Gjest fattigmann Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Hei. Jeg håper at noen kan hjelpe meg her. Et halvt år etter at jeg flyttet ut av en leilighet hvor jeg hadde bodd flere år, så fikk jeg en strømregning på 4000 norske kroner! Grunnen var at jeg hadde oppgitt feil målerstand. da jeg flyttet ut, så glemte jeg å lese av, og fikk husverten til å lese av for meg og sende meg den i sms. et tall ble da feil, og målerstanden som skulle vært 187tusen ett eller annet - ble 181 tusen et eller annet. De påsto videre at de ikke hadde mottatt avlesinger fra meg siden høsten 2004 !!! Jeg flyttet ut i august 05. De sa videre at de har beregnet ut strømprisen tilfeldig siden de ikke hadde fått avlesning fra meg . Men det STEMMER IKKE! Og det er her jeg blir så oppgitt og sinna, og føler meg så maktesløs - for jeg har drevet og sendt inn målerstanden på internett på deres hjemmeside, og fått bekreftet at avlesningen er godtatt. Dette jeg har jeg gjort i god tro hele tiden. Og jeg mener at når de da sender meg en regning på 4000 for at jeg har betalt for lite i strøm - som følge av at min avlesning som jeg sendte til deres hjemmeside ikke ble registrert - og de da beregner for lite forbruk - så blir det helt feil ! Hvorfor skal jeg straffes for at deres datasystem ikke virker og registrerer min målerstand? Jeg mener at da bør de ta feilen på seg, og stryke den regningen.' Jeg var i kontakt med forbrukerrådet, og fikk beskjed om å sende skriftlig klage, og det gjorde jeg, men fikk i dag svar om at bla bla bla, og regningen blir ikke strøket. Jeg må si at jeg sitter her helt oppgitt, og føler meg hjelpeløs. Jeg har en regning på 4000 som jeg ikke har råd til å betale ...... jeg nådde ikke gjennom med min klage..... jeg forstår jo såpass at noe her er feil - men når jeg har lest av som jeg skulle, og det ikke har blitt registrert på deres side pga feil - så er vel ikke det min feil? Jeg var naiv nok til å tro at det var greit nok å lese av på nettet jeg, siden de foreslo det......men nå sitter jeg har med en skyhøy regning, og har bare lyst til å grave meg ned. Hva kan jeg gjøre? de er store og sterke, og det er ikke jeg, jeg føler meg bare helt tråkka på, og kraftløs.
Jane How Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Om de kan slette den eller ikke vet ikke jeg, men syns i alle fall at du skal få betale den i avdrag, over ganske lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Hei. Jeg håper at noen kan hjelpe meg her. Et halvt år etter at jeg flyttet ut av en leilighet hvor jeg hadde bodd flere år, så fikk jeg en strømregning på 4000 norske kroner! Grunnen var at jeg hadde oppgitt feil målerstand. da jeg flyttet ut, så glemte jeg å lese av, og fikk husverten til å lese av for meg og sende meg den i sms. et tall ble da feil, og målerstanden som skulle vært 187tusen ett eller annet - ble 181 tusen et eller annet. ← Om du, eller husverten for den del, sender inn feil målestand, så er ikke det leverandøren sin feil. Ang. "manglende avlesning", så tror jeg ikke jeg ville ha gitt meg så lett. Har du printede kvitteringer som bekreftelse på det du har sendt over nett? Uansett så synes jeg leverandøren burde være villig til å se nærmere på det. Det er vel ingen som med vitende og vilje lar være å lese av strømmen nettopp fordi de ikke vil ende opp med en kjemperegning. Har de en datafeil så bør det være i deres interesse å rette den opp. Kontakt dem igjen, kontakt forbrukerrådet igjen, kontakt tv2 hjelper deg osv.osv.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Hvis du kanskje har dato for når du mener du har lest av via nettet, kan du ta kontakt med netteieren din igjen og be dem sjekke nærmere. Avlesninger som de mottar, men som de ikke registrerer i systemet - blir ikke helt borte. De ligger i noen filer ett eller anna sted... så kanskje de kan finne ut for deg. MEN uansett - du kommer nok ikke unna å betale - du må jo faktisk betale for den strømmen du har brukt....
abelille Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Vanligvis står det også på regninga om det er stipulert eller avlest. Du la ikke merke til det når du betalte regninga? Må si jeg er overrasket over at de har stipulert for lite, har aldri vært borti at ikke strømleverandøren har stipulert alt for mye. Det er jo litt merkelig at akkurat din avlesning skulle bli borte flere måneder, når det trolig er mange som leser av strømmen sin over nett hver eneste måned. Det kan ikke ha blitt noe feil i målernummer da du registrerte deg eller noe? Det er kjedelig å få en slik regning, men slipper du ikke unna, så vil jeg tro de er villige til å la deg betale avdrag på den. De vil heller ha pengene sine enn å ikke få noe...
Gjest fattigmannen Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har ikke fått kviteringer , bare bekreftelse på skjermen om at avlesingen er registrert. Og dum og naiv som jeg var kom jeg aldri på å skrive ut disse. Men vi tenkte å ringe banken og be om utskrifter, for å legge sammen hvor mye jeg har betalt. Huff, jeg blir så oppgitt - det føles blodig urettferdig dette her.
Gjest GreenSky Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Jeg fikk og en saftig regning fra strømleverandøren - det viste seg at jeg ahr lest av strømmen fra feil sikringsboks! Da jeg flyttet inn, viste en utsending fra obos hvilken sikringsboks som var min. Det tok 6 mnd før jeg oppdaget at det var feil boks. Jeg ringte til obos for å klage, men kom ingen vei.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Tror ikke jeg skjønner helt jeg... :klø: Hvis jeg har forstått deg riktig så var den siste målestanden du sendte inn for lav. Nå har du altså fått "sluttoppgjøret" på det totale forbruket du har hatt i perioden du har bodd der. Er ikke det rett og rimelig at du skal betale dette da? Uavhengig av hvor feilen ligger så må du jo betale for den strømmen du har brukt - altså om det er du som har gjort en feil når du har sendt inn måletallene, eller om det er de som har gjort en feil. Nå når det totale forbruket ditt er regnet sammen så har du tydeligvis betalt for lite. Du skriver jo selv at du sendte inn for liten målestand nå sist, så at du får en ekstra regning når riktig tall kommer inn er vel ikke så rart? Endret 28. februar 2006 av Titta
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 Ja men poenget er ikke at målerstanden som de fikk inn var for lav - poenget er at de sier at de ikke har registrert avlesinger fra meg siden høsten 04 !! Og jeg har jo sendt inn helt til jeg flyttet sommeren 05.!! De har beregnet for lite strømbruk (selv om jeg synes regningene var høye hver gang), og så skal jeg straffes for dette? At deres hjemmeside ikke virket slik at mine avlesinger ikke ble registrert. Dette blir i mine øyne helt ulogisk. Det er ikke min feil at deres hjemmeside ikke har virket som den skulle da jeg sendte inn avlesingene mine. Jeg har gjort som jeg skulle, og stolt på at alt var som det skulle. Jeg synes det er fryktelig urettferdig at de da et halvt år etter skal komme og kreve meg for 4000 kr. Dette er penger som jeg ikke har. jeg har gjort som jeg skulle hele tiden, sendt inn og betalt regninger. Og så kommer de nå og krever penger. De har gjort en feil, men jeg får regningen. Jeg kjenner meg helt maktesløs.
Gjest lilletroll Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Tror ikke jeg skjønner helt jeg... :klø: Hvis jeg har forstått deg riktig så var den siste målestanden du sendte inn for lav. Nå har du altså fått "sluttoppgjøret" på det totale forbruket du har hatt i perioden du har bodd der. Er ikke det rett og rimelig at du skal betale dette da? Uavhengig av hvor feilen ligger så må du jo betale for den strømmen du har brukt - altså om det er du som har gjort en feil når du har sendt inn måletallene, eller om det er de som har gjort en feil. Nå når det totale forbruket ditt er regnet sammen så har du tydeligvis betalt for lite. Du skriver jo selv at du sendte inn for liten målestand nå sist, så at du får en ekstra regning når riktig tall kommer inn er vel ikke så rart? ← Enig med Titta, uavhengig hvor feilen ligger så må du jo betale for den strømmen du har brukt. Men ta kontakt å be om å betale i avdrag så regner jeg ikke med at det blir noe problem hverken for dem eller deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå