Gå til innhold

Har ADHD, men får ikke hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ADHD og fikk diagnosen som barn (jeg er 27 nå), fikk da prøve en type medisin som ikke funket for meg og det var det. Siden da har jeg levd et liv med ADHD uten medisiner som har gått nogenlunde greit, men så fikk jeg barn og alt har bare gått helt ute av kontroll.. og nå får jeg ikke hjelp.

Synes hverdagen har blitt sykt vanskelig å håndtere, huset flyter og det er tøft å være mamma oppi alt dette. Har fått en henvisning til DPS gjennom fastlege men ble blankt avvist fordi jeg VAR i mammaperm, og de mente at det var normalt at ting føltes krevende (og at de mente jeg da ikke har ADHD). Jeg sendte klage på avslaget, men de lar vente på seg!

Nå sitter jeg her, med diagnosen min i hånda, svart på hvitt og ingen hjelp å få! Jeg vet ikke hvor lenge jeg kan fungere som dette, for jeg gjør jo egentlig ikke det. Hvor kan jeg henvende meg? Og hvor dyrt er det å gjøre dette privat?

Anonymkode: de684...70a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,bare ikke barnevernet griper inn nå da.

Anonymkode: 16e02...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff,bare ikke barnevernet griper inn nå da.

Anonymkode: 16e02...122

Hvorfor skulle de det? Selvom jeg har utfordringer i min hverdag så betyr ikke det at barnet mitt ikke får det hen behøver, hen har dessuten en pappa så det går nok fint. 

For en merkelig ting å kommentere, hold deg relevant eller hold kjeft!🙄

Anonymkode: de684...70a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du har diagnosen på papiret så kan du kanskje dra direkte til en psykiater privat og få medisiner igjen. Fortsett privat til du kommer inn på DPS. 

Anonymkode: 4d1c6...c36

Skrevet

dersom du har diagnosen be om å få prøve andre medisiner, evt henvisning til DPS for ny vurdering av medisiner om det er medisner du ønsker prøve først. 

Skrevet

Fastlegen kan vel også gi deg medisin?  

Må en virkelig gå igjennom hele løpet med DPS da? - diagnose er jo satt, og du har den. 

Ellers kan det ta ei stund å finne rette medisinering, og dette er en prosess med prøving og feiling, ikke alle treffer rette dosen på første forsøk. 

Anonymkode: 2b261...78b

Skrevet

Hvis du har diagnosen ville jeg kanskje vurdert privat psykiater. Spesielt hvis det er å prøve medisiner du er interessert i.

Skrevet

Fikk du henvisning til dps for medisinvurdering eller henvisning for å få behandling for ADHD? Det er lettere å komme inn for å få medisinvurdering. Har du diagnosen dokumentert ville jeg sendt denne med henvisningen. Be fastlegen søke på nytt og han ikke har bedt spesifikt om medisinvurdering.

Anonymkode: 2f648...0c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fastlegen kan vel også gi deg medisin?  

Må en virkelig gå igjennom hele løpet med DPS da? - diagnose er jo satt, og du har den. 

Ellers kan det ta ei stund å finne rette medisinering, og dette er en prosess med prøving og feiling, ikke alle treffer rette dosen på første forsøk. 

Anonymkode: 2b261...78b

Hvis diagnosen ble satt som barn, kan det være at man må gjennom ny utredning. Samboer fikk diagnosen som barn, sluttet på medisiner så fort han fikk "lov", men måtte gjennom en evaluering da han møtte veggen for et par år siden og skjønte at å prøve medisiner igjen kunne være verdt et forsøk. Jeg fikk inntrykk av at den var mindre omfattende enn for meg og de andre jeg kjenner som fikk diagnosen først i voksen alder.

Og fastlegen kan fornye resept på medisin, men først etter at merke og dosering er avklart med psykiater og sistnevnte har overført "ansvaret" til førstnevnte. Det er i alle fall slik her i området. 

Anonymkode: 259bd...cf2

Skrevet

Har ikke råd.  Men har vært i en lignende situasjon og forstår hvor frustrerende de kan være. DPS har evig lange ventelister på ADHD-utredning/behandling og da er det mange som enten ikke får hjelp eller må vente veldig lenge på hjelp. I DPS sine øyne virker det ikke å være så farlig om man må vente på hjelp, men for en del pasientgrupper er ventetiden en ekstrem belastning. 

Anonymkode: 1a502...c44

Skrevet

Voksne får omtrent ikke hjelp offentlig… de aller aller fleste må gå privat 

Anonymkode: e50d3...721

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...