AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #1 Del Skrevet 8. november 2024 Hvor mye sosiale er vanlig at barn er? Kanskje er alt vanlig, men er dette innafor tro? Jeg syns det er litt lite, men jeg er alene med de så tiden strekker ikke helt til. 7 åringen: sfo hver dag, blir hentet ett sted mellom 14.30-16. Går på fritidsaktiviteter tre ganger i uka. Har besøk med hjem ca. en gang i uka (sjelden invitert bort). Ofte helg siden det er mer tid da. Er med nabobarna kanskje 1-2 ganger i uka også. 8 åringen: sfo hver dag. Går hjem stort sett kl. 15. Fritidsaktivitet to ganger i uka. Besøk ca. 1 gang i uka, noen ganger 2 (også sjeldent invitert bort). Snakker en del med venner via nettet og spiller med de ca. 3 ganger i uka. Er dette normalt? Jeg syns det er lite, men jeg rekker ikke stort mer. Har invitert med oss mange forskjellige barn med hjem, men mine blir sjeldent spurt. Når jeg spør om de andre barna er med hverandre ofte hjem, sier barna mine nei. Mine observasjoner bekrefter også dette, men vet ikke hva som er vanlig? Anonymkode: 47ad8...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #2 Del Skrevet 8. november 2024 Tror det kommer an på litt forskjellig, blant annet hvordan man bor. Her er 3. klassingen sosial nesten hver dag, men vennene bor også i kort gangavstand så de går bare mellom husene og ringer på uten å involvere oss foreldre (annet enn å si fra hvor de går såklart). Anonymkode: f35ea...264 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #3 Del Skrevet 8. november 2024 Var sosial hver dag Anonymkode: 57483...116 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #4 Del Skrevet 8. november 2024 Er også sosialt å være på skole og sfo. Jeg tenker ar barn også har behov for ro. Anonymkode: 122d9...ff4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #5 Del Skrevet 8. november 2024 Hørtes ikke unormalt lite ut. Har de nabobarn de leker med? Her var mine med nabobarn hver dag, fritidsaktiviteter 2-4 ganger i uka. Men én periode vi bodde lenger borte så de ikke var i gangavstand var det sjelden mer enn besøk en gang i uka Anonymkode: 4c8e1...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #6 Del Skrevet 8. november 2024 Her holder det i uka med skole/barnehage. Minst mulig annet da de er slitne. 8åringen har autisme, så det er jo såklart litt annet. Har hendt noen ganger han har hatt noe besøk med hjem, men da har det fort endt med sjalusi for han sin del og han har litt andre interesser enn andre. Men her stresses ikke med aktiviteter foreløpig:) De får mye av det sosiale i barnehage og skole/sfo. Anonymkode: 1a7a1...a08 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #7 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hørtes ikke unormalt lite ut. Har de nabobarn de leker med? Her var mine med nabobarn hver dag, fritidsaktiviteter 2-4 ganger i uka. Men én periode vi bodde lenger borte så de ikke var i gangavstand var det sjelden mer enn besøk en gang i uka Anonymkode: 4c8e1...792 Ts Det ene barnet er med nabobarna, men ikke det andre. Anonymkode: 47ad8...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #8 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts Det ene barnet er med nabobarna, men ikke det andre. Anonymkode: 47ad8...b03 Hadde uansett ikke vært bekymret. De er ikke så store enda, og de får dekket mye av det sosiale behovet på skole og Sfo. 😊 Jeg har en ungdom som burer seg inne etter skolen og er strålende fornøyd med det, og en som er veldig sosial og er på farten hver dag. (15 og 17 år) Anonymkode: 4c8e1...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #9 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er også sosialt å være på skole og sfo. Jeg tenker ar barn også har behov for ro. Anonymkode: 122d9...ff4 Dette. Vår førsteklassing har ikke besøk/besøker ikke hver uke heller. Når vi kommer hjem fra skole, jobb og barnehage skal lekser gjøres, middag lages og vi som familie skal ha litt tid sammen. Og det kan være godt å ha litt tid alene også❤️ Anonymkode: 58ff1...59c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #10 Del Skrevet 8. november 2024 Fritidsaktiviteter og/eller besøk flere ganger i uka? Det hadde ikke jeg orket som barn, ikke som voksen heller. Synes virkelig noen dette er lite? Altså at det burde vært noe hver dag eller flere ganger om dagen? Anonymkode: b4436...764 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Del Skrevet 8. november 2024 Folk er forskjellige men organisert aktivitet tre ganger i uka høres travel ut. Besøk i tillegg, sfo.. Hvordan orker de lekser? Kjeder de seg de dagene det ikke skjer noe da? De er vel sammen og leker som søsken også? Anonymkode: 6e5f5...2cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #12 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fritidsaktiviteter og/eller besøk flere ganger i uka? Det hadde ikke jeg orket som barn, ikke som voksen heller. Synes virkelig noen dette er lite? Altså at det burde vært noe hver dag eller flere ganger om dagen? Anonymkode: b4436...764 Skjønner at jeg er godt over snittet introvert. Jeg presser meg en del ut av komforsonen for barnets skyld. Men datteren min behøver noen rolige dager hun også. Har to aktiviteter i uka nå, og det er nok. Besøk en dag eller to i uka siden hun sluttet på sfo. Holder det. Hun liker å pusle for seg selv også. Men folk er jo ikke like sånn, noen tåler fullt kjør og lyd og masse inntrykk hele tiden. Skulle ønske jeg var ekstrovert, det høres for meg ut som en superkraft XD Anonymkode: 6e5f5...2cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #13 Del Skrevet 8. november 2024 Hadde du orket det tempoet selv ts? Jobb hver dag, tre kvelder med aktiviteter, være sammen med naboene et par ettermiddager og tatt med en venn fra jobben hjem en gang i uka? Legg til at en av dine nærmeste ikke synes du da er sosial nok 😅 Anonymkode: a2ce7...d71 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #14 Del Skrevet 9. november 2024 Det kommer jo an på om barnet er introvert eller ekstrovert. En mor som er ekstrovert selv bør skjønne at ingen er like, og at fasiten ikke er at alle barn skal være sosiale fra skole til leggetid! Eller at de skal ha 14 venner. De skal ha tid til å lade opp de sosiale batteriene. Ekstroverte er konstant på 100%, og skjønner ikke at det ikke er sånn med alle. Hvis jeg har vært kjempesosial en uke, så må jeg rett og slett ta meg en oppladingsdag hvor jeg har pause fra folk! De som kommenterer på det, forklarer jeg at jeg er hyggeligst å være med når jeg har fått ladet opp 😀 Anonymkode: 15caf...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #15 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fritidsaktiviteter og/eller besøk flere ganger i uka? Det hadde ikke jeg orket som barn, ikke som voksen heller. Synes virkelig noen dette er lite? Altså at det burde vært noe hver dag eller flere ganger om dagen? Anonymkode: b4436...764 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Folk er forskjellige men organisert aktivitet tre ganger i uka høres travel ut. Besøk i tillegg, sfo.. Hvordan orker de lekser? Kjeder de seg de dagene det ikke skjer noe da? De er vel sammen og leker som søsken også? Anonymkode: 6e5f5...2cd AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde du orket det tempoet selv ts? Jobb hver dag, tre kvelder med aktiviteter, være sammen med naboene et par ettermiddager og tatt med en venn fra jobben hjem en gang i uka? Legg til at en av dine nærmeste ikke synes du da er sosial nok 😅 Anonymkode: a2ce7...d71 Ts Jeg har tenkt det er lite. Ser jo av andre svar her inne at det er flere som er sosiale hver dag og har følt på at det er det mest vanlige. Nå er jeg selv introvert, men mine barn er ikke. Likevel så hadde jeg jo orket disse tingene selv også ja. Flere av aktivitetene "må" jeg også sosialisere med foreldre mens barna er på aktivitet. Men det er jo stress for meg siden jeg er alene og barna må kjøres til alle aktivitetene. De har jo ikke aktiviteter samme tid og dager. Så for meg er det noe hver dag, men ikke for de. Om f.eks de er på skolen og sfo til 15. Så hjem en time eller to uten besøk. Så en time fritidsaktivitet, så hjem resten. Det er vel normalt å gjøre noe på ettermiddag/kveld og ikke bare sitte hjemme? Anonymkode: 47ad8...b03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #16 Del Skrevet 9. november 2024 Da de gikk på SFO i 1.klasse var de ganske utslitt etter skoletid. Hadde trening 1-2 ganger i uka ellers var de mye hjemme. Da de slutte på SFO, i 2.klasse, var de mye mer sosiale på ettermiddagstid. Stort sett hver ettermiddag, bortsett fra på mørkeste og kaldeste vinteren. Sykla til venner, var på idrettsparken og spilte ball, lekte i gata, gikk på skøyter på isen osv. Pluss trening 1-2 ganger i uka. Nå er mine 11 og 14 år. De er heldigvis vant til å organisere fritiden selv, de er vant til å måtte finne på noe, ta kontakt med venner (uten at vi voksne organiserer det), de er vant til å måtte kjede seg innimellom og underholde seg selv. Anonymkode: 106c9...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #17 Del Skrevet 9. november 2024 Vår førsteklassing har hatt med besøk hjem en gang siden skolestart. Har hatt besøk tre ganger i tillegg i helg. Hentes ca kl 15 på sfo og vi har fritidsaktiviteter tre ganger i uken. Har ikke inntrykk av at det er så mange som er med hverandre hjem til vanlig. Anonymkode: a1932...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2024 #18 Del Skrevet 9. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts Jeg har tenkt det er lite. Ser jo av andre svar her inne at det er flere som er sosiale hver dag og har følt på at det er det mest vanlige. Nå er jeg selv introvert, men mine barn er ikke. Likevel så hadde jeg jo orket disse tingene selv også ja. Flere av aktivitetene "må" jeg også sosialisere med foreldre mens barna er på aktivitet. Men det er jo stress for meg siden jeg er alene og barna må kjøres til alle aktivitetene. De har jo ikke aktiviteter samme tid og dager. Så for meg er det noe hver dag, men ikke for de. Om f.eks de er på skolen og sfo til 15. Så hjem en time eller to uten besøk. Så en time fritidsaktivitet, så hjem resten. Det er vel normalt å gjøre noe på ettermiddag/kveld og ikke bare sitte hjemme? Anonymkode: 47ad8...b03 Det er jo veldig mye dere kan gjøre hjemme? Når jeg var liten, så var jeg stort sett hjemme og lekte med søsken. Det er jo ikke bra å kun være hjemme så klart, og jeg sørger for at min har en mer variert hverdag enn det jeg hadde. Men å være hjemme noen dager i uka er da helt normalt? Det kommer jo an på hvor man bor da. Bor man et sted der barna må kjøres for å være med nabobarn, så skjønner jeg at man må planlegge og legge til rette for mer "playdates". Her er det bare å stikke ut og ringe på eller ta en tur på lekeplassen i nabolaget hvis de kjeder seg. Det er ikke sånn at man må ha en plan for hva man skal gjøre hver dag. Det blir for meg veldig stress i hvert fall. Anonymkode: 6e5f5...2cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå