Gå til innhold

"Drama" blant jenter barneskolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sandie skrev (10 minutter siden):

Veldig enig i dette. Her må alle voksne - både lærere og foreldre gjøre en jobb.

I min barneskoletid ble jenter som systematisk drev med baksnakking, utestengelse og annen stygg oppførsel mot andre jenter ikke definert som mobbing men som «jentedrama» . Dette var noe lærerne ikke var interessert i å høre om, det var en bagatell de ikke skulle bli plaget med i sin hverdag. Husker det ble sagt i plenum at det var noe vi måtte ordne opp i selv. Slik tror jeg fortsatt endel lærere tenker også i dag. Det ble selvsagt aldri bedre, og den ene jenten som var verst var fra før av lærerens favoritt og fremstod som et englebarn foran alle voksne. 

Nå skal det sier at jeg er uenig i at gutter behandler hverandre sååå mye bedre, slik enkelte (særlig guttemødre) liker å påstå.  Jeg husker at var du ikke «en av gutta» og skilte deg litt ut, så ble du ofte et lett mobbeoffer.
De verste mobberne gjennom alle mine skoleår har vært gutter. Men de ofrene som ble banket til blods på vei hjem fra skolen klaget aldri til lærerne og de andre som så på våget ikke å gi beskjed. Mange stygge gutter der ute og. Det vises også i flere av de mobbesakene som har blitt omtalt i mediene.

Slik var det i min barneskoletid også.

Jeg ble mobbet av både jentene (utestenging, drittslenging, og baksnakking) og guttene (drittslenging og "lett fysisk vold" samt ødeleggelse av klær og utstyr), men det var guttene som ble tatt for det. 
Jentenes mobbing brydde hverken foreldre eller lærerne seg om, men den synlige mobbingen tok de delvis tak i.

Som voksen ser jeg at ansvarsfraskrivelsen fra foreldrene og lærere faktisk ble en del av mobbingen.  "Mamma sier at jeg trenger ikke be deg i bursdagen min hvis jeg ikke vil ha deg der, og det vil jeg ikke, for jeg liker deg ikke".
 "Lærer sier at du må lære deg å snakke norsk for han skjønner ikke hva du sier" (jeg snakket dialekt)

Nå var jeg veldig heldig fordi et par av guttemobberne, etter at de ble tatt for mobbingen, fant ut at jeg kunne kjøpe meg beskyttelse.
De beskyttet meg mot de andre guttene mot at jeg gjorde tjenester for dem (blant annet lekser og innleveringer).  De slang dritt fremdeles, men var ikke lenger fysiske, og tillot ikke at de andre guttene ble fysiske mot meg. 
Dette begynte i 5-klasse, og varte ut ungdomsskolen.

Det er rart å si det, men beskyttelsen deres gjorde det hele litt mer levelig for meg, selv om jeg fremdeles måtte forholde meg til utestenging, drittslenging og baksnakking.  De ble på en måte "vennene" mine.

Og guttene behandlet ikke hverandre bedre.  Jeg vet om flere gutter som måtte bytte skole eller flytte på grunn av mobbingen fra de samme guttene som mobbet meg.

Anonymkode: f026b...726

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik kommer av usikre jenter. 

Jeg har blitt mobbet av både gutter og jenter, men det jentene drev med var verst. Utfrysing, blokking, ignorering og baksnakking. Gutta var mere fysisk og den dagen jeg tok igjen jeg ble slått og sparket så ble det slutt på mobbingen fra gutta. 

Men jentene så ble det enda mer utfrysning osv… slik opplever jeg også i arbeidsmiljøet som voksen. Kvinner med issues eller miserabelt liv, de gjør sitt for å trykke andre ned. 

Det har jeg både sett og opplevd. Men slik oppførsel har heldigvis ingen effekt på meg lenger. 

Anonymkode: 9c07c...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...