AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #1 Del Skrevet 8. november 2024 Trenger litt råd om fordeling i permisjon og om jeg er urimelig. Vi har et barn på 5 uker. Elsker babyen over alt, men vi har hatt en tøff start begge to da fødselen ble komplisert. Babyen må bæres hele dagen, men aksepterer vogn. På nettene får vi til at babyen sover i bedside crib, men da må jeg bysse/roe 1 time før hun sovner både på kvelden og ved oppvåkninger på natt. grunnet erstatning får jeg alt fra 4-5 til 7 timer søvn totalt i løpet av natten. Dagsøvn utgår da hun må bæres/trilles for å være rolig (nest, moonboon etc fungerer ikke på dagtid). samboer har en krevende jobb og er hjemme 17-1730. Han står opp 7 og kan pusse tenner / legge seg fra kl 21. Han får en kveld i uken på trening etter jobb, og da får jeg dusjet etc på ettermiddagen siden besteforeldre kommer. Da er han hjemme 2130 og kan ikke bidra utover det. Ellers transporttrener han hjem fra jobb og da bærer han barnet to timer på kvelden etter middag så jeg kan dusje, rydde kjøkken, forberede flasker og sterilisere etc. han får halve dagen «fri» i helg til trening og egentid. Jeg får også 3 timer egentid i helg på dagtid. Jeg tar alle netter, også helger. Jeg tar flasker, rydder hjemme og vasker klær. Grunnet krevende barn spiser vi kun Fjordland for tiden. Samboer skal ut i kveld og jeg føler meg alene med baby og Fjordland. Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde, sterilisere, vaske og bysse. Skulle ønske samboer ønsket å være hjemme med oss og at han tok mer initiativ til å bidra hjemme så min «pause» ikke bare er rydding, organisering og dusj. Samboer føler han «bare jobber», trener også bistår og jeg skjønner jo at han trenger pause også. hva tenker dere utenfra? Er jeg urimelig/kravstor her? Anonymkode: 85f9b...fcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #2 Del Skrevet 8. november 2024 Kjøp deg fri fra flaskestyret! Dette er den mest geniale oppfinnelsen for oss med flaskebarn. Den er i tilegg på tilbud ❤️ https://www.mimmis.no/baby-brezza-bottle-washer-vasker-og-steriliserer Voldsomt så mye egentid dere skal ha? En halv dag hver helg (han får mer enn deg høres det ut som?)? Når gjør dere ting sammen? Å selv om han bærer baby så kan han gjøre ting hjemme. Sjal/sele er tingen, da kan man gjøre det meste. Anonymkode: 555f8...ede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #3 Del Skrevet 8. november 2024 Ts her, takk for gode råd!♥️ Anonymkode: 85f9b...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #4 Del Skrevet 8. november 2024 Dere må kjøpe dere bæresjal. Om dere må bære hele tiden, er det gull. Da får man armene fri til å gjøre andre ting samtidig så får man unna både flaskevask og middagslaging mens baby er i sjalet. Og noe du bør kjøpe i morgen den dag. 5-7 timer søvn om natten er jo helt supert, men forstår selvsagt at andre kan se det annerledes. Men med en nyfødt baby høres dette ut som luksus. Klarer du å dusje om baby ligger i vippestol, eller på gulvet ved siden av dusjen? Egentiden kommer. Babyen er jo akkurat kommet til verden - så dere bør legge kort det fokuset. Det er slik det kommer til å være flere måneder fremover. Det viktigste rådet mitt er å være rause mot hverandre! Anonymkode: 6fc80...fd2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #5 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trenger litt råd om fordeling i permisjon og om jeg er urimelig. Vi har et barn på 5 uker. Elsker babyen over alt, men vi har hatt en tøff start begge to da fødselen ble komplisert. Babyen må bæres hele dagen, men aksepterer vogn. På nettene får vi til at babyen sover i bedside crib, men da må jeg bysse/roe 1 time før hun sovner både på kvelden og ved oppvåkninger på natt. grunnet erstatning får jeg alt fra 4-5 til 7 timer søvn totalt i løpet av natten. Dagsøvn utgår da hun må bæres/trilles for å være rolig (nest, moonboon etc fungerer ikke på dagtid). samboer har en krevende jobb og er hjemme 17-1730. Han står opp 7 og kan pusse tenner / legge seg fra kl 21. Han får en kveld i uken på trening etter jobb, og da får jeg dusjet etc på ettermiddagen siden besteforeldre kommer. Da er han hjemme 2130 og kan ikke bidra utover det. Ellers transporttrener han hjem fra jobb og da bærer han barnet to timer på kvelden etter middag så jeg kan dusje, rydde kjøkken, forberede flasker og sterilisere etc. han får halve dagen «fri» i helg til trening og egentid. Jeg får også 3 timer egentid i helg på dagtid. Jeg tar alle netter, også helger. Jeg tar flasker, rydder hjemme og vasker klær. Grunnet krevende barn spiser vi kun Fjordland for tiden. Samboer skal ut i kveld og jeg føler meg alene med baby og Fjordland. Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde, sterilisere, vaske og bysse. Skulle ønske samboer ønsket å være hjemme med oss og at han tok mer initiativ til å bidra hjemme så min «pause» ikke bare er rydding, organisering og dusj. Samboer føler han «bare jobber», trener også bistår og jeg skjønner jo at han trenger pause også. hva tenker dere utenfra? Er jeg urimelig/kravstor her? Anonymkode: 85f9b...fcc Slutt å rydde i dine pauser. Dere rydder mens du/han har baby i bæresele. Din samboer får kanskje vurdere en mindre krevende jobb om det er så tungt? Det kan være nødvendig å justere på jobbsituasjonen når man er foreldre. Anonymkode: 47e24...780 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #6 Del Skrevet 9. november 2024 Ts her, tusen takk for gode innspill!! 🥰 Anonymkode: 85f9b...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #7 Del Skrevet 9. november 2024 Veldig rart at dere er opptatte av egentid og alenetid med en 5 uker gammel baby. Mange bruker minst 2 - 3 mnd på å få et tilnærmet normalt liv med en nyfødt i hus. Kanskje dere har for høye forventninger til å kunne leve som normalt med en nyfødt? Har bare et råd. Legg bort tanken på alenetid til ting har roet seg litt. Dvs tren osv når det plutselig kommer en god anledning, men ikke planlegg så mye. Ha fokus på at dere er et team som skal klare dette sammen. Legg tilrette for at dere begge får sove. Ikke forvent å sove like mye som før. Han må på jobb. Det blir nok litt mer husarbeid og baby på deg som er hjemme, men han må ha fokus på å trø til utenom arbeidstid. Finn ut hvilke oppgaver du får gjort på dagtid, og fordel resten. Om du f.eks kan ha middag klar når han kommer hjem, så får han roe ned litt en liten stund etter jobb. Hyggelig for dere å få satt dere ned litt sammen også. Ser at du nevner besteforeldre. Om dere får en natt nesten uten søvn (det skjer), så spør om de kan komme og ha baby i stua mens dere får sove en time på ettermiddag. Min svigermor kom og trillet tur med baby en fast dag i uka. Er det en mulighet for dere? Da fikk jeg en time eller to til å handle, sove eller vaske hus. Vi hadde avtale om at da var hun ikke på kaffebesøk 🙂. Hun hentet baby, leverte og gikk. Anonymkode: f87e1...d68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #8 Del Skrevet 9. november 2024 Ts her, takk for veldig gode råd!! Anonymkode: 85f9b...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #9 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Trenger litt råd om fordeling i permisjon og om jeg er urimelig. Vi har et barn på 5 uker. Elsker babyen over alt, men vi har hatt en tøff start begge to da fødselen ble komplisert. Babyen må bæres hele dagen, men aksepterer vogn. På nettene får vi til at babyen sover i bedside crib, men da må jeg bysse/roe 1 time før hun sovner både på kvelden og ved oppvåkninger på natt. grunnet erstatning får jeg alt fra 4-5 til 7 timer søvn totalt i løpet av natten. Dagsøvn utgår da hun må bæres/trilles for å være rolig (nest, moonboon etc fungerer ikke på dagtid). samboer har en krevende jobb og er hjemme 17-1730. Han står opp 7 og kan pusse tenner / legge seg fra kl 21. Han får en kveld i uken på trening etter jobb, og da får jeg dusjet etc på ettermiddagen siden besteforeldre kommer. Da er han hjemme 2130 og kan ikke bidra utover det. Ellers transporttrener han hjem fra jobb og da bærer han barnet to timer på kvelden etter middag så jeg kan dusje, rydde kjøkken, forberede flasker og sterilisere etc. han får halve dagen «fri» i helg til trening og egentid. Jeg får også 3 timer egentid i helg på dagtid. Jeg tar alle netter, også helger. Jeg tar flasker, rydder hjemme og vasker klær. Grunnet krevende barn spiser vi kun Fjordland for tiden. Samboer skal ut i kveld og jeg føler meg alene med baby og Fjordland. Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde, sterilisere, vaske og bysse. Skulle ønske samboer ønsket å være hjemme med oss og at han tok mer initiativ til å bidra hjemme så min «pause» ikke bare er rydding, organisering og dusj. Samboer føler han «bare jobber», trener også bistår og jeg skjønner jo at han trenger pause også. hva tenker dere utenfra? Er jeg urimelig/kravstor her? Anonymkode: 85f9b...fcc Har en sånn baby selv, i tillegg er babyen syk. Er alene 24/7 om det meste. Samboer forstår vist ikke hvor slitsomt det er. Vi har større barn i tillegg. Hverdagen min er å stå opp med 2 stk mellom 5-6. Levere en I bhg kl 8. Hjem igjen for å ordne hjemme, ordne med baby, sover maks 20 min av gangen. Så henter jeg i bhg kl 16, da har jeg handlet og står klar til å lage middag. Mens jeg ordner middag spør jeg samboer om han kan følge med på en av ungene, men det kan han ikke for han er sliten.. så han legger seg på sofaen mens jeg følger med å baby i vippestol og aktiv 4 åring. Jeg får sjeldent spise middag i ro, baby er ofte urolig hver gang jeg setter meg ned. I blant spiser jeg på rommet mens baby roer ned i sengen. Andre ganger vipper jeg på vippestolen mens jeg spiser raskt. Når middagen er ferdig så samles alt på benken. Samboer fortsetter å slappe av. Jeg ordner med baby og leker med 4 åring. Ved stell så legger jeg 4 åringen mens samboer holder baby. Så er det tid for mat, skift og legging av baby, samboer gir meg babyen. Når babyen er rolig og 4 åringen sover så kan jeg drive med dagens klesvask. Er våken 3-4 ganger per natt i tillegg. Anonymkode: 51b93...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #10 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har en sånn baby selv, i tillegg er babyen syk. Er alene 24/7 om det meste. Samboer forstår vist ikke hvor slitsomt det er. Vi har større barn i tillegg. Hverdagen min er å stå opp med 2 stk mellom 5-6. Levere en I bhg kl 8. Hjem igjen for å ordne hjemme, ordne med baby, sover maks 20 min av gangen. Så henter jeg i bhg kl 16, da har jeg handlet og står klar til å lage middag. Mens jeg ordner middag spør jeg samboer om han kan følge med på en av ungene, men det kan han ikke for han er sliten.. så han legger seg på sofaen mens jeg følger med å baby i vippestol og aktiv 4 åring. Jeg får sjeldent spise middag i ro, baby er ofte urolig hver gang jeg setter meg ned. I blant spiser jeg på rommet mens baby roer ned i sengen. Andre ganger vipper jeg på vippestolen mens jeg spiser raskt. Når middagen er ferdig så samles alt på benken. Samboer fortsetter å slappe av. Jeg ordner med baby og leker med 4 åring. Ved stell så legger jeg 4 åringen mens samboer holder baby. Så er det tid for mat, skift og legging av baby, samboer gir meg babyen. Når babyen er rolig og 4 åringen sover så kan jeg drive med dagens klesvask. Er våken 3-4 ganger per natt i tillegg. Anonymkode: 51b93...549 Og slik er det i helgene og. Samboer triller ikke, hjelper ikke til på dagtid og tar ingenting om nettene. Har holdt på slik I 3.5 mnd. Anonymkode: 51b93...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #11 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har en sånn baby selv, i tillegg er babyen syk. Er alene 24/7 om det meste. Samboer forstår vist ikke hvor slitsomt det er. Vi har større barn i tillegg. Hverdagen min er å stå opp med 2 stk mellom 5-6. Levere en I bhg kl 8. Hjem igjen for å ordne hjemme, ordne med baby, sover maks 20 min av gangen. Så henter jeg i bhg kl 16, da har jeg handlet og står klar til å lage middag. Mens jeg ordner middag spør jeg samboer om han kan følge med på en av ungene, men det kan han ikke for han er sliten.. så han legger seg på sofaen mens jeg følger med å baby i vippestol og aktiv 4 åring. Jeg får sjeldent spise middag i ro, baby er ofte urolig hver gang jeg setter meg ned. I blant spiser jeg på rommet mens baby roer ned i sengen. Andre ganger vipper jeg på vippestolen mens jeg spiser raskt. Når middagen er ferdig så samles alt på benken. Samboer fortsetter å slappe av. Jeg ordner med baby og leker med 4 åring. Ved stell så legger jeg 4 åringen mens samboer holder baby. Så er det tid for mat, skift og legging av baby, samboer gir meg babyen. Når babyen er rolig og 4 åringen sover så kan jeg drive med dagens klesvask. Er våken 3-4 ganger per natt i tillegg. Anonymkode: 51b93...549 For en lat slask av en mann du har. Gud hjelpe. Hvordan i alle dager har du klart å tenne nok på han til å lage et barn til? Anonymkode: 555f8...ede 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #12 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For en lat slask av en mann du har. Gud hjelpe. Hvordan i alle dager har du klart å tenne nok på han til å lage et barn til? Anonymkode: 555f8...ede Han var ikke sånn med første. Jeg er faktisk i sjokk og kommer til å forlate han. Har pratet, kjeftet og grått til ingen nytte. Anonymkode: 51b93...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #13 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For en lat slask av en mann du har. Gud hjelpe. Hvordan i alle dager har du klart å tenne nok på han til å lage et barn til? Anonymkode: 555f8...ede Hvorfor antar du at han har vært slik hele veien? Anonymkode: 51b93...549 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet 9. november 2024 #14 Del Skrevet 9. november 2024 En baby vet ikke at dem er ett eget individ før etter 6 måneder. De trenger all nærhet og trygghet som dem kan få. Bæresjal, og alt som gjør at du får armer fri er fantastisk! Da kan fu gjøre ting samtidig som baby sover, og baby sover ofte bra når den som bærer er litt aktiv, for da blir det naturlig byssing. Eneste er å være forsiktig med kokende vann. her høres det mest ut som om dere ikke sammarbeider om være ett par. Mye alenetid, og ingen kvalitetstid sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 9. november 2024 #15 Del Skrevet 9. november 2024 Vet ikke hvordan arbeid samboern din har, men om det er mulig så er vell ikke akkurat dette perioden i livet man skal ta på seg mest mulig på arbeid? Vil sagt at han får droppe trening og andre ting nå i et par måneder. Han må også få ansvar for en del av husarbeidet. Som det står over dette kan man gjøre med baby i sele. Men det er mye jobb de første månedene, helt hinsides egentlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #16 Del Skrevet 9. november 2024 Livet kan ikke fortsette som før, når man får spedbarn i hus. Da må man konsentrere seg om at alle parter får det best mulig. Egentid? Altså, hva er dette konstante gnålet om EGENTID? Hvor kommer det fra? Her må man fokusere på å legge opp hverdagen slik at alle har det best mulig, og er mest mulig sammen. Anonymkode: 87a34...59d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #17 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor antar du at han har vært slik hele veien? Anonymkode: 51b93...549 Åja, enda en mann som har forandret seg over natten Anonymkode: 555f8...ede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #18 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Han var ikke sånn med første. Jeg er faktisk i sjokk og kommer til å forlate han. Har pratet, kjeftet og grått til ingen nytte. Anonymkode: 51b93...549 Like greit. Så slipper du å stå ansvarlig for 3 barn hvorpå ett er voksent Anonymkode: 555f8...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #19 Del Skrevet 9. november 2024 Agatha skrev (53 minutter siden): Vet ikke hvordan arbeid samboern din har, men om det er mulig så er vell ikke akkurat dette perioden i livet man skal ta på seg mest mulig på arbeid? Vil sagt at han får droppe trening og andre ting nå i et par måneder. Han må også få ansvar for en del av husarbeidet. Som det står over dette kan man gjøre med baby i sele. Men det er mye jobb de første månedene, helt hinsides egentlig.. Enig. Her tok samboer noen uker fri i starten. Vi hadde også en del besøk av besteforeldre som hjalp til. Vi bestilte matkasse og takeaway, og lagde gryteretter og supper til å fryse ned når en av oss hadde tid. Jeg sov lite og tok barnet alle netter. Tok ofte en lur når mannen var tilbake fra jobb. I helgene prioriterte vi søvn og slappe av. Trening kunne vi bare glemme. Rydding har vi gitt opp for lenge siden. Egentid fikk vi først rundt når barnet fyllte ett. Da begynte hun å få mer sammenhengende søvn på natta. Anonymkode: 69555...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #20 Del Skrevet 9. november 2024 Kan fortelle hvordan vi har det. Nå er babyen min hele 6 mnd gammel, ikke så krevende som må være på meg, men trenger noe underholdning hele tiden nå.. Samtidig har jeg tatt alle nettene fra hun ble født og pappa sover på gjesterom, hun våkner hver par timer, så jeg har ikke hatt en hel natts søvn i over et halvt år (som høygravid hadde jeg insomnia).. Han tar det meste som har med hus og hund å gjøre. Han handler, lager mat, lufter, sørger for at vi har mat osv. Jeg handler bare hvis jeg skal trille og det passer seg innom butikken. Han trente 1-2 ggr i uken mens baby sov masse første par måneder så måtte jeg si at det fungerer ikke, for i realiteten den dagen han hadde trening - kom han hjem fra jobb, lagte mat og spiste og dro, når han kom hjem og dusja måtte og ville jeg gå legge meg og baby var på meg i hele dag. Og det går ikke. Så får han trille tur eller noe om han må bevege kroppen. Kan det være alternativ for dere?? Kjøpe løpevogn f.ex.? Også det med transport trening hadde jeg reagert på. Det tar jo også lenger tid enn vanlig? Jeg ber han om å skynte seg hjem for det holder på å klikke for meg innen han er ferdig med arbeidsdagen .. men vi har bare oss selv, ingen besteforeldre i nærheten.. så har hatt minimalt med avlasting hele veien. Han gjør i alle fall det da, kommer hjem så fort han kan og droppet trening i en periode nå. Jeg derimot har ikke vært alene ut av hus før hun var tre måneder vel bortsett fra 6 ukers kontroll. Det er likevel kun snakk om sporadiske frisør/hudpleie timer og hatt behov for fysio i ett par uker. Så å ha så mye søvn og planlagt egentid synes jeg er litt luksus. I starten følte jeg meg ganske fanget og det å dusje eller lufte hund i en halvtime føltes veldig avlastende for meg.. du må nok bate yte hva du trenger at han bistår med. Kjenner meg dog igjen i at når han er ute å triller for at jeg skal slappe av- så har jeg 1000 ting jeg må få gjort- vaske, oppvask, tørke støv, sterelisere flasker (ammebarn men pumper litt til mat og fryser)... så ja både likheter og ulikheter. Forklar han at det er litt unntakstilstander nå.. det vil bli noe lettere etterhvert, samtidig som noe blir tyngre, og trøttheten i meg har bygget seg opp over tid.. håper på bedre søvn på mini snart.. Anonymkode: c43a9...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå