selv lærer, og lurer på hva du husker fra barneskolen mtp voksne/lærere? Er det noen hendelser (gode som dårlige) som du husker spesielt godt?☺️ Anonymkode: 63f7e...d90 Jeg kommer fra en oppvekst med vold, alkohol og omsorgssvikt, jeg var en fattig og flau 2.klassing hvor vi skulle ha med en gave som skulle sendes til andre fattige barn på barnehjem. Jeg hadde jo så klart ingenting med. Og læreren hadde forberedt seg med en dukke som jeg kunne få sende. Jeg er nå snart 40 og husker hvor glad jeg ble. Husker også at jeg ble mobbet på storskolen. Slag spark og vonde ord, blant annet fordi jeg var fattig. En ny lærer holdt et møte med meg og en gruppe på fem mobbere, spurte de om de mobbet meg. De sa nei, hun spurte meg om jeg løy. Og jeg svarte ikke fordi jeg var så redd og visste ikke om dette møtet før jeg satt der. Det ble konkludert med at de ikke mobbet meg og ting eskalerte ekstremt i det skjulte etter det. Håper ingen lærere gjør dette i dag. Anonymkode: 160b7...8c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #15 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg husker egentlig bare små glimt fra barneskolen. Læreren som slo linjalen i kateteret så hardt at den knakk i et forsøk på å få ro i klassen (funka ikke…), den gode lukta i sløydsalen, smaken av fluorskyll. Resten er et sammensausa mareritt av mobbing og vold, ødelagte klær, bøker og sykler, og en følelse av redsel. Anonymkode: 602f0...b22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 9. november 2024 #16 Del Skrevet 9. november 2024 Det jeg husker fra barneskolen er at jeg ble mobbet og ingen av lærerne tok det alvorlig. Det føler jeg på fremdeles i dag. Jeg ble blant annet truet med kniv da jeg gikk i fjerde klasse av en gutt som gikk i sjette klasse. Ingenting kom ut av det. Skolen rett og slett gav blaffen i mobbing. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. november 2024 #17 Del Skrevet 9. november 2024 Jeg husker mye fra barneskolen. Jeg begynte i første klasse i 1985. Jeg husker de aller fleste navnene på de som gikk i klassen. Jeg husker hvordan skolen så ut og hvordan det så ut i de ulike rommene. Jeg husker følelsen av hvor store og modne fadderne fra sjette klasse var. Jeg husker jeg strikket babyvotter i forming, og at vi laget kakao og smurte knekkebrød med ost i første time med heimkunnskap. (På første time mat & helse for mine barn bakte de rundstykker, så det er litt annet nivå på matlagingen nå får man si.) Jeg husker også alle lærerne. Vi byttet dessverre ofte selv om målet var å ha samme lærer så lenge som mulig. I første klasse hadde vi en lærer som merkelig nok (synes jeg nå som voksen, da reagerte jeg ikke) stilte i grå joggedress på første skoledag. Han likte å spille gitar mens vi sang og det gikk mye i Haba Haba. Så hadde vi en ung nyutdannet lærer med masse lyst krøllet hår som hadde en diger tavlelinjal han gav navn til. Den smalt han i kateteret når vi ikke hørte etter. Vi hadde en ung kvinnelig lærer som snakket mye om hjemstedet sitt som hun så flyttet tilbake til etter bare ett år. Så hadde vi enda en ung nyutdannet, og veldig lav, lærer fra Stavanger med en dialekt som var helt ukjent for oss og ustyrtelig morsom å høre på. Halve klassen (jeg var heldigvis ikke en del av det) mobbet henne for dialekten og også høyden hennes og det var mange foreldremøter og forsøk på å ta tak i dette. Jeg husker hun tegnet et stort glass på tavla som hun skulle fylle litt etter litt hver gang vi sa eller gjorde noe hun ikke likte og om streken nådde toppen ble det nytt foreldremøte, noe det ble mange av. Vi må ha vært et brutalt møte med læreryrket og jeg har tenkt på hvor fæle elevene var mot henne og samtidig hvor viktig det er som lærer å ta kontrollen og sørge for at elevene har respekt for deg (jeg ser jo forskjellen blant mine barns lærere også). Vi hadde en sløydlærer som var en litt rar eldre mann med hår som Homer Simpson, noen veldig få hårstrå som var sirlig gredd over som hentehår. Han gikk alltid i tresko og hadde hvitt belegg i munnviken som jeg ikke klarte å la være å stirre på når han snakket (utrolig hvilke detaljer som setter seg). Til slutt hadde vi en eldre lærer som vi hadde ut barneskolen. Hun var grei. Vi bråkte mye fremdeles og jeg husker hun sa hun skulle sette kryss i taket om vi var rolig en hel dag. Det klarte vi og det var artig å se henne balansere på kontorstolen og tegne et kryss med tusj. Tre kryss fikk vi i løpet av sjette klasse. Til avslutningen i sjette klasse overrasket klassen lærerne med en egenskrevet hvor vi hadde laget ett vers for hver lærer vi hadde hatt. Jeg husker faktisk deler av den fremdeles. "Da vi begynte på skolen i første klasse var alle barna spente. Vi stod der med ransel og mor i hånda, hva var det vi hadde i vente? Var lærer'n vår kjekk, var han snill og grei, eller var han en surmaga skikkelig blei? Men gleden ble stor da vi gikk fra mor, for han Ulf, ja han var helt toppen." Så ja, det var alt i alt noen fine år. Et langt innlegg ble det visst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #18 Del Skrevet 9. november 2024 Det må vel være noen bergensere her inne som skjønner hvilken lærer jeg snakker om nå?🙊 Læreren vår var sanggal! Den første sangen vi lærte var "klar opp i sky, send sol over vår by. Hver morgengry, la fuglene fly, la *jeg husker ikke resten*" Vi måtte danse jenka i storefri dersom læreren vår hadde inspeksjon og fikk øye på oss. Han var først i rekken og så måtte vi danse rundt heeeele skolegården, så han forsømte sine inspeksjonsplikter noe så sykt mye... Vi måtte også ofte stå rundt flaggstangen på storeplassen og synge, til resten av skolens latter... Vi hadde ikke klasserom men skolestue (gikk på barneskolen fra 95-01). Steiner, leksikon og album med bilder var store ting i klasserommet. Vi sang "barnas morgenbønn" hver eneste morgen og en eller annen takkfordagen-sang ved endt skoledag. Vi måtte synge masse samler samt bordbønn ved lunsjtid. Vi var på Trollhaugen et par ganger, innom Siljustøl var vi også, samt flere museer. Når vi var på biblioteket fikk vi kun låne bøker som tilhørte småtrinnet om vi gikk der og mellomtrinnet når vi gikk der. Jeg hatet bøkene på småtrinnet da de var alt for kjedelige for meg. Men å låne en mer utfordrende bok var fullstendig uaktuelt! Så jeg måtte låne en bok som var alt for lettlest for min del, men jeg la den alltid oppi biblioteksboksen med en gang vi kom opp igjen i skolestuen. Han husket bursdagen til alle elevene hans! I min klasse hadde han hatt et par av foreldrene som elever også, så han gratulerte eleven alltid med dagen til mor eller far. I tillegg var det eks antall sanger med eks antall vers i bursdagssangene når vi hadde bursdag. Vi hadde alltid studenter! Det ene året vi IKKE hadde det var fullstendig krise, for vi elever ville så gjerne ha det! Så året etter fikk vi det igjen. Han truet alltid med at foreldrene våre burde være fluer på veggen når vi ikke oppførte oss! En gang smalt han til og med pekestokken så hardt i kateteret at den knakk og flisene spratt... Han nektet for at det fantes mobbing på skolen, og at vi som fortalte vi ble mobbet bare fant det opp... Anonymkode: 065d6...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #19 Del Skrevet 9. november 2024 Mobbing og utestenging og ingen brydde seg. Det har kanskje bikket litt for mye over nå, sånn at man blir krenket av alt. Blir man ertet et par ganger i måneden, så blir det kalt mobbing. Det er jo ikke bra det heller. Men på min skole på 90-tallet så måtte jeg bare finne meg i å bli dyttet og ertet for "bæsjefjes" daglig, for det måtte man tåle. Anonymkode: 9b444...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 9. november 2024 #20 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mobbing og utestenging og ingen brydde seg. Det har kanskje bikket litt for mye over nå, sånn at man blir krenket av alt. Blir man ertet et par ganger i måneden, så blir det kalt mobbing. Det er jo ikke bra det heller. Men på min skole på 90-tallet så måtte jeg bare finne meg i å bli dyttet og ertet for "bæsjefjes" daglig, for det måtte man tåle. Anonymkode: 9b444...cc0 Hei. Jeg beklager hva du gikk igjennom. Jeg forstår deg så godt, dette var også min hverdag hver eneste dag på barne- og ungdomsskolen. Lærerne tok ikke tak i det i det hele tatt! Jeg aner ikke hvorfor. De så det, de hørte hva medelever kalte meg, de så at en medelev sparket meg i ryggen. Jeg sliter fremdeles med ryggproblemer. De gjorde ingenting! Jeg sliter fremdeles. Du kan gjerne kontakte meg hvis du ønsker noen å chatte med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå