Gå til innhold

Hjelpe venninne eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig startet i ny jobb og har endelig fått orden på livet mitt etter å ha slitt med alkoholmisbruk og generelt hatt det vanskelig etter dødsfall i nær familie.

Jeg har en venninne som nylig har flyttet sammen med sin kjæreste. De kranglet ganske mye før de offisielt flyttet sammen og jeg tenkte jo mitt om at hun skulle bo der fast. Har vært noen ganger hun har ringt meg midt på natta pga at de har kranglet. Nå har jeg endelig frihelg og hadde da gledet meg til å ikke ha noen store planer. Men så ville hun plutselig ha hjelp med både det ene og det andre fordi hun har skadet seg etter at de krangla og siden hun ikke vil mase på samboeren, så lurte hun på om jeg kunne hjelpe henne etter at han har reist på jobb i morgen.

Jeg har jo såklart lyst til å være der for venninnen min. Men samtidig føler jeg meg litt brukt. Da jeg sleit med mine problemer var det ofte hun ikke engang kunne kjøre meg en kjapp tur hjem etter jobb engang.. Og nå vil hun at jeg skal bruke den ene lørdagen jeg har fri på å hjelpe henne med ting som strengt tatt ikke er noe hast med å få gjort. I tillegg så kontakter hun meg bare når hun trenger hjelp. Og da er det kanskje ikke så rart at jeg føler det som jeg gjør.

Jeg får jo også dårlig samvittighet ovenfor min samboer som allerede sitter mye alene når jeg er på jobb.

På en måte har jeg bare lyst til å si at jeg kan hjelpe henne med den ene tingen hun ikke kan gjøre selv og drite i resten, men føler meg jo litt "stygg".

Hva ville dere gjort? Jeg føler at jeg trenger litt tid i hverdagen til å tenke på meg selv nå når jeg har startet i ny jobb. Føler jeg kommer til å gå på en smell om jeg "aldri" skal ha fri.

Anonymkode: 1fd11...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt greit å si nei. Ville gjort det samme selv, spesielt når det bare går den ene veien. Begynn og sett grenser, og ta vare på deg selv.

Anonymkode: a4e79...017

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare finn på en unnskyldning. At du er syk eller har en avtale (det kan være med deg selv). En avtale skal holdes og om din avtale er å ligge på sofaen og se serier i 4 timer så er det fortsatt en avtale. Du trenger IKKE å utdype noe mer utover en avtale. Hun var ikke der for deg da du trengte det. Ta vare på deg selv nå!

Anonymkode: ca427...d37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...