Gå til innhold

Definisjon av festmat - stedsavhengig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Trøndelag (er innflytter) og har fått inntrykk av at sodd er det helt store til alle festlige lag (bryllup, barnedåp, konfirmasjon etc..).

For meg er dette litt rart, da jeg forbinder kjøttsuppe/sodd som hverdagsmat. Folk her sier jo at det blir festmat pga alt tilbehøret man kan ha, men det blir like "feil" for meg.

Hadde blitt utrolig skuffa dersom jeg ble invitert i et bryllup og sodd sto på menyen. Passer bedre til nattmat.

Kunne heller aldri tenkt meg å servere det i barndåp, uansett hvor lettvint det er....

Hve er festmat for dere, evt. hva er ikke festmat??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der hvor jeg kommer fra, bruker man sodd til barnedåp og begravelser. Nettopp fordi det er lettvint. Tror imidlertid at ved bryllup og konfirmasjon så vil det ikke bli brukt. Da tar man i bruk litt mer "avanserte" retter.

Har imidlertid flyttet til Finnmark, og her er det den "evinnelige" finnbiffen som dukker opp på ethvert bord... Finnbiff er jo godt, men det serveres liksom i så godt som absolutt alle anledninger. Så du har nok muligens rett i at hver landsdel har sin "festmat". Hjemme hos oss skiller vi ikke så nøye på hva som er fin mat og hva som er hverdagsmat. Vi kan gjerne spise biff eller steik på en tirsdag, for så å ha fiskegrateng fra findus på søndag... Men kjøttsuppe har vi alltid på søndag, for det er så mye jobb å lage den til...

Gjest Anonymous
Skrevet

Som trønder må jeg bare få påpeke at det er helt feil å omtale sodd og kjøttsuppe som en og samme rett!! Det er to ulike supper som har fullstendig forskjellig smak (..da holder jeg sodd på hermetikkboks utenfor), og å omtale det som samme rett er like feil som å si at torsk og laks er likt! For meg er kjøttsuppe hverdagsmat, mens sodd (Innherredsodd) er festmat som gjerne kan brukes i barnedåp og konfirmasjon! Bare så det er sagt!!!!!!

Skrevet
! For meg er kjøttsuppe hverdagsmat, mens sodd (Innherredsodd) er festmat som gjerne kan brukes i barnedåp og konfirmasjon!

Jeg har vært på fest og fått servert Inherredsodd, og jeg må bare beklage men jeg klarer ikke å finne den helt store forskjellen fra kjøttsuppe..... :-?

Men det har kanskje noe med at jeg ikke er trønder?? :blunke:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Klart det er stedsavhengig. Du vil f.eks aldri finne torsk på menyen julaften i Lofoten. Jeg er oppfostret på fisk fem dager i uken, og syns det var helt topp å få servert kjøttsuppe (som en annen her kalte hverdagsmat) eller reinsdyrstek som søndagsmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...